Vista bevriest net na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strinium

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2011
Beste Helpmij forum leden,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en zag wel situatie's die op mijn situatie leken, maar niet exact overeen kwamen.

Sinds een aantal dagen heb ik een probleem met mijn pc, en ik kom er zelf niet meer uit. Mijn computer loopt net na het opstarten van windows vast ( verschilt per keer, gemiddeld na 5 min). Het scherm bevriest, toetsenbord en muis reageren niet meer. Muis behoudt stroom, toetsenbord niet.

De enige oplossing die ik nu heb, is een aantal maal herstarten (knop ingedrukt houden - 1 minuut wachten en weer opstarten). Als ik niet 1 minuut wacht wordt windows sowieso niet gestart (of krijg ik blauwe schermen).

Het vreemde is, is als de computer eenmaal niet vastgelopen is, hij de hele dag kan blijven aanstaan. Alles werkt zoals voorheen (spellen, internet, tekstverwerker). Hij loopt dan niet vast.

Ik heb geprobeerd om het probleem te vinden. Op een oude computer had ik een zelfde soort probleem, enkel gebeurde dat op willekeurige tijdstippen. Daar lag het aan defecte usb-poorten. Inmiddels heb ik alle poorten gebruikt. Ik heb ook geprobeerd windows te starten zonder toetsenbord. Als ik zonder toetsenbord start loopt windows minder vaak vast. (4x niet, 1x wel - in vergelijking met toetsenbord wel aan 8x wel 2x niet).

Overhitting is het probleem niet, ik heb eerder problemen gehad met mijn ventilator. (verkeerd afgesteld). Inmiddels is overhitting geen probleem meer. De computer onlangs ook nog van binnen stofvrij gemaakt.

Ik heb systeemherstel geprobeerd, maar dat geeft geen resultaat. Verder ook veilige modus geprobeerd, maar ook geen verschil. Als ik de computer aanzet en ik gebruik hem een lange periode (20 min) niet, is de kans dat hij is vastgelopen kleiner dan dat ik gelijk na het opstarten een map , of internet op ga.

Tijdens het vastlopen maakt de computer ook een 'denkend' geluid (stofzuigergeluid).

Verder maakt windows geen error-logbestand aan tijdens het bevriezen. Wel van de blauwe schermen (maar die heb ik alleen als ik niet wacht met herstarten).

Drivers van de videokaart en van acer zijn geupdate, maar maken geen verschil.

Gegevens computer:

Acer Aspire M3710
Ati Radeon 3850
Vista home premium 64 bit
Intel (R) Core(TM) Quad CPU Q8200 @ 2,33 ghz 2,34ghz
Ram: 4,00 GB

Ik hoop dat iemand hier nog wat weet wat ik kan proberen of nakijken?

Met vriendelijke groet,

Martijn

wat is de precieze errorcode op de bluescreens ?

Zou ook een virus kunenn zijn.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Probeer je installatie eens te repareren met je cd/dvd.
Opstarten vanaf je cd/dvd (evt. aanpassen in je bios ) en installeren.
Bij het 2de of 3de scherm krijg je de mogelijkheid (regel ergens onderin ) om je computer te herstellen.
Er veranderd niets aan je instellingen, data etc.

Dankjewel voor de reactie's. Ik doe nu een virusscan om een virus uit te sluiten. Hieronder de gegevens van de bluescreen. Vanmorgen kon ik niet in de bios komen, want mijn toetsenbord wordt pas later actief (heb 2 toetsenborden geprobeerd). Kan dat?

Verder heeft windows gisteravond zelf windows herstel gestart, maar die viel halverwege uit. Ik heb overigens geen windows cd, want de pc was een pre-install. Kan ik niets doen zonder cd?

Product
Windows

Probleem
Onverwacht afgesloten

Datum
6-7-2011 12:18

Status
Niet gerapporteerd

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem (sommige bestanden zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
Mini070611-01.dmp
sysdata.xml
Version.txt

Extra informatie over het probleem
BCCode: 1000007e
BCP1: FFFFFFFFC0000005
BCP2: FFFFF8000271D50D
BCP3: FFFFFA6001BD3918
BCP4: FFFFFA6001BD32F0
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Vanmorgen kon ik niet in de bios komen, want mijn toetsenbord wordt pas later actief (heb 2 toetsenborden geprobeerd). Kan dat?
Als je USB toetsenbord hebt kan dat zeer zeker ja.
Als je in je BIOS kan komen moet je daar iets in de USB instellingen veranderen, volgens mij iets met USB legacy.

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem (sommige bestanden zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
Mini070611-01.dmp
sysdata.xml
Version.txt
Voor de BSOD codes moet ik iets meer info hebben van je:
Heb je toevallig op je computer ergens .dmp bestanden staan ?
Kun je die hier posten ? (die met de meest recente datums)
Waarschijnlijk in de map %systemroot%/minidump.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Ik heb het bestand gevonden. Zal even kijken of ik in de bios kan komen door de computer normaal te herstarten.

Bijlagen

Ik zie alleen dat het met ntoskrnl.exe te maken heeft.
Verder kan ik niets.
Iemand anders misschien ?

Groeten Marcel

Bios kan ik overigens weer in. Legacy usb staat aan. Lijkt me goed, omdat ik alleen een usbtoetsenbord heb. Overigens bevriest de computer net zo vaak zonder toetsenbord als met. Denk dat het meer te maken heeft met het aantal keer herstarten tot de computer weer werkt.

Update: Net startte mijn computer niet eens op. Kreeg een soort van krakend geluid bij het opstarten. Na een paar keer herstarten zit ik weer in windows zonder problemen. Als ik de computer zonder toetsenbord en muis opstart bevriest het scherm ook.

Is het waarschijnlijk dat mijn hardware kapot is?

Martijn

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan