Vista boot verwijderen, XP terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack43

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
Ik had een dualboot met XP en Vista. De vista heb ik verwijderd van mijn 2de partitie en XP er (na een format) weer op gezet. Ik krijjg nu tijdens het opstarten nog steeds de keuze XP en Vista, maar Vista doet het uiteraard niet meer. Hoe krijg ik de boot van mijn 2de XP te pakken en verwijder die Vista boot?

Hier de opstart instellingen: Opstartvermeldingen
------------
Opstartvermeldings-id: 1
Beschrijvende naam: "Windows XP Media Center Edition"
Pad: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW
S
Laadopties van het besturingssysteem: /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Opstartvermeldings-id: 2
Beschrijvende naam: "Microsoft Windows XP Herstelconsole"
Pad: c:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT
Laadopties van het besturingssysteem: /CMDCONS

Vista gebruikt de boot.ini van XP niet,maar schrijft in de MBR.

Lees hier de post van DeLorean.

http://forums.breekpunt.nl/forums/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=32476

Voor zover ik het begrijp,kun je het beste tijdens de setup van XP,op enig moment de partitie verwijderen en dan weer opnieuw aanmaken.
Deze actie schijnt de MBR te overschrijven cq herstellen,waardoor je die keuze niet meer zult krijgen.

In tegenstelling tot wat in de boven genoemde post staat,heb ik ook gelezen dat iemand het wel met FIXMBR oploste.

Probeer beide zou ik zeggen,met als eerste FIXMBR en kijk wat het gevolg is.

Greetz

De fixmbr had ik al geprobeerd, dat werkte niet. Een nieuwe install lijkt me niet nodig, ik heb de partitie geformatteerd dus eigenlijk moet die MBR al overschreven zijn. Is er geen tooltje om die Vista boot te verwijderen?

De fixmbr had ik al geprobeerd, dat werkte niet. Een nieuwe install lijkt me niet nodig, ik heb de partitie geformatteerd dus eigenlijk moet die MBR al overschreven zijn. Is er geen tooltje om die Vista boot te verwijderen?
Jah daar heb je een tooltje voor en die kan je hier vinden
En als je van die boodschappen krijgt van dat er dan geen Vista op je computer staat die moet je dan gewoon negeren want op XP draait dat proggie ook gewoon goed

Suc6 dermee

Greetings,
Molotovie

Oke, dat was wel een mooi tooltje. Ik heb de Vista boot kunnen verwijderen maar nu is alleen nog de vraag hoe ik de 2de XP bootini terug krijg. Kan ik hem zelf schrijven en dan toevoegen aan de bootini? En hoe komt die er dan uit te zien?

Gezien deze regel in je eerste post,lijkt het erop dat je de herstelconsole geïnstalleerd had.

De boot.ini zou er dan zo uit kunnen zien.B.t.w de tekst tussen de aanh. tekens doet er voor de werking niet toe.

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Ik weet niet wat Vista met de opstartbestanden heeft gedaan en of er nog wel een boot.ini in de root van C: staat.Kijk dus eerst even of die boot.ini er nog staat,want 2x zal problemen geven denk ik.

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn.
Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor
"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)"weg en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Greetz

Nou, heb alles zon beetje gedaan, de boot is niet meer te vinden. Als ik deze regel (multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect) bij mijn bootini invoeg, gaat het dan goed?

Nou, heb alles zon beetje gedaan, de boot is niet meer te vinden
Ik begrijp niet goed wat je hier mee bedoelt :confused:

Plak de inhoud van de huidige boot.ini eens hier.

Ik bedoel dat de boot.ini van de 2de XP niet meer te vinden is. Hiewr de inhoud Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Jacco>bootini
bootini wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

C:\Documents and Settings\Jacco>boot
boot wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

C:\Documents and Settings\Jacco>bootcfg

Instellingen van opstartlader
--------------------
timeout: 10
default: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Opstartvermeldingen
------------
Opstartvermeldings-id: 1
Beschrijvende naam: "Windows XP Media Center Edition"
Pad: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW
S
Laadopties van het besturingssysteem: /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Opstartvermeldings-id: 2
Beschrijvende naam: "Microsoft Windows XP Herstelconsole"

Plak onderstaande tekst in kladblok en sla het bestand op als " boot.ini " zonder de aanh. tekens.
Het bestand moet in C:\ worden gezet.

[boot loader]
timeout=10
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons

Ik snap dit ff niet Wanderer, de tekst die ik moet opslaan is exact dezelfde tekst die al in mijn boot.ini staat. Als ik XP opnieuw installeer, is het dan voor elkaar?

Ik snap dit ff niet Wanderer, de tekst die ik moet opslaan is exact dezelfde tekst die al in mijn boot.ini staat.
Tsja,ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen praten.Ik vroeg je om de inhoud van de boot.ini te plaatsen en dan krijg ik een groot verhaal in post nr.9 :confused:

Dat was bepaald niet hetzelfde als de tekst die ik plaatste.

Die VistaBootPro heeft kennelijk niet echt geholpen.

Overnieuw installeren kan altijd nog.Probeer eerst in de herstelconsole het commando FIXBOOT en als dat ook niet helpt Bootcfg /rebuild.

Hier uitleg van de herstelconsole.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;307654

Greetz

Ah, je bedoeld het zo: [boot loader]
timeout=10
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
c:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Herstelconsole" /CMDCONS

En met die Vistabootpro kon ik alleen die Vista opstartregel weghalen en ik wil graag die XP opstartregel daarvoor terug plaatsen maar dat kon daarmee niet.
Ik ga het ff proberen met de link die je gegeven hebt en als dat niet werkt doe ik ff een nieuwe instal.

Ik laat het je weten!

jaja, het is gelukt hoor! Heb via herstel de OS laten zoeken en toen bootcfg /add gedaan en klaar. Bedankt voor je hulp he! :thumb:

Als je XP gewoon op C hebt en je hebt Vista op een andere partitie gegooid en weer verwijderdt hebt,
dan hou je een ramp over; een dualboot, waarin je tijdig op f1 moet knallen om in XP te komen; een ramp.

Formatteer die Vista partitie en deze oplossing heb ik zelf ook gedaan: Download op http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.shtml
EasyBCD 1.52

Start EasyBCD en klik op Add/Remove entries en je ziet een regel met "de oudere windows"
en nog een met Vista; selecteer Vista en gebruik de knop "Delete".
De regel met Vista verdwijnt en je sluit het programma gewoon af en Xp herstarten.
Klaar, de dualboot is verwijdert.

Bij mij is dit gewoon in 1 keer gelukt, geen poespas, veel succes!!! :)

Hoi !

Tja, helemaal geen ramp. als je eerst de Vista bootmanager verwijderd met het tooltje uit de link van Molotovie !

Heeft dezelfde functie als EasyBCD.

Volg je de verkeerde volgorde en verwijder je eerst Vista, tja.....

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan