vigor2200We ism met kabelfoon

• Onderwerp starter Onderwerp starter mvlg
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mvlg

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2001
Sinds een paar dagen heb ik een draytek vigor 2200We aangeschaft om draadloos te kunnen internetten. Ik had altijd een Sohoware router (zonder draadloze functie) en daar deed internet delen het perfect mee.

Op de een of andere manier krijg ik internet niet goed geconfigueert op de vigor2200We. Ik heb alle instructies opgevolgd zoals ze op de site staan van draytek (link)
Als ik kijk bij online status zie ik dat ik geen ip-adres heb gekregen. Ook niet als ik ruim een uur wacht...

Ik maak gebruik van:
ISP: Kabelfoon (premium abbo met terayon modem)
Router: Draytek Vigor2200We

Weet iemand hoe ik toch gaan internetten via de vigor router??

Die instellingen lijken voor de Kabelfoon Docsis te zijn, die gebruikt inderdaad PPPoE (met Kabelfoonconnect).

Op de (zeer handige) Terayon installatie pagina staan een handleiding voor configuratie van de Terayon met een vigor 2200E (volgens mij kan dat nooit zoveel verschillen)

http://home.kabelfoon.nl/~pavdberg/
(Klik op "Terayon & Router")

Kort samengevat: hij moet automatisch een IP adres via DHCP krijgen net zoals in Windows. Zo had je waarschijnlijk de Soho ook ingesteld.

Heb me router gereset en alles opgevolgd wat op die site stond die je gaf... maar ik krijg nog steeds geen ip-nummer :(
ook gaat het broadband lampje niet bij mij branden wat wel de bedoeling is....

ik snap nu echt niet meer wat er mis kan zijn :(

Staat je modem nog op dezelfde plaats als vroeger? Welke lampjes branden/knipperen er nu en in welke kleur?

op me modem brand het online lampje, zoals altijd als die klaar is om te gaan internetten.
op me router knippert me ACT lampje, WAN lampje brand, WLAN lampje brand, P1 lampje brand

me broadband lampje hoort ook te branden maar die vertikt het :confused:

Heb je bij

> Quick Setup > Internet Access Setup > Static or Dynamic IP (DHCP Client)

Broadband access op Enable staan
en een bolletje bij Obtain an IP address automatically?

Zo ja:

In secties 8.5 en 8.6 van de handleiding staat hoe je de logs van de router kan bekijken en handmatig DHCP aanvragen kan doen. Misschien krijg je daar meer info over wat er fout gaat.

Je kan ook eens proberen je modem uit en weer aan te zetten (let op: officieel mag dit alleen op aanraden van helpdeskpersoneel)

Geplaatst door nteusink
Heb je bij

> Quick Setup > Internet Access Setup > Static or Dynamic IP (DHCP Client)

Broadband access op Enable staan
en een bolletje bij Obtain an IP address automatically?

Stond allemaal al zo ingesteld en heb ik dus ook zo gelaten.

In secties 8.5 en 8.6 van de handleiding staat hoe je de logs van de router kan bekijken en handmatig DHCP aanvragen kan doen. Misschien krijg je daar meer info over wat er fout gaat.

Je kan ook eens proberen je modem uit en weer aan te zetten (let op: officieel mag dit alleen op aanraden van helpdeskpersoneel)

heb even wat screenshots gemaakt. Zo te zien krijg ik dus wel een ip-nummer voor internet maar wordt op de een of andere manier niet over het netwerk gedeeld.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Heb je op de computers nog wat ingesteld? bijvoorbeeld dat je automatisch een ip adres krijgt?

Welke instellingen staan er als je naar deze lijst kijkt

start > uitvoeren > type daar command in en druk op ok
type vervolgens daar
ipconfig /all

Heb je al geprobeerd te pingen?

C:\>ping 62.45.45.45

Pinging 62.45.45.45 with 32 bytes of data:

Reply from 62.45.45.45: bytes=32 time=30ms TTL=57
Reply from 62.45.45.45: bytes=32 time=20ms TTL=57
Reply from 62.45.45.45: bytes=32 time=20ms TTL=57
Reply from 62.45.45.45: bytes=32 time=21ms TTL=57

Ping statistics for 62.45.45.45:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 30ms, Average = 22ms

C:\>ping www.kabelfoon.nl

Pinging www.kabelfoon.nl [62.45.115.152] with 32 bytes of data:

Reply from 62.45.115.152: bytes=32 time=20ms TTL=55
Reply from 62.45.115.152: bytes=32 time=30ms TTL=55
Reply from 62.45.115.152: bytes=32 time=20ms TTL=55
Reply from 62.45.115.152: bytes=32 time=30ms TTL=55

Ping statistics for 62.45.115.152:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 30ms, Average = 25ms

hoi,

wat je in je PB voorstelt kan natuurlijk ook maar het enige wat ik op dit moment kan bedenken is telnetten naar de router en de volgende commando's geven:

ip dhcpc release
ip dhcpc renew
ip dhcpc status

en kijken of je daarbij foutmelding oid krijgt.

alleen wanneer ik status intyp gebeurd er wat. bij de andere twee comando's doet die niks.

Kan kloppen dat je bij die andere twee geen output krijgt. Wat komt er bij status te staan?

Vigor2200We> ip dhcpc status

DHCP Client Status:

DHCP Server IP : 62.45.45.74
WAN IP : 0.0.0.0
WAN Netmask : 255.255.255.0
WAN Gateway :
Primary DNS :
Secondary DNS :
Leased Time : 0
Leased Time T1 : 0
Leased Time T2 : 0

Toch vreemd dat je nu weer geen ip adres krijgt... terwijl hij wel de dhcp server ziet.

Misschien dat een support mailtje naar draytek voor meer informatie zorgt:
http://www.draytek.nl/router/extra/e-mail.html

Wat je ook nog even kan doen is bellen/mailen met kabelfoon of ze even naar je modemlog willen kijken of er rare dingen in staan.

Mailtje had ik al gestuurd naar de helpdesk van draytek (vrijdag) hier heb ik nog geen reactie op gehad.

Helpdesk van kabelfoon ga ik zo even bellen.

ondertussen ga ik ook nog even een firmware upgrade doen misschien zit er een foutje in de firmware die er nu op staat. Je weet het maar nooit

Geplaatst door mvlg
Helpdesk van kabelfoon ga ik zo even bellen.
Inmiddels gebeld en ze mogen geen suppor geven op draytek. Ook kunnen ze geen gegevens verstrekken van modem log

ondertussen ga ik ook nog even een firmware upgrade doen misschien zit er een foutje in de firmware die er nu op staat. Je weet het maar nooit
Firmware geupgrade maar maakt geen verschil.

Heb inmiddels contact gehad met de helpdesk van draytek.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik perfect geholpen ben en dat er prima informatie is verstrekt. Na 1x bellen 1 mailtje te hebben ontvangen en 30 minuten later deed die het.

Hier de beschrijving hoe het WEL moest:
  • Geachte,

Lees de tekst in deze e-mail/het document waar naar wordt verwezen voor u begint in het geheel door. Mochten er dingen voor u onduidelijk zijn, dan lezen we uw vragen graag voor u er aan begint.

Koppel de router los van het modem. (reeds gebeurd)
    Zet het modem uit.
    Verbind de computer op poort 'P1' van de router.
    Reset de router:

Om de router te ressetten drukt u het resetknopje in dmv. van een pen of paperclip, totdat het ACT ledje sneller gaat knipperen dan normaal, haal dan de pen of paperclip er dan direct uit.
    De resetknop zich bevindt naast de voeding aan de achterkant van de router. Het ACT-ledje bevindt zich aan de voorkant van de router aan de linkerkant, en deze knippert in de regel aan en uit om de seconde.

Vervolgens wacht u een aantal seconden en ga dan naar:
    'Start' - 'Uitvoeren' en vul in:
    'telnet 192.168.1.1' en druk op 'Ok'.
    Vul niets in bij password en druk op <Enter>
    Vul daarna het volgende in achter de prompt:
    'sys cfg default' <Enter>
    Hierna zal de verbinding met de host verbroken worden.

Nadat u de computer heeft aangesloten op de router volgt u de instructie afhankelijk van uw besturingssysteem:

Win2000/XP:
    Ga naar Start - Uitvoeren
    Vul in 'cmd'
    Druk dan op 'Ok'
    Voer uit: 'ipconfig /release' <ENTER>
    en daarna: 'ipconfig /renew' <ENTER>

Win98/WinMe:
    Ga naar Start - Uitvoeren
    Vul in 'winipcfg'.
    Klik op 'Alle vrijgeven'.
    Klik daarna op 'Alle vernieuwen'.

Mac OS9/Mac OSX:
    Herstart de computer.

Vervolgens gaat u naar de router via :
    http://192.168.1.1/

Klik op 'Internet Access Setup'.
    Klik dan op 'Static or Dynamic ip'
    Zet 'Broadband Access' op 'enable'
    Klik aan 'Obtain Ip adress automatically'
    Verwijder de routername 'Vigor2200' en vul daar in:'[computernaam die op p1 is aangesloten]'
    En vul in bij Domain Name: 'kabelfoon.nl'
    Klik aan 'Specify a Mac-adres' en vul daar het in de computer gevonden Mac-adres in:
    '00:04:76:0e:e6:28'

Dit doet u op de volgende manier:
    Ga naar het eerste vakje waar '00' staat verwijder de '00'.
    Vul daarna het eerste deel van het gevonden Mac-adres in.
    Herhaal dit totdat het gehele Mac-adres is ingevuld.
    (Let op: verwijder eerst en vul daarna in, ook al moet er vervolgens hetzelfde worden ingevuld!)
    Klik hierna op 'Ok' onderaan

Klik daarna nog een keer op 'Ok' (using Current configuration)

Koppel het kabelmodem aan de router op de Wan-poort van de router, d.m.v. de bijgeleverde Draytekkabel.
    Schakel hierna het modem aan.

Als u dan geen ip-adres krijgt op dan moet u een telnet sessie starten naar de router:

Ga naar Start - Uitvoeren en vul in:
    'telnet 192.168.1.1'
    Vul niets in bij password en druk op 'Enter'
    vul daarna in prompt het volgende in:
    'ip dhcpc release' en druk op 'Enter'
    'ip dhcpc renew' en druk op 'Enter'
    'quit' en druk op 'Enter'

Normaliter wordt er bij kabelfoon een PPPoE verbinding gebruikt en geen DHCP.
    Controleer uw abonnements gegevens om even te bepalen of u niet toevallig een gebruikersnaam en wachtwoord heeft dat u moet instellen, let wel dit staat los van uw e-mail adres en bijbehorend wachtwoord.

Mocht u vragen, opmerkingen of suggesties hebben dan vernemen wij dit graag.
    Vermeld bij correspondentie danwel telefonische ondersteuning altijd:

- het serienummer en typenummer van uw apparaat,
    - welk besturingssysteem en versie u gebruikt op de computer,
    - voor de DrayTek Vigor routers de firmware versie (rechtsbovenin het menu),
    - de door u gebruikte Internet Service Provider,
    - de gebruikte aansluiting (ISDN, ADSL of Kabel).
    - het type modem, als dit van toepassing is.

Support vragen , uitgezonderd vragen over directe internet verbinding, dient u ten alle tijde via e-mail te richten aan support@draytek.nl.

Verder stellen wij het op prijs dat u ons kunt melden via e-mail of de aangeboden suggesties/procedures al-dan-niet geholpen hebben.

Met vriendelijke groeten,

Draytek Support

Geweldig :)

Ik denk dat het toch met dat MAC adres te maken had dan. Maar als dat zo is, hadden ze dat op de helpdesk in het modemlog ook wel moeten kunnen zien (ip violation). Flauw dat diegene op de helpdesk daar niet even naar wilde kijken...

-edit: volgens mij heb je mn PB nooit gelezen of wel :) notificatie zeker niet aanstaan?
Datum/Tijd verstuurd 07-06-2003 19:59
Maar nu het opgelost is mag je m als niet verzonden beschouwen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan