"Visited links" werken niet meer in sommige browsers

Status
Niet open voor verdere reacties.

janyep

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2008
Hallo allemaal,

Weet iemand raad? Zou er blij mee zijn!

De hyperlinks heb ik "bold"
In sommige browsers blijven de bezochte links onveranderd: ze veranderen niet in "italic" en "normal".

Code:
A:focus 	   {border-bottom:2px dashed #006699; outline:0;}

.web            {background-color:#DFFFBD; font-size:85%; font-weight:bold;          
                     color:#888888;}
.web A          {text-decoration:none; color:#006699;}
.web A:link     {text-decoration:none; color:#006699;}
.web A:visited  {text-decoration:none; font-size:105%; font-style:italic; 
                       font-weight:normal; color:#006699;}
.web A:visited:hover {text-decoration:none;}
.web A:hover    {background-color:#339900; color:#006699;}
.web A:active   {text-decoration:none; font-weight:bold; color:#006699;}

Opera / Kameleon / Internet Explorer = werkt prima

FireFox / Chrome / Apple = werken niet

In Chrome en Apple werkt A:focus ook niet meer = dashed onderlijnd.

gr., janyep

Niet te geloven: privacy-related changes ????

Hoi,
dit ben ikzelf nog even. Ik kom net voor het eerst dit tegen:
http://hacks.mozilla.org/2010/03/privacy-related-changes-coming-to-css-vistited/
en
http://dbaron.org/mozilla/visited-privacy

Nou is mijn Engels niet zo goed als mijn Chinees :cool:
en begrijp ik nu dus goed dat "visited links" helemaal niet meer werken ?

Een (voor mij) belangrijk onderdeel van de lay-out van mijn website naar de gallemiezen!

Suggesties zijn heel erg welkom!
fijne avond en gr.,
janyep

Laatst bewerkt:
Hoi janyep,
Inderdaad: niet te geloven! Maar als ik met mijn steenkolen-Engels het Engels lees, kom ik tot dezelfde conclusie als jij: het klopt dat een aantal browsers een aantal visited-eigenschappen niet meer ondersteunen, en daar hebben ze prima argumenten voor.

Zelf gebruik ik nooit eigen visited-dingen, dus was er nog niet tegenaan gelopen. Maar een paar proefjes gedaan, en bv. Chrome is met geen mogelijkheid te bewegen om na terugkeer van een uitstapje de visited-gedaante aan te nemen die ik had opgedragen.

Als daardoor je functionaliteit naar de ratsmodee gaat, zie ik als enige uitweg:
  • met javascript bij elke interne link een onclick-functie aanroepen,
  • met die functie een cookie plaatsen met de roepnaam van die link,
  • bij inladen van een pagina door javascript laten checken welke cookies/visited pagina's er zijn,
  • en dan de betreffende links met javascript van de gewenste style voorzien.
of de bezochte pagina zelf, via onload="maakKoekje('paginanaam')", het cookie in de doos laten stoppen, en eveneens alle links doorlopen om te kijken of er links bij zitten waar al een cookie voor is gemaakt.

Zoiets?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Altijd csshunter die iedereen uit de brand helpt!

Hai csshunter
? ik denk dat je bedoeld zoals
http://stackoverflow.com/questions/795654/using-javascript-to-mark-a-link-as-visited

Maar het lijkt erop dat ik bestens met de tijd meega en het laat zoals het is? Jij gebruikt het zelf niet / maak je er niet druk om? Het gaat bij mij om honderden links en dat zou wel heel js vereisen?

Ben voorlopig zoet met het toevoegen van landkaarten voor elke locatie = http://hvor.no/l/kekocooness

en daarna moet het er toch echt van komen: HTML5 en CSS3 Media Queries
http://webdesignerwall.com/tutorials/adaptive-mobile-design-with-css3-media-queries

Weer hartstikke bedankt voor de moeite: weet nu wat wel en niet kan.
Groeten janyep

Laatst bewerkt:
Hoi janyep,
Ja, zoiets als op stackoverflow bedoelde ik.
Mijn redenen om geen aparte a:visited{...} styles te gebruiken:
  • Browsers zorgen zelf al voor een afwijkende visited-stijl, en bezoekers kunnen die naar behoefte zelf aanpassen in de browser-opties (o.a. voor de toegankelijkheid).
    In principe is dat genoeg!
  • Zelf let ik nooit op een veranderde visited-stijl. Ik weet wel op welke links ik geklikt heb! Hooguit kan een veranderde visited-/active-kleur van dienst zijn om op de oude pagina te zien waar je was voordat je de pagina verliet. Maar de browser onthoudt ook de scroll-hoogte, dus heb ik gauw gevonden waar ik gebleven was.
  • Als ik op een webpagina ben, ga ik nooit op alle links klikken; ik zigzag over de site tot ik gevonden heb wat ik zoek (of verleid ben tot wat ik niet zocht). Voor mij gaat dus niet op: "o, die link heeft een van visited afwijkende stijl - die moet ik dus nog gaan bezoeken".
  • Als er een aparte (behalve afwijkende kleur) visited-stijl nodig is voor goede begaanbaarheid van een site, is m.i. de navigatie-structuur niet goed genoeg.
Kortom, ik zie het nut niet zo voor een javascript/cookie oplossing, die ook nog eens onprettig veel werk met zich mee zou brengen.
- Ik zou het inderdaad maar lekker laten zitten! :)
En je ToDo-lijstje is al gevuld genoeg. ;)
Hij gaat trouwens wel mooi worden, als alles af is!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hai csshunter
Als ik op een webpagina ben, ga ik nooit op alle links klikken; ik zigzag over de site tot ik gevonden heb wat ik zoek (of verleid ben tot wat ik niet zocht). Voor mij gaat dus niet op: "o, die link heeft een van visited afwijkende stijl - die moet ik dus nog gaan bezoeken".

Vind het wel eens (= 1 op 1000) makkelijk om iets terug te kunnen vinden maar eigenlijk zit jouw opinie wel erg logisch in elkaar. Thanks!

Hij gaat trouwens wel mooi worden, als alles af is!
Het heeft een tijdje stilgelegen. En de kaboutertjes zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
Maar nu heb ik wel weer schik om zelf nog eens te gaan knutselen.

gr. janyep

Laatst bewerkt:
Hoi janyep,
Ja, zoiets als op stackoverflow bedoelde ik.
Mijn redenen om geen aparte a:visited{...} styles te gebruiken:
  • Browsers zorgen zelf al voor een afwijkende visited-stijl, en bezoekers kunnen die naar behoefte zelf aanpassen in de browser-opties (o.a. voor de toegankelijkheid).
    In principe is dat genoeg!

• Maar het vervelende is dan wel dat je geen controle hebt over welke kleur er gebruikt wordt en dus niet kunt weten of de link leesbaar blijft i.c.m. met je achtergrondkleur. Daarbij, je hoeft niet alleen met kleur/onderlijning te werken. Je kunt bijvoorbeeld ook achter bezochte links een vinkje plaatsen.

Je kunt bijvoorbeeld ook achter bezochte links een vinkje plaatsen.

Je bedoelt dat dat zou kunnen met javascript? Nee, dank je wel.

Toch bedankt :shocked:

Je bedoelt dat dat zou kunnen met javascript? Nee, dank je wel.
Nee hoor, dat kan met pure CSS, zolang de browser de :visted selector ondersteunt natuurlijk.
Code:
a:visited:after{content:"  ✓";}

Browsers zorgen zelf al voor een afwijkende visited-stijl, en bezoekers kunnen die naar behoefte zelf aanpassen in de browser-opties (o.a. voor de toegankelijkheid).
Maar het vervelende is dan wel dat je geen controle hebt over welke kleur er gebruikt wordt en dus niet kunt weten of de link leesbaar blijft i.c.m. met je achtergrondkleur.
Dat valt mee: de visited kleuren blijken wel aanpasbaar (niet altijd andere stijlen zoals bold, enz.). Bezoekers die de site-kleuren van een link overrulen met een client-side browser-instelling, zullen ook de backgroundkleuren (moeten) overrulen; en anders merken ze het gauw genoeg!

=====
vinkje erachter ... dat kan met pure CSS, zolang de browser de :visited selector ondersteunt natuurlijk.
IE7 kan het vinkje niet vinden, en bij de modernste browsersversies blijkt dit niet altijd het geval te zijn, zegt de testpagina (bv. Chrome pakt 'm niet op) > helaas geen universele oplossing.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

<edit>
O, dat was een kruispost dus. ;)
</edit>

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan