Virus of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jennifer

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Even een vraagje voor een vriendin van me: op een kwade avond heeft ze haar pc gedefragmenteerd, nog even gechat, de pc uitgezet, en de volgende dag weer aangezet. Toen startte de pc niet meer op. Ze kreeg het bootscherm te zien, dat verdween na een paar seconden en de hele pc startte weer opnieuw op, dit bleef zich herhalen. Ook in de veilige modus was dit het geval. De pc is naar de winkel teruggegaan, en die kwam na onderzoek dat de harde schijf kaput is gegaan door het Yaha.K virus. Volgens mij kan dit niet, aangezien zover ik weet (nagezocht in knowledgd base)Yaha.K dit niet doet. Volgens mij is het helemaal geen virus.

Komt iemand dit bekend voor? Is het uberhaupt wel een virus? Of is dit een bekend issue van een ander virus?

Ik heb het Yaha.K virus ook gehad. maar mijn harde schijf is gewoon heel gebleven.
Ik kon gewoon opstarten in veilge modus en heb daar het virus verwijderd.

De kenmerken van dat virus bij waren o.a. dat ik niet meer op internet kon en dat microsoft office niet meer werkte.

Dus dat probleem van die harde schijf lijkt me niet van het yaha.k virus af te komen

Opaserv kan er inderdaad voor zorgen dat je pc maar blijft rebooten omdat het aanh et win.ini bestand gaat zitten, lukt het opstarten wel als je kiest voor stap voor stap en dan win.ini en autoexec.bat niet laadt? En virussen kunnen nooit de hardware beschadigen mits het geen flashprogramma is dat aan je firmware gaat zitten.

Jennifer,

Ze vergissen zich. Het is namelijk niet de Yaha.K virus, maar de opaserv.k

En het klopt wat ze zeggen. Opaserv.k is de meest gevaarlijke virus samen met CIH Chernobyl virus.

2 Dagen na de besmetting ervan start de pc namelijk niet meer op en is de gehele harde schijf gewist en overschreven. Het enige wat je dan nog ziet is dit:

"Illegal Microsoft Windows license detected!
You are in violation of the Digital Millennium Copyright Act!

Your unauthorized license has been revoked.

For more information, please call us at:

1-888-NOPIRACY
If you are outside the USA, please look up the correct contact information
on our website, at:

www.bsa.org

Business Software Alliance
Promoting a safe & legal online world."

Voor meer informatie kun je hier zijn:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.opaserv.k.worm.html

Saldos,

Dank je wel voor je antwoord! Alle puzzelstukjes vallen nu op hun plaats!

De anderen ook bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes, Jennifer

Geplaatst door Jennifer
Even een vraagje voor een vriendin van me: op een kwade avond heeft ze haar pc gedefragmenteerd, nog even gechat, de pc uitgezet, en de volgende dag weer aangezet. Toen startte de pc niet meer op. Ze kreeg het bootscherm te zien, dat verdween na een paar seconden en de hele pc startte weer opnieuw op, dit bleef zich herhalen. Ook in de veilige modus was dit het geval. De pc is naar de winkel teruggegaan, en die kwam na onderzoek dat de harde schijf kaput is gegaan door het Yaha.K virus. Volgens mij kan dit niet, aangezien zover ik weet (nagezocht in knowledgd base)Yaha.K dit niet doet. Volgens mij is het helemaal geen virus.

Komt iemand dit bekend voor? Is het uberhaupt wel een virus? Of is dit een bekend issue van een ander virus?

Er zijn virussen die er voor kunnen zorgen dat je computer steeds opnieuw blijft opstarten.

Er zijn virussen die de gegevens op je harde schijf kunnen verminken.

Er zijn GEEN virussen die je harde schijf fysiek kapot kunnen maken.

Auk

Geplaatst door Auk

Er zijn virussen die er voor kunnen zorgen dat je computer steeds opnieuw blijft opstarten.

Er zijn virussen die de gegevens op je harde schijf kunnen verminken.

Er zijn GEEN virussen die je harde schijf fysiek kapot kunnen maken.

Auk

Correct. Citaat Symantec over Opaserv.K:

These removal instructions are useful only if the payload has not run. If the payload has run and you saw the "Illegal Microsoft Windows license detected" message, as described in the previous section, it is possible that your computer is no longer functional.
If you can no longer start your computer, we suggest that you contact the computer's manufacturer for assistance. You may have to repartition the hard drive, and re-install the operating system. You will also need to restore data from a clean backup.

Groetjes,

Pieter

Geplaatst door Pieter Arntz

Correct. Citaat Symantec over Opaserv.K:

Dat het Opaserv - of een ander virus - is geweest is aan de hand van de genoemde verschijnselen helemaal niet aan te tonen.

Misschien kan de winkel waar de PC naar toe is gebracht uitleggen waarom ze denken dat het wel een virus was.

Auk

Natuurlijk kunnen ze dat uitleggen. Daarom komt Jennifer op het forum om het te vragen omdat ze zo goed waren in de winkel in het uitleggen. Duh?

De vraag is niet voor mezelf, maar voor een vriendin van me, ik ben bang dat ze voor nix een harde schijf heeft gekocht. Ikzelf had eerst de schijf onderzocht, maar zij heeft gewoon die kennis niet. Vandaar dat ze het aan mij vroeg.

In de winkel hebben ze als virus het Yaha.K virus genoemd, in mijn ogen dus je reinste bulls**t, volgens mij is ze gewoon genept en had die schijf na een format weer als nieuw geweest.

Dat klopt zeker Jennifer. Een nieuwe harde schijf was zeker niet nodig geweest. gewoon een format C met een F-disk indien je meerdere schijven hebt volstaat. In het ergste geval kan de de Bios geflashed worden. Het CIH virus kan bijvoorbeeld de Bios door de war gooien.

Geplaatst door saldos
Natuurlijk kunnen ze dat uitleggen. Daarom komt Jennifer op het forum om het te vragen omdat ze zo goed waren in de winkel in het uitleggen. Duh?

Je begrijpt me verkeerd. Je begrijpt Jennifer trouwens ook niet.

De winkelier was of niet goed bij zijn hoofd, of hij heeft de kluit belazerd.

Jennifer heeft helemaal gelijk toen ze vermoedde dat de schijf niet vervangen had hoeven te worden.
Ik ben daarom van mening dat de winkelier de vriendin van Jennifer op z'n MINST een verklaring schuldig is.
Ik denk dat DAT is wat Jennifer wilde weten.

Auk

Jennifer,

Heb je die 2e schijf nog? Zo ja, dan kun je gewoon die 2e achijf erin doen. Dan heb je 2 harde schijven in de computer.

Geplaatst door saldos
Jennifer,

Heb je die 2e schijf nog? Zo ja, dan kun je gewoon die 2e achijf erin doen. Dan heb je 2 harde schijven in de computer.

Het was niet voor mezelf, maar voor een vriendin van me ;)

Die vriendin heeft de leverancier gebeld, ze schreef me het volgende:

"ik heb die leverancier vanmiddag nog even gebeld om wat voor virus het ging, het ging dus inderdaad om die opaserv.k virus, maar sommige bestanden van mij konden wel gered worden, maar de harde schijf was dusdanig beschadigd dat het repareren ervan net zo duur was als een nieuwe harde schijf".

Geplaatst door Auk
Dat het Opaserv - of een ander virus - is geweest is aan de hand van de genoemde verschijnselen helemaal niet aan te tonen.Auk

Geplaatst door Jennifer
"ik heb die leverancier vanmiddag nog even gebeld om wat voor virus het ging, het ging dus inderdaad om die opaserv.k virus

Laatst bewerkt:
Jennifer,
Zo is het denk ik gegaan in de winkel. Ze kregen je pc. Ze zagen het scherm van de opaserv.k, maar wisten niet dat dit opaserv.k was gezien ze alles van hardware weten, maar weinig van virussen.
Dus ze hebben de harde schijf vervangen. Probleem opgelost.
Daarna hebben ze de harde schijf in een andere pc gestopt en hebben gecontateerd dat er een opaserv.k in zit. Probleem is dat het geld kost om de harde schijf weer terug te zetten vanwege arbeidsloon. Dus wat doen ze: ze zeggen dat de harde schijf stuk is. Zo hebben zij ook extra geld verdiend, want zo zijn er 100 anderen die hun zouden geloven.

Trieste zaken, dat er van die *** bestaan die er alles aan doen om je PC te mollen:( . Nouja, hebben wij ook weer wat te doen:confused: :rolleyes: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan