Virtualiseren zonder host OS

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik ben sinds kort aan het stoeien met verschillende virtualisatiesystemen zoals VMware, VirtualBox en Bochs. Deze draaien allemaal onder mijn windows 8.1 op mijn pc.

Nu is mijn vraag, bestaat er ook een virtueel systeem dat géén host OS nodig heeft en dat dus eigenlijk zelf als "main OS" functioneert waaronder je dan virtuele pc's kunt aanmaken?
Het lijkt mij dat dit niet alleen ruimte bespaart maar ook kosten omdat je dan niet eerst een host OS moet aanschaffen wat je eigenlijk niet meer gebruikt.

Ik lees hier en daar wel iets waaruit ik begrijp dat VMware er mee bezig is of het al bestaat, maar kon op internet niet echt duidelijk vinden of het er is en zo ja, hoe dit in zijn werk gaat.

Ik ga er even mee spelen. Dank je voor de tip!

Het lijkt mij dat dit niet alleen ruimte bespaart maar ook kosten omdat je dan niet eerst een host OS moet aanschaffen wat je eigenlijk niet meer gebruikt.
Hoewel geen directe oplossing voor je vraag misschien iets waar je wel wat aan hebt. Virtualbox is ook verkrijgbaar voor een hele reeks Linux-distributies en daaronder zijn heel wat gratis besturingssystemen die nog licht kunnen zijn ook om op oudere computers te kunnen draaien. Maar als je zo'n besturingssysteem alleen als "aandrijver" voor Virtualbox wilt gebruiken is dat wellicht een idee. Kijk maar even op deze Virtualbox pagina.

Overigens gebruik ik Virtualbox al jaren en is het tegenwoordig weer prima. In de eerste jaren na de overname door Oracle was het vaak droevig gesteld met de werking.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan