virtueel geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack009

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
hallo

kan iemand mij vertellen hoe ik mijn virtueel geheugen kan wijzigen, ik heb het al op de manier zoals hieronder beschreven geprobeerd, zonder succes

de omvang van het wisselbestand kun je in Windows XP wijzigen door te klikken op Start | Configuratiescherm | Prestaties en onderhoud | Systeem | Tabblad Geavanceerd. Onder Prestaties klik je op instellingen en weer op Geavanceerde Instellingen. Onderaan staat Virtueel geheugen en de knop Wijzigen. Klik op die knop en je kunt het virtueel geheugen wijzigen.

bvd

Jack

En waarom is dit zonder succes? Dit is dé methode.

Waarom wil je überhaubt dit wijzigen? Windows kan dit prima zelf :).

Welk besturingssysteem heb je?

Dit klopt maar je moet wel op de knop instellen klikken om de wijziging doorgevoerd te krijgen.
Waarom wil je überhaubt dit wijzigen? Windows kan dit prima zelf
Vaak lees je dat je de prestaties van het systeem kan verbeteren door het virtuele geheugen op een vaste waarde in stellen (1,5 maal het interne geheugen)
In de praktijk valt dat tegen.

Alleen wanneer je twee harde schijven hebt kan het zinvol zijn om het virtuele geheugen op de andere schijf, dan waar windows op staat, te zetten.
mvg leo

Laatst bewerkt:
En waarom is dit zonder succes? Dit is dé methode.

Waarom wil je überhaubt dit wijzigen? Windows kan dit prima zelf :).

Welk besturingssysteem heb je?

ik ben van 256mb naar 1 gb gegaan
en mijn virtueel geheugen staat nu op 384mb en ik heb ergens gelezen dat het op 1,5 keer moet staan , ik heb gedaan wat er staat maar niets ook niet na het herstarten
ik heb windows xp pro

Laatst bewerkt:
Dit klopt maar je moet wel op de knop instellen klikken om de wijziging doorgevoerd te krijgen.

Vaak lees je dat je de prestaties van het systeem kan verbeteren door het virtuele geheugen op een vaste waarde in stellen (1,5 maal het interne geheugen)

Alleen wanneer je twee harde schijven hebt kan het zinvol zijn om het virtuele geheugen op de andere schijf, dan waar windows op staat, te zetten.
mvg leo

ok bedankt

soms is de oplossing heel simpel, ik ben vergeten om op instellen te drukken

kan het trouwens kwaad als het op 384 mb blijft staan???

groeten en bedankt

jack

Nou volgens mij pas windows het vituele geheugen aan als het te klein is.
Wanneer je de grootte vast hebt gezet gebeurt dat ook,
maar krijg je daar een melding van en dat is irritant.
Verder zou je systeem er trager van worden.

mvg leo

Nou volgens mij pas windows het vituele geheugen aan als het te klein is.
Wanneer je de grootte vast hebt gezet gebeurt dat ook,
maar krijg je daar een melding van en dat is irritant.
Verder zou je systeem er trager van worden.

mvg leo

ok bedankt voor alle info

groeten Jack:thumb:

Je geeft een minimale en een maximale grootte op, dan krijg je dus niet meteen een melding van Windows wanneer de grens wordt overschreden. Niet alle programma's gebruiken het virtuele geheugen even intensief. Je kunt dus in principe best een heel klein wisselbestand of swapfile hebben. Sommige toepassingen maken het wisselbestand in sneltreinvaart vol en dan is er nooit genoeg ruimte. Een voorbeeld, op dit moment, hiervan is http://www.airtightinteractive.com/projects/tiltviewer/app/ om de favoriete foto's van de Yahoo site Flickr te bekijken. Dit voor geïnteresseerden. Over de snelheid valt ook wel wat te zeggen. Allereerst liefst op een snellere partitie, dat is voor XP een NTFS partitie. Je zou het bestand ook af en toe moeten defragmenteren, dit doe je door op te starten zonder virtueel geheugen en het na afloop opnieuw in te stellen. Virtueel geheugen is in aanvulling op RAM geheugen dus denk ik dat de regel van anderhalf keer de hoeveelheid niet blijft opgaan als je steeds meer geheugen neemt.

mvg leo

Dat is een beetje oeverlose discussie. Ik weet ervan maar iedereen roept wat anders. Zelf ben ik hier vroeger ook druk mee bezig geweest maar ik heb nooit échte prestatiewinst vernomen.

Wat wel kan helpen is het geheugen verplaatsen naar een andere fysieke schijf (geen partitie) en dat heb ik dan ook gedaan.

1,5X is een vuistregel maar gaat niet altijd op. Immers: als je al 4 GB RAM in de PC zou hebben zitten, wat moet je dan met 6 GB virtueel geheugen? "Ze" gaan ervan uit dat je RAM in je PC stopt en het allemaal gebruikt. In de praktijk is veel RAM continu vrij.

Die 384 lijkt me wel weer wat klein maar Windows past dit zelf aan als het te krap is. Zelf laat ik het nu door Windows beheren en dat gaat prima. (2 GB RAM)

Je geeft een minimale en een maximale grootte op, dan krijg je dus niet meteen een melding van Windows wanneer de grens wordt overschreden. Niet alle programma's gebruiken het virtuele geheugen even intensief. Je kunt dus in principe best een heel klein wisselbestand of swapfile hebben. Sommige toepassingen maken het wisselbestand in sneltreinvaart vol en dan is er nooit genoeg ruimte. Een voorbeeld, op dit moment, hiervan is http://www.airtightinteractive.com/projects/tiltviewer/app/ om de favoriete foto's van de Yahoo site Flickr te bekijken. Dit voor geïnteresseerden. Over de snelheid valt ook wel wat te zeggen. Allereerst liefst op een snellere partitie, dat is voor XP een NTFS partitie. Je zou het bestand ook af en toe moeten defragmenteren, dit doe je door op te starten zonder virtueel geheugen en het na afloop opnieuw in te stellen. Virtueel geheugen is in aanvulling op RAM geheugen dus denk ik dat de regel van anderhalf keer de hoeveelheid niet blijft opgaan als je steeds meer geheugen neemt.

Alfred
bedankt voor de info, ik weet nu beter wat te doen

groet

Dat is een beetje oeverlose discussie. Ik weet ervan maar iedereen roept wat anders. Zelf ben ik hier vroeger ook druk mee bezig geweest maar ik heb nooit échte prestatiewinst vernomen.

Wat wel kan helpen is het geheugen verplaatsen naar een andere fysieke schijf (geen partitie) en dat heb ik dan ook gedaan.

1,5X is een vuistregel maar gaat niet altijd op. Immers: als je al 4 GB RAM in de PC zou hebben zitten, wat moet je dan met 6 GB virtueel geheugen? "Ze" gaan ervan uit dat je RAM in je PC stopt en het allemaal gebruikt. In de praktijk is veel RAM continu vrij.

Die 384 lijkt me wel weer wat klein maar Windows past dit zelf aan als het te krap is. Zelf laat ik het nu door Windows beheren en dat gaat prima. (2 GB RAM)

xp_pc

ook jij bedankt voor de info
ik kan hier wel wat mee

groet

jack:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan