Virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

confusion

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Een collega van mij heeft een mail geopend die volgens hem besmet was en zou de schijf hebben gewist.
Kan je anti-virus software automatisch laten scannen bij het opstarten zodat je de pc weer kan gebruiken?
De software zou dan van een cd afgehaald moeten worden.

b.v.d.

reactie

Kan de besmetting alleen d.m.v. een andere pc verwijderd worden dan?

Laat ik het zo zeggen:

ik heb jouw vraag als volgt gelezen en begrepen:
op een systeem heeft een virus toegeslagen met als gevolg dat de hdd geheel dan wel gedeeltelijk is gewist. Je vraagt je af of een antivirusprogje dit kan herstellen.

Het antwoord op die vraag (in de context zoals ik hier beschrijf) luidt : "Nee". Geen enkel antivirusprogje kan een gewiste harddisk herstellen.

Vervolgens luidt het antwoord "Ja" op jouw vraag of een anti virusprogje zodanig is in te stellen dat het mail tijdens / bij het openen scant en virussen achterover trekt.

Voor het besmette systeem zal wellicht geen redding meer mogelijk zijn.......tenzij het een virus is dat slechts optisch doet lijken alsof de schijf is gewist (namen van mappen en bestanden onzichtbaar maken) terwijl de mappen en bestanden er nog wel zijn.

Daarvoor zul je eerst de naam van het virus moeten achterhalen. Dan kunnen we proberen uit te zoeken welke schade het virus precies heeft aangericht.

reactie

Hij had het over een envelop waaruit na het klikken een doodshoofdje tevoorschijn kwam en voor de rest wist hij het niet.
Ik bedoelde niet de mail scannen maar het systeem bij het opstarten.

ook dat kan met een antivirusprogje, maar houd in je achterhoofd dat een volledige systeemscan (afhankelijk van de processorsnelheid en aantal en hoeveelheid data op aanwezige harddisks) 30 minuten tot 2 uren kan duren.

Ik betwijfel of je dat na 1x nog wel leuk zal vinden.....................?

Beter is om een schijf / alle schijven te formateren, Windows te installeren en daarna een goed antivirusprogje te installeren. Dit progje zodanig configureren dat het inkomende mail scant en daarnaast 1x per week of 1x per twee weken het progje een volledige systeemscan laten uitvoeren. Kans op virusbesmetting wordt dan tot zeer aanvaardbare waardes gereduceerd.

reactie

Hoe gaat dat formatteren in zijn werk?
Ik neem aan dat het beeld zwart is dus dan zie je niet wat je doet op het scherm.

reactie

Het is een pc van een jaar of 6 met mogelijk pentium II dus ik denk windiws 98 maar ik zal morgen erom vragen want ik weet nog niet alles.

alvast bedankt voor het meedenken:thumb:

dan opstarten (booten) met een Win98SE diskette en daarna de CD van '98 erin.

reactie vervolg

Ik heb het gevraagd en hij zegt dat hij pentium II heeft en Windows XP.

Dan wordt het weer anders:

in het bios van de computer het opstarten van CD / (DVD) als 1e bootoptie zetten:
XP CD in de pc doen en opstarten met die CD erin:
goed opletten kort na de opstart want dan moet je een willekeurige toets indrukken om vanaf CD te starten:
als dat allemaal is gedaan, dan even binnen de menuutjes surfen naar het laten formatteren van de schijf en vervolgens start (daarna) de installatie van Windows.

XP op een Pentium 2? Ik zou lekker Windows 98 erop zetten.
Maargoed; dat is een ander punt ;).

Is het inmiddels gelukt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan