Virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

kompas

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2002
Berichten
341
Hoi,

Waarom worden er voor Unix veel minder virussen (of eigenlijk helemaal niet) geschreven dan voor MicroSoft?

THNX
Kompas
 
als iedereen (veel meer) linux gaat gebruiken dan komen daar ook meer virussen + spyware adware

Dit was dus ook zo met alternatieve browsers. Met firefox had je er minder last van, maar omdat meer mensen het gaan gebruiken richten de schrijvers zich ook op andere browsers
 
okay ben ik het mee eens.

maar bedrijven gebruiken het wel. Met name banken enzo. ALs je verderf wil zaaien in een maatschappij kun je beter virussen voor unix schrijven dus..

Of maak ik een denkfout!

Kompas
 
Geplaatst door kompas
okay ben ik het mee eens.

maar bedrijven gebruiken het wel. Met name banken enzo. ALs je verderf wil zaaien in een maatschappij kun je beter virussen voor unix schrijven dus..

Of maak ik een denkfout!

Kompas
Mmmm, dat valt wel mee. Je ziet toch nog veel meer windows als linux. En veel virusschrijvers zijn niet uit op zoveel mogelijk rotzooi schoppen maar het in handen hebben van andere computers. Dat geeft hun een kick.
 
Geplaatst door kompas
okay ben ik het mee eens.

maar bedrijven gebruiken het wel. Met name banken enzo. ALs je verderf wil zaaien in een maatschappij kun je beter virussen voor unix schrijven dus..

Of maak ik een denkfout!

Kompas

Het gaat in de massa.. Buitendat is Linux gewoon een hele andere structuur dan Windows en als semi-virusschrijven zou je je hierin moeten verdiepen.
Dit is niet interessant omdat de meeste thuisgebruikers, de massa, geen Linux gebruiken.

Wanneer Gates in 1980 tragisch van de trap afgevallen zou zijn (om maar een zijstraat in te slaan) en iedereen was vandaag de dag fanatiek Linux gebruiker zouden er veel meer Linux virussen bestaan.
Of ze dezelfde inpact zouden hebben is lastig te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Er is ook zoiets dat mensen die linux gebruiken over het algemeen slimmer zijn (niet dat ik zeg dat mensen die windows gebruiken dom zijn maar ja). Een normale linux gebruiker werkt bijna nooit als root en het virus zal zo maar een beperkte schade kunnen maken.

En dan nog een ding veel virussen worden gemaakt uit haat tegen bill gates. Door zijn monopolie zorgt hij ervoor dat linux serieus word tegen gehouden.

Dan heb je nog de mensen die konstant proberen fouten te zoeken in linux.

En dan gebruik in linux nog niet iedereen hetzelfde programma kijk maar naar de hoeveelheid software die er bestaat om een mail te lezen evolution, mozilla mail, kmail, mutt,
 
Een andere reden is dat veel virussen "geschreven" worden met virus creation kits. Volgens mij bestaan die nog niet voor linux (om eerder genoemde redenen).
 
Een normale linux gebruiker werkt bijna nooit als root en het virus zal zo maar een beperkte schade kunnen maken.

Ligt dit aan het OS of de gebruiker ;).

Wanneer een standaard windows account geen admin rechten heeft (zoals in Vista het geval zal zijn) hebben de gebruikers ook heel wat minder last ;).
 
Het heeft ook te maken met de filosofie waarin besuringssystemen geschreven worden.

Tot Windows XP SP2 had microsoft altijd de instelling dat een besturings systeem volledig open moest zijn voor een gebruiker en als er iets afgesloten moest worden moest je dat expliciet doen.

In ux-es is het juist andersom standaard staat het systeem dicht en als je wat wil openen dan moet je dat expliciet doen

kijk bijvoorbeeld naar de rechten die een "nieuwe" gebruiker krijgt zodra je die installeerd
een nieuwe xp gebruiker is nog steeds in eerste instantie systeembeheerder en bij linux is het een weinig kunnende gebruiker

dit geeft natuurlijk met zich mee dat een niet ervaren gebruiker (en die zijn er veeeeel meer dan ervaren gebruikers) het systeem bij een installatie windows open houd terwijl linux relatief dicht blijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan