Viper 550 probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gmooij

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2001
Ik heb een AOC Spectrum 7GlrA monitor met een Diamond Viper 550 grafische kaart. PIII en W98. Door een onbekende oorzaak is m'n grafische kaart uitgevallen. Heb de boel weer opgestart met standaard VGA en de Viper uit app.beheer gehaald. Bij het opstarten wordt de Viper automatisch geinstalleerd. Bij config-> beeldscherm ->instellingen -> geavanceerd -> adaptor: staat de Viper 550 met standaard instelling. Bij config -> sytem -> app. beheer -> beeldscherm ada staan er nu twee: de Viper en standaard VGA. M'n beeldscherm resolutie staat op 640x480 met 16 kleuren. Als ik dit wil wijzigen, crashed m'n PC bij opstart. Als ik de standaard VGA uit app. beheer haal, crashed m'n PC ook bij opstart. Weet iemand waar ik het moet zoeken om dit op te lossen? Alvast bedankt. gr gert mooij

Er is wel bekend dat de Viper550 wat hitte problemen kon krijgen, ff checken dus of er niet veel stof op het koelelement zit en of de kast zelf koel is.

Als dit niet het geval is, is er iets vreemds aan de hand. Probeer eens in veilige modus op te starten daar ze allebei tegelijk te verwijderen (dus niet tussentijds opnieuw opstarten). Werkt dit niet, probeer dan eens de driver van Nvidia.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Er is wel bekend dat de Viper550 wat hitte problemen kon krijgen, ff checken dus of er niet veel stof op het koelelement zit en of de kast zelf koel is.

Als dit niet het geval is, is er iets vreemds aan de hand. Probeer eens in veilige modus op te starten daar ze allebei tegelijk te verwijderen (dus niet tussentijds opnieuw opstarten). Werkt dit niet, probeer dan eens de driver van Nvidia.

Et is een Diamond Viper, dus niet één van Nvidia.

Dit zijn de laatste drivers van Diamond zelf:

http://www.diamondmm.com/support/di...gacy_Graphics&item=drivers&product=Viper_V550

:D Weet jij wel wat er op de Viper550 zit? Juist ja, een NVIDIA Riva TNT. Dus kan je gewoon de Nvidia Detonator gebruiken. Dit raadde de vroegere Diamond Importer Hastec al aan, doordat de Diamon drivers niet zo goed geprogrammeerd waren.

Geplaatst door Lekkere Kwal
:D Weet jij wel wat er op de Viper550 zit? Juist ja, een NVIDIA Riva TNT. Dus kan je gewoon de Nvidia Detonator gebruiken. Dit raadde de vroegere Diamond Importer Hastec al aan, doordat de Diamon drivers niet zo goed geprogrammeerd waren.

Precies, en ik had vroeger een ViperV770, en met de Detonators werd me ViperV770 in Windows gezien als een TNT2. Maar de prestaties waren minder geworden.

En aangezien zijn kaart zoiezo oud is, maakt ''versneller''-drivers hiervoor nix meer uit....

Ja, maar ten eerste is er een verschil tussen de Viper770 en 550, ten tweede zijn de prestaties niet dermate van belang, maar een stabiel systeem.

Ik had vroeger ook een 550 die bij veel spelletjes crashte, en het probleem was indertijd (na advies van Hastec) verholpen d.m.v. de Detonator drivers.

Maar als de prestaties niet echt van belang is, kan je net zo goed de eigen drivers installeren.

Wie weet gebruikte de topicstarter vroeger ook gewoon de standaard drivers zonder problemen.

Dat de boel et nu niet stabiel doet, komt omdat ie nu Windows alles zelf liet installeren. Misschien dat de huidige drivers beschadigd zijn door de crash van de videokaart. En ja, als je dan Windows gewoon zelf de boel laat installeren, dan neemt ie uiteraard gewoon de drivers(die misschien beschadigd zijn) die al op de hd stonden. En dan loopt et inderdaad niet lekker meer.

Maar goed, de topicstarter ziet maar wat ie doet.

Bedankt Muurhond en Lekkere Kwal voor jullie input.

Het zit zo:

1) Ik heb geen hitte problemen. Kast is schoon en draait nu zonder covers.
2) Hiervoor draaide de kaart foutloos met de oorspronkelijke drivers.
3) Ik heb het ook geprobeerd met de oorspronkelijke drivers direkt van de Viper-CD welke ik over de drivers die Windows van de HD afhaalde heb gezet.

Zou het kunnen zijn dat Directx er mee te maken heeft? Al een tijd geleden heb ik Directx 8.1 geinstalleerd. Nooit problemen mee gehad. Zou het kunnen dat m'n oorspronkelijke (verouderde) drivers die ik nu weer vers heb geinstalleerd, dit niet aan kunnen?

gr gert

Denk et niet. Zoals ik al eerder zei:

Misschien dat de huidige drivers beschadigd zijn door de crash van de videokaart. En ja, als je dan Windows gewoon zelf de boel laat installeren, dan neemt ie uiteraard gewoon de drivers(die misschien beschadigd zijn) die al op de hd stonden. En dan loopt et inderdaad niet lekker meer.

Hallo Muurhond,
Ik heb een nieuwere versie driver op de Diamond site gevonden. Hoe kan ik deze nu zelf laden zonder dat Windows bij de opstart zelf de oudere drivers weer pakt? gr g

Geplaatst door gmooij
Hallo Muurhond,
Ik heb een nieuwere versie driver op de Diamond site gevonden. Hoe kan ik deze nu zelf laden zonder dat Windows bij de opstart zelf de oudere drivers weer pakt? gr g

Is et een ZIP-bestand? Dan moet je deze uit eerst uitpakken en zorgen dat Windows in dee map naar drivers gaat zoeken.

Hallo Muurhond,
Het is een Zip-bestand. Heb ik uitgepakt. Maar hoe regel ik nou dat bij opstart, Windows niet de beschadigde drivers pakt maar de nieuwe gaat installeren. gr gert

Ik blijf hetzelfde probleem houden. als ik de goede drivers heb geinstalleerd werkt alles goed op 16 kleuren en 640x480. Zodra ik de kleuren opvoer en/of de resolutie verander, crashed m'n PC bij herstart. Ik wet niet hoe ik dit p moet lossen. Kan iemand mij verder helpen? Dank. gr gert

Ga naar Configuratiescherm , apparaatbeheer, selecteer je Device -> Eigenschappen , Tabblad driver -> drivers bijwerken... Zoek dan in de map waar je je zip bestand heb uitgepakt naar een *.inf file.

Als het goed is moet je deze kunnen updaten.

Veel succes

GMOOY, Je kan nu tot het oneindige drivers blijven installeren, maar het zal waarschijnlijk allemaal niet veel helpen.
Voor een goede werking van de videokaart zijn ten eerste natuurlijk de goede drivers nodig (maar die heb je al) EN NA HET INSTALLEREN VAN DE DRIVERS, MOET JE DIRECTX OPNIEUW INSTALLEREN, zeker bij oudere drivers dan de directX versie anders blijft het systeem crashen, dit geld altijd voor alle videokaarten en is de meest gemaakte fout bij het installeren van nieuwe drivers.

hallo maestro
Bedankt voor je tip. Bij de oorspronkelijke drivers stond dat ik minstens directx6 moest hebben. Dat had ik toen ook. In de tussentijd heb ik dat geupgrade naar direcx8.1 Ik heb ergens gelezen dat ik dat niet kan verwijderen. Kan ik opnieuw directx8.1 hieroverheen installeren of moet ik eerst nog iets verwijderen? gr Gert

Maestro bedankt. Ga ik morgen even doen. Ik laat je weten of het gelukt is. gr gert

Door Directx erover te laden, crashte alles. Systeem was niet meer op te starten. Alleen nog DOS. Uiteindelijk heb ik Windows en al m'n progs weer opnieuw geinstalleerd. Nu draait het weer en ben weer online.

Het lijkt dus op een compibilteits probleem van directX en je drivers/videokaart, helaas voor jou moest je de boel opnieuw installeren.
Één troost dus, alles werkt nu weer naar behoren (neem ik aan)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan