Virtualbox static ip met NAT

Status
Niet open voor verdere reacties.

ITGuy1990

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2013
Hallo mensen,

Ik ben bezig met virtualbox. Ik heb een windows server als guest. En als je daarin een Domein gaat maken met dcpromo word het sterk aangeraden om een static ip in te stellen op je netwerkkaart.
Virtualbox staat op mijn laptop en ik ben vaak onderweg. Dus verander vaak van host ip.

Daarvoor heb ik gekozen om mijn netwerkkaart in virtualbox als NAT kaart in te stellen.

De adressen die mijn host krijgt zijn 192.168.1.X /24 en 10.100.X.X /16.

Deze adressen worden door de virtualbox NAT en DCHP functie omgezet naar 10.0.2.X /24.
Als ik kijk bij IPconfig zie ik:
IPv4 address: 10.0.2.15 (let op dit is dus niet een 10.100. address)
Subnet masker: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.2.2

Dus ik dacht, stel deze instellingen als static in op de netwerkkaart en je bent klaar om op elk netwerk de kunnen werken met een static ip in de guest. Dus niet! Het werkt gewoon niet. Iemand een idee?

Vriendelijke groeten,

Jules.

Opgelost

Weken heb ik gezocht naar de oplossing en nu kom ik het gewoon tegen. Ik ben VMwareplayer gewend. Daar kun je gewoon de default gateway in je VM ook instellen als DNS.
In virtualbox lijkt dit niet het geval te zijn.

Hoe je het hele geheel moet opzetten is dus:

Eerst stel je in virtualbox de netwerkkaart in op NAT.
Vervolgens start je je VM en zorg je ervoor dat de netwerkkaart in de VM ingesteld is op DHCP.
Dan open je CMD en gebruik je ipconfig.
Noteer de volgende dingen: IPv4, subnet masker, en default gateway.
Gebruik dan nslookup en noteer de DNS

Stel nu je netwerkkaart static in met die gegevens.
Klaar.

Met een 2de netwerkkaart op een intern netwerk met een op te geven naam kun je communiceren met andere vm's met de netwerkkaart op hetzelfde interne netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan