Vista Blusescreen probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michaelvdvalk

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Berichten
19
Hallo helpmij forum.

Mijn pc, van ruwweg 4 jaar oud nu, heeft het altijd prima gedaan. Een half jaar geleden was er een probleempje met de koeler, maar die is evrvangen en ook daarna waren er verder geen problemen.
Ongeveer 2 weken geleden was er voor het eerst een probleem. Ik was een (niet al te zwaar) spel aan het spelen. Opeens word het scherm zwart en een moment later blauw met een hoeveelheid witte tekst er op wat te snel weg was om te kunnen lezen. Hij startte automatisch weer op. Ik besteede er niet al te veel aandacht aan, want hij deed het gewoon weer. Verder geen problemen gehad. Echter, een uurtje geleden deed hij het weer! Ook deze keer kon ik de informatie op (naar mijn idee precies hetzelfde) blauwe scherm met tekst niet lezen. Maar bij het opnieuw opstarten heb ik de 'probleemhandtekening' o.i.d. wel opgelsagen. Deze staat hieronder. Weer iemand wat hier precies aan de hand is?
Oh, en hij maakt iets meer lawaai sinds hij dat gedaan heeft. Nu maakte hij altijd al een behoorlijke hoeveelheid lawaai.

Mijn specs: Windows Vista 64 bit. 8 gb RAM, AMD Radeon 4850 1GB videokaart. AMD Phenom 9750 Quad-core 2.4 ghz processor. (het is een acer).

Het probleemrapport:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6002.2.2.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF9600005FC30
BCP3: FFFFFA600AFE2E10
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_0_6002
Service Pack: 2_0
Product: 768_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
Mini121112-01.dmp
WER-158762-0.sysdata.xml
WER75CB.tmp.version.txt

Een ding nog. Als ik het me goed herinner gebeurde het de eerste keer niet al te lang nadat de drivers van de AMD videokaart waren 'geupdate' naar de laatste versie. Wat me toen opviel was dat het AMD VISION Engine Control Center hetzelfde was, maar met bijna geen opties meer. Dit vond ik raar. En nu, na dat laatste blauwe scherm, start dat control centre niet meer op met het bericht: 'kan niet worden gestart. Er zijn momenteel geen instellingen die geconfigureerd kunnen worden.'. Waar komt dat opeens vandaan? In apparaatbeheer staat dat de videokaart nog goed werkt. Ik denk zelf dus dat het een issue is met de drivers van de videokaart. Heeft het zin die opnieuw te installeren? En hoe verwijder je die helemaal van je pc? Ik heb begrepen dat dat lastig kan zijn (ik weet er echt bijna niks van).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Michael.
 
Hallo,

Zet de driver terug naar een oudere versie, dit nogal vaak voor bij nieuwe versies.
 
Hallo Nicj56,

bedankt voor de snelle reactie. En dat was inderdaad mijn idee ook al. Maar hoe doe ik dat precies?
 
Hallo,

Welk type kaart heb je van AMD? Dan zoek ik wel de download en geef je daarbij ook verdere informatie.
 
De Ati Radeon HD 4800 series (volgens mij de 4850) met 1 GB DDR3 geheugen. In het apparaatbeher van het configuratiescherm staat dat de evrsie van het stuurprogramma nu 8.970.100.3000 is. Maar volgens mij klopt dit niet, want de laatste versie die ik geinstalleerd heb was volgens mij iets van 12.6 of 10.6. Ook hoe je zo'n driver helemaal verwijderd en wat er dan gebeurd (want ik neem aan dat de graifshce kaart dan niet meer werkt en de onboard kaar het overneemt).
 
Ok, ik verwijder hem via apparaatbeheer. En dan installeer ik deze. Ik zal laten weten of het is gelukt. Maar klopt het dat in dat Ati control center je bijvoorbeeld niet meer kan zien wat de temperatuur is van je videokaart? Dan kon eerst wel, maar sinds de laatste update opeens niet meer.
 
Hallo,

Niet via apparaatbeheer juist via configuratie scherm. De ati catalyst weggooien en dan die wat ik stuurde erop zetten.. Anders gooi je hem eruit als een USB stick..
 
Hoe bedoel je via configuratiescherm? Via configuratiescherm kom ik in apparaatbeheer. Daar kan je bij beeldscheradapters (waar de 4800 series staat, en dan rechtermuisknop eigenschappen) verwijderen. is dat niet goed?
 
Nee, want dan gooi je hem een soort van hardwarematis uit het systeem zoals een usb stick.

configuratiescherm en daar weggooien... Dat is de driver binnen software. Daarna de 10.6 die ik had gestuurd.
 
Waarschijnlijk ben ik blind, maar waar staat waar jij het over hebt? bedoel je via programma verwijderen of iets anders? Ik zie namelijk nergens een 'software' ding zitten.
 
Hallo,

Een programma verwidjeren bedoel ik dan.

Een programma is eigenlijk software en stuurprogramma ook.
 
Via opstartprogramma's wijzigen, of gewoon via programma wverwijderen? Bij de laatste staat namelijk niks van ati, of amd.
 
Hallo,

Heb ik hier gesproken over opstart programma's?(voor zover ik kan lezen niet). Dus zal wel gewoon een gewoon programma zijn. Dat je via het configuratie scherm weggooit of te wel verwijderd van je systeem.
 
De reden dat ik het vroeg is omdat er niks van ati, amd of catalyst in die lijst staat. Ik weet dat een programma software is.
 
Volgens apparaatbeheer wel. Bovendien kon ik de resolutie weer veranderen naar 1900x1080, wat niet kan op mn boordkaart.
 
Hallo,

Dat is een standaard driver van microsoft.. Installeer die maar eens wat ik stuurde.
 
Dat zal ik proberen. Er is via wat jij stuurde wel een optie tot software verwijderen. Dat probeer ik daarna wel.
 
Event er bevestiging: Het lijkt geholpen te hebben. Het loopt nu weer soepel als voorheen en heb geen blauwe schermen meer gehad. Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan