virtualbox copy maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbiek

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
hallo, ik vroeg mij af of het mogelijk was in virtualbox je systeem zo te tweaken , en deze dan op een ander systeem te installeren als besturings systeem.

kan dit ?

Je zou een backup kunnen maken met bijvoorbeeld clonezilla en die backup restore op je pc?

Je zou een backup kunnen maken met bijvoorbeeld clonezilla en die backup restore op je pc?

dat zou misschien wel kunnen ja, maar zou je dan geen conflict krijgen met windows/hardware verificatie ?

Theoretisch lukt het (heel) misschien:
In Virtualbox wordt andere hardware gevirtualiseerd dan er in huidige computers zit. Je kunt dus bijv. geen gedownloade video-drivers gaan installeren in Virtualbox omdat op de 'echte' computer een andere video-kaart zit.
Je zult ook op moeten letten meteen de juiste Hardware Abstraction Layer te kiezen. Vlgs. mij biedt Virtualbox niet alle mogelijkheden die passen bij de huidige (multi-core)processoren. Het kan dus zijn dat er van minder mogelijkheden gebruik wordt gemaakt zodra je het gaat installeren op de 'echte' pc.
Bovendien zal je Windows opnieuw moeten activeren op het moment dat je het gaat overbrengen naar een 'echte' pc.

Methode van overbrengen is (o.a.) de methode van Ozfaw: Een image maken op een niet-gevirtualiseerde harde schijf (heb even niet in beeld hoe dat gaat, maar ik ga ervan uit dat dat kan, desnoods via een netwerkschijf etc.)

Samenvattend: Het is eigenlijk net alsof je Windows installeert op een (technisch) heel andere pc, en het dan probeert over te brengen naar je eigen pc. Dan loop je tegen dezelfde 'problemen' aan als hierboven aangegeven.

Je begrijpt dat ik persoonlijk dit nooit zou doen: Teveel gedoe, teveel tijd/moeite om het op de 'echte' pc werkend te krijgen (denk aan drivers etc.)
Vlgs. mij is het makkelijker en kansrijker het direct op de 'echte' pc te installeren en het dáár te 'tweaken'.

Tijs.

Je zal misschien wel een probleem krijgen met je drivers maar die kan je gewoon installeren lijkt me :)

Je zal misschien wel een probleem krijgen met je drivers maar die kan je gewoon installeren lijkt me :)

Dat ontken ik niet, maar je kunt dus niets 'kant-en-klaar' maken in Virtualbox, eenvoudig omdat daar andere 'hardware' in gevirtualiseerd is dan in de 'echte' computer. Er zullen dus (na installatie op een 'echte' computer) nog diverse drivers geïnstalleerd moeten worden.
Vandaar mijn opmerking/mening dat het teveel gedoe is om Windows eerst in Virtualbox werkend te maken en daarna (na overbrenging) nog werkend te moeten maken op de 'echte' computer. Dan is het (als idee) handiger om een extra harde schijf te kopen en die te gebruiken voor de installatie van Windows op de 'echte' pc (incl. drivers/software/Windows updates/tweaks etc.) die je dan kunt gebruiken om een image van over te zetten wanneer dat nodig/zinvol is (bijv. via CloneZilla, Norton Ghost, Acronis, DriveImage XML etc.)

Tijs.

Dat ontken ik niet, maar je kunt dus niets 'kant-en-klaar' maken in Virtualbox, eenvoudig omdat daar andere 'hardware' in gevirtualiseerd is dan in de 'echte' computer. Er zullen dus (na installatie op een 'echte' computer) nog diverse drivers geïnstalleerd moeten worden.
Vandaar mijn opmerking/mening dat het teveel gedoe is om Windows eerst in Virtualbox werkend te maken en daarna (na overbrenging) nog werkend te moeten maken op de 'echte' computer. Dan is het (als idee) handiger om een extra harde schijf te kopen en die te gebruiken voor de installatie van Windows op de 'echte' pc (incl. drivers/software/Windows updates/tweaks etc.) die je dan kunt gebruiken om een image van over te zetten wanneer dat nodig/zinvol is (bijv. via CloneZilla, Norton Ghost, Acronis, DriveImage XML etc.)

Tijs.

Het was ook geen commentaar op jou reactie hoor :)
Jou oplossing lijkt me een inderdaad een beter idee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan