Virus Problemen! Internet onbegaanbaar?!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, helemaal fout:
Sluit XP af
Stop memory-stick met Hiren's erop in de usb-aansluiting
Start pc op via het aan-uit knopje, en zorg ervoor dat (via de bios of een evt. keuze "boot-menu" o.i.d.) dat vanaf de memory-stick wordt opgestart. Je start dus niet op van de harde schijf.
Kies Mini Windows XP in het menu dat je dan krijgt etc.

Tijs.

Ik heb dit nog nooit gedaan en stuit toch op wat onduidelijkeheden.

Met XP afsluiten neem ik aan dat je gewoon bedoeld de laptop afsluiten.
Als je zegt: Start pc op via het aan-uit knopje, en zorg ervoor dat (via de bios of een evt. keuze "boot-menu" o.i.d.) dat vanaf de memory-stick wordt opgestart. Je start dus niet op van de harde schijf.

Dat begrijp ik niet helemaal, ik start de laptop op en hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij vanaf de usb-stick opstart. Ik weet namelijk niet wat de bios of een "boot-menu" is. En ik vond op een site: http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/Techniek/usbstickbooten.aspx#4 hier dat je usb-stick het FAT16 formaat moet hebben en niet FAT32 of NTFS. De mijne heeft FAT32.

FedexFan

Ja, ik bedoel gewoon afsluiten.
En je moet eens in het boekje van je netbook gaan lezen wat de opstartopties zijn en hoe je die evt. kunt veranderen om op te starten van memory-stick. Ik ga dat niet doen voor je.
En je moet gewoon doen wat in de aangereikte handleiding staat: Ook memory-sticks met NTFS of FAT32 partities zijn opstartbaar te maken.

Succes,

Tijs.

Ik zat net in het menu bij het opstarten(F8 bij opstarten) maar ik kon hier niet vinden hoe ik met mijn usb op moet starten dus ik probeer het maar via de BIOS?

Heb wat gegoogeld maar ben er nog steeds niet achter wat dit is?

Dat F8 verhaal is als je al (een stukje van) Windows opstart vanaf de harde schijf. Waar ík het over heb gaat is nog daarvóór, dus dat niet de harde schijf maar de memory-stick gekozen wordt om van op te starten.

Wat een bios is: uitleg. Die regelt dus (o.a.) de apparaatherkenning (zoals harde schijven etc.) als je de computer/laptop aanzet en het (daarna) opstarten vanaf een herkende harde schijf, cd-romspeler of memory-stick.

Tijs.

Waar kan ik dan de mogelijke setup van de BIOS dan veranderen om dus mijn usb-stick te gebruiken voor het opstarten.
En kan ik niet gewoon FAT16 instellen i.p.v. FAT32, of werkt Hiren's BootCD(:E) dan niet meer?

Ik ben niet van plan om te gaan afwijken van de handleiding die je al hebt gehad. Wil je met FAT16 testen is dat je eigen keuze, maar ik zou als ik jou was er eerst maar voor zorgen dat het werkt zoals de handleiding aangeeft en je de acties gedaan hebt vanuit de gestarte Hiren's boot cd.

Als je hier vermeld welk merk + type netbook je precies hebt, dan kan misschien voor je gekeken worden hoe je de netbook kunt laten opstarten van memory-stick. Overigens blijf ik erbij dat je dat ook zelf uit de handleiding (had) moeten kunnen halen.

Tijs.

Hmmmm, dit is niet goed. Ik vond de boot setup en ook mijn usb drive. Deze selecteerde ik maar even later kwam er een blauw scherm met systeemfout. Toen trok ik de usb-stick eruit en probeerde via mijn harde schijf de laptop op te starten. Toen kwam het scherm wat ik eerder ookal tegenkwam(toen ik f8 drukte). Ik drukte toen op exit saving changes en nu krijg ik hetzelfde blauwe scherm en de zelfde melding(gaat te snel weg om te kunnen lezen) als toen ik de usb-drive selecteerde.
Wat hier te doen?:confused:

Ik verwacht dat je bij stap 3 wellicht de verkeerde schijf hebt aangegeven bij de instructies voor Hirens op memory-stick.
Beste is misschien om de hele netbook naar iemand mee te nemen die dan de harde schijf uit de netbook haalt en even voor je nakijkt of er de data erop nog zichtbaar is etc. Wellicht kan die meteen de instructies uitvoeren, als ik ervan uit mag gaan dat deze persoon zélf geen virussen en malware op zijn computer heeft.

Tijs.

Dus geen kans om het zelf te doen hier? Naja, toch bedankt voor je hulp:thumbs:

Ik heb zojuist even gecheckt, en met de juiste schijven etc. aangegeven heb ik (de handleiding volgend) gewoon een opstartbare Hirens boot CD USB-stick met versie 11.0 werkend (mét FAT32!). Je zult dus (lijkt mij) ergens een fout gemaakt hebben of een stap gemist.

Ik heb bij stap 3 wel het hele .zip pakket opgehaald, maar grubinst_gui.exe gebruikt die op deze pagina staat in plaats van de 'normale' grubinst_gui.exe (die gaf bij gebruik bij mij een duidelijke foutmelding, maar die heb jij blijkbaar niet gehad en dus zal het bij jou wél gewoon gelukt zijn zonder die aangepaste versie, maar misschien wel op de verkeerde schijf...).

Hieronder nog even voor de duidelijkheid wat ík nu in de hoofdmap van mijn memory-stick heb staan, zodat je dat evt. kunt laten vergelijken met wat er bij jou op de memory-stick staat. Misschien is het zelfs wel genoeg om stap 3 opnieuw uit te voeren, maar dan wél heel zeker zijn dat je daar de USB-schijf selecteert en (dus) niet een harde schijf, dan op Refresh drukken naast Part List en daar kiezen voor Whole disk (MBR) en dan knop Install

Tijs.

Bijlagen

• hirens11_usb_inhoud.JPG
    hirens11_usb_inhoud.JPG
    47,2 KB · Weergaven: 14
Ja maar ik kan op dit moment dus niet om mijn laptop om dat te chexken.

Kan vanaf elke andere pc/laptop (met usb-aansluiting) gecheckt worden, ook nu... Maar je mag het natuurlijk ook uitstellen totdat je (tegelijkertijd) ook die harde schijf laat 'bekijken'. Neem in ieder geval die memory-stick mee, dan.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan