• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vierkants controle klopt niet in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
441
:) Beste helpers, ik gebruik al jaren dit simpele excel documentje, maar eigenlijk klopt het niet. Als je op tabblad "weekomzet en opwu"in het blauwe kader kijkt zie je dat de vierkantscontrole niet klopt. Iedere keer als je een ander getal in b35of f32 invult, zou de uitkomst inh32 en h33 gelijk moeten zijn. Maar hoe hoger je de omzet in b35 invult des te hoger wordt het verschil in h33, zowel negatief als positief. Het programmatje is gemaakt uitgaande van een omzet van 310.000,=. Als ik nu een hoger getal invul blijven er uren onverdeeld over. Dat vinden de afdelingen die de uren krijgen toegewezen niet zo fijn. Wie weet er een oplossing?:eek:
 

Bijlagen

  • week,jaar,verliezen 2005.zip
    19,4 KB · Weergaven: 41
Hi Bascas,

Volgens mij moet je in de cel H33 de formule wijzigen in =SOM(H25:H30) ipv =SOM(H25:H31).
Dan is het volgens mij opgelost !

Joske
 
Hoe kom je aan dat Totaal norm bedrag in F32 (165 euro)?
Om de uren sluitend te maken moet je uitgaan van de waarde in F34, OPWU op basis van afdelingen.

Als de norm afwijkt van de 'werkelijkheid' lijkt het me logisch dat die twee uit elkaar gaan lopen.

Bij 310000 is de waarde 160,11 en bij bv 380000, 162,90
Als echt 165,00 de norn is moet de geplande omzet 455000 zijn.
Maar hoe hoger je de omzet in b35 invult
N.b. ik neem aan dat je cel B34 bedoeld en niet B35.
Ps. kleine verschillen zul je houden omdat je afrond op hele getallen.
Verschil tussen 160 en 160,11 is bv al 1 uur.


@Joske,

Heb je dit zelf uitgeprobeerd? Ik kan je 'oplossing' niet volgen, waarom zou het opeens goed gaan als je de uren van de Kassa weg laat...
 
Laatst bewerkt:
Hi Withaar,

Was inderdaad iets te snel :) .:eek:
Ik schaam me dood.

Joske
 
Hi,

Volledig akkoord met de uitleg van Withaar. :thumb:
Als je cel F32 laat verwijzen naar F35 heb je geen verschillen meer (maar kan dit wel ?)
Mijn vorige uitleg sloeg dus nergens op (het was ook nog vroeg hé) :rolleyes:

Greetz,

Joske
 
Bedankt voor jullie reactie's. Wellicht hier nog wat extra uitleg. De norm Totaal in F32 is gewoon de norm volgens de boekhouder voor onze winkel. Dat betekend de totale omzet gedeeld door het totaal aantal ingezette uren. Maar niet iedere afdeling mag evenveel uren inzetten dus die hebben ook ieder weer een eigen opwu en dat is hun afdelingsomzet gedeeld door hun ingezette uren. Maar samen moet dit het totaal opleveren. Er zijn ook afdelingen die geen omzet maken, bijv: management, maar die gebruiken wel uren dit is dus een vast gegeven.De kassa afdeling maakt geen omzet, maar moeten wel uren krijgen op basis van de geplande omzet, dus daar is de opwu ook voor bepaald. De basis van het programma ligt op 455000,=. Over het afronden maak ik geen punt, maar zoals je ziet lopen de verschillen gewoon hoog op bij een lagere omzet.:thumb:

Ps: wat bedoelen jullie met verwijzen?
 
Laatst bewerkt:
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu nog een vraag hebt.
De uren zijn gebaseerd op de geplande omzet, als je die aanpast veranderen de uren ook.
In de cel F35 krijg je uitgerekend wat de nieuwe norm is op basis van de uren verdeling.

Moeten we je vraag zo lezen; als ik Totaal norm op 1000 zet, hoeveel uren zouden we dan nodig hebben en wat zou de omzet zijn?

Verwijzen is vrij simpel, zet in F32 gewoon =F35 ipv 165, Totaal norm pas zich nu automatisch aan, aan de geplande omzet. Maar het is me niet duidelijk of dat de bedoeling is.

Als je het Totaal norm aanpast zou je eigenlijk ook de Norm voor de afdelingen moeten aanpassen.
Hier heb je echter direct een probleem, Management heeft 180, deze staat echter los van de omzet, wat waarschijnlijk wel klopt :), maar toch vreemd is als alle andere wel een releatie hebben tot de geplande omzet.

Als 'eerlijk bent' moet je het management ook een norm geven, in dit geval 2528 euro = 180 uur bij een omzet van 455000. Als de omzet naar 300000 gaat krijgt het management 'maar' 119 uur, daarmee is een Totaal norm van 165 euro weer haalbaar.
 

Bijlagen

  • Week,jaar,verliezen 2005, management doet mee.zip
    21,3 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan