Virus? Wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Inki66

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2009
Hallo,

Heb een probleem met mijn PC, hij doet helemaal niets meer.

Bij het opstarten blijft hij heel lang hangen op het Dell scherm waar ook de opties F2=setup en F12 = Boot menu worden gegeven.

Daarna krijg ik een zwart scherm met de volgende tekst:
boot from cd:
no boot device available
sata-0: installed
sata-1: installed
sata-4: none
sata-5: none

Als ik de Windows operating system cd plaats, gaat hij files loaden en kan ik landeninstellingen kiezen. Vervolgens krijg ik een scherm waarop ik kan kiezen voor computer herstellen of Vista installeren.

Als ik computer herstellen kies, krijg ik een venster waar ik een besturingssysteem kan kiezen, dit is leeg.

Als ik Vista installeren kies, kan ik alleen aangepaste installatie uitvoeren (dus geen update) en bij het scherm waar ik moet kiezen waar ik Vista wil installeren krijg ik de melding dat er geen stations gevonden zijn.

Ik heb maar matig verstand van computers, maar het lijkt alsof mijn harde schijf is gewist, of niet?

Kan dit een virus zijn? Heb via een externe link op het outlookprogramma van mijn werk ingelogd en daar is een virus geconstateerd afgelopen week. Heb al op sites voor virussen zitten kijken, maar kwam niets tegen waarbij stond dat je hele pc er mee op houdt.

En als dit een virus is, wat moet ik dan doen? Kan ik hier zelf iets mee, of is het een kwestie van experts inschakelen? En hoe zit het met mijn bestanden, ben ik die nu allemaal kwijt?

Met andere woorden: help!

Alvast bedankt,
Ingeborg

Denk dat je geen virus probleem, maar een voeding probleem hebt, of foute bios instellingen

Denk dat je geen virus probleem, maar een voeding probleem hebt, of foute bios instellingen

als dat zo is moet je de batterij uit je moederbord halen voor een half uurtje en dan kijken of de installatie lukt ;)

MVG,

Jobbes

dit klinkt mij als een driver probleempje, de sata drivers doen het niet goed meer, waardoor je computer nu denkt dat je geen harde schijf hebt.

met andere woorden: software matig gezien heb je geen harde schijf ;)

[edit] wat de oplossing betreft, moet je even googlen hoe je die sata drivers weer kan installeren.

Sata

Bedankt voor alle reacties!

Tja, een aantal dingen die jullie noemen gaan mij echt boven de pet. Dat van het niet herkennen van die sata klopt misschien wel. Heb via F2 set up eens gekeken naar de informatie die daar staat over het systeem. Bij een overzicht van schijven enzo (denk ik) kreeg ik het volgende overzicht:

sata-0 none
sata-1 tsst corp dvd+/- rw ts
sata-2 sata port not present
sata-3 sata port not present
sata-4 none
sata-5 none

drive a none

als ik bij deze dingen op enter druk en laat zoeken naar de schijf info (tenminste dat meen ik te begrijpen) blijft hij op 0 mb staan.

Als dat het probleem is, dan is het gewoon terug naar de fabrikant, toch?

Heb je in de doos toevallig geen cd zitten voor het herinstalleren van drivers van je sata?

(als je garantie hebt kun je misschien eens terug naar je winkel proberen gaan)

Mvg Timothy

Heb wat rond gesurft.
En soms lukt het niet om win xp of vista te installeren op Sata doordat er geen goede driver mee met de installatie cd-rom zit. Dus moet je even in de doos kijken of er een cd is met de drivers erop, die dan installeren. Anders naar de site van je moederbord fabrikant en daar de drivers downloaden en op cd'tje zetten.

Mvg Timothy

Seagate Firmware

Dag allemaal,

Heb naar aanleiding van jullie suggesties eerst contact gezocht met Dell en vervolgens met Seagate, er blijkt een bekend probleem te zijn bij Seagate (fout in de firmware) waardoor de harde schijf na een power cycle in 'coma' gaat. Kan zelf niet meer 'wakker' worden.

Ga de schijf nu opsturen en dan gaan zij hem weer opstarten en een update installeren waardoor het probleem zich niet meer voor zal doen.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Had in ieder geval daardoor een richting om in te gaan zoeken en dat heeft mij echt geholpen.

Groet, Ingeborg

Dag allemaal,

Heb naar aanleiding van jullie suggesties eerst contact gezocht met Dell en vervolgens met Seagate, er blijkt een bekend probleem te zijn bij Seagate (fout in de firmware) waardoor de harde schijf na een power cycle in 'coma' gaat. Kan zelf niet meer 'wakker' worden.

Ga de schijf nu opsturen en dan gaan zij hem weer opstarten en een update installeren waardoor het probleem zich niet meer voor zal doen.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Had in ieder geval daardoor een richting om in te gaan zoeken en dat heeft mij echt geholpen.

Groet, Ingeborg

Hallo Ingeborg,

Fijn dat alles wel weer op z'n pootjes terecht zal komen.:thumb:
Wilt u de status van het bericht nog even op opgelost zetten?
Dat kunt u rechtsonder van deze pagina doen;)

Met vriendelijke groeten,

Jobbes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan