Vista bootable branden op dvd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BburnB

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Hoi allemaal,

Ik heb hier een computer staan, hier stond origineel windows vista home basic op. Maar eergister wou deze computer niet meer opstarten. Ik heb het een en ander geanalyseerd wat betreft de hardware en ik kan helaas niet meer in vista komen. Aangezien ik geen image had moet ik vista opnieuw installeren.

Nu heb ik dus geen CD/DVD van home basic meer. Het was een gekochte OEM die ik ben kwijtgeraakt. De product key heb ik nog wel, dus heb ik home basic gedownload via internet.
Dit was niet in ISO formaat of iets dergelijks. Gewoon mapjes met alle bestanden erin. Alleen wist ik niet hoe ik een bootable dvd moet branden. Dus ben ik ff wezen kijken op internet. Nou heb ik al verschillende progammaatjes gebruikt waarond magicISO die de klus schijnt te kunnen klaren. Maar tot nu toe heb ik 4 dvd's gebrand aan de hand van paar handleidingen van internet die beidde niet booten wanneer ik deze in de computer stop. Met de CD/DVD speler is trouwens niks mis, want ik heb ook een originele vista ultimate en die pakt ie wel. Dus ik doe kennelijk iets fout met het branden. Eigenlijk weet ik niet eens hoe ik het moet branden. Maar ik hoop dus dat ik daar voldoende uitleg in krijg. Alvast Bedankt voor de moeite.

Ik hoop dat anderen me gaan corrigeren als het niet waar is, maar:
Als het goed is zijn de installatie-DVD's van Home Premium en alle andere versies, zoals Ultimate, allemaal aan elkaar gelijk.
Als ik dat goed begrepen heb zou het dus geen verschil maken een bootable gemaakte variant vanaf Internet te gebruiken of die Ultimate DVD die je nu al schijnt te hebben....

Wacht even af of ik misschien wordt gecorrigeerd hierop. Als wat er nu op je pc staat verder er niet (meer) toe doet, dan kun je natuurlijk ook gewoon een poging gaan doen met die Ultimate DVD met je eigen code.

Tijs.

Dat zou wel heel mooi zijn. Ik wacht ff de andere reacties af, bedankt voor je bijdrage:thumb:

edit:niks wat erop staat doet er meer toe, ik kan er toch niet bij, en de bestanden zijn ook niet zeer belangrijk. De computer wordt door mijn vader vooral gebruikt en die is vooral veel bezig met aandelen kopen en verkopen. Daar heeft hij hoogstens alleen microsoft office voor nodig.

Laatst bewerkt:
Ik bedenk me nu, die ultimate is 64bit vista, de home basic 32bit. Dan werkt het zowiezo niet samen met de licentie, dus ik zal het toch moeten branden.

de key bepaalt wat er geinstalleerd gaat worden...dus dnties zijn verhaal klopt.
wel kijken of je de juiste bits versie hebt.

Magic ISO zoals je zei doet inderdaad dat wat jij wil. Als je googled kun je een heleboel handleidingen vinden hoor.

Laatst bewerkt:
de key bepaalt wat er geinstalleerd gaat worden
Ik kan het (door 4 opgedane ervaringen) niet met je eens zijn. Mijn ervaring bij herinstallatie van Windows (bij een 4-tal 'probleemhouders') leerde mij dat mijn Vista Ultimate niet 'geslikt' werd door de key van een probleemhouder die een 'lagere' versie had.
Pas bij het gebruik van een identieke versie bijv. homeserial -home(vreemde DVD) mocht na invoering van de serial de installatie doorgaan. Met mijn (OEM) Ultimate kreeg ik die 4 keren steevast het bericht dat het een ongeldige key was. (De serial van de probleemhouder dus)
Daar al vrij direct ná invoer van de DVD om een serial wordt gevraagd bij een Vista herinstallatie, kwam ik dus geen millimeter verder met mijn Vista Ultimate DVD en de serial van één van de 4 probleemhouders.

In mijn optiek kan TS dus alleen met een "vreemde" home basic DVD Windows herinstalleren met zijn eigen serial.

Laatst bewerkt:
Dit was niet in ISO formaat of iets dergelijks. Gewoon mapjes met alle bestanden erin.
Maak dan met de losse mappen en bestanden een nieuwe "bootable" DVD.

Haal hier het bestand "CDIMAGE GUI" op,de uitleg is voor iso op CD maar werkt hetzelfde voor iso op DVD.

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/15/

Alleen dien je een ander "opstart" bestand te gebruiken (boot.img is voor XP op CD) om de DVD bootable te maken.

Gebruik daarvoor het bestand "ETFSBOOT.COM",dat staat in de map "boot" die je hebt gedownload.

Als er vragen zijn horen we het wel.

Greetz

Pasja,
ik heb hier een legale vista businness dvd en daar kan ik toch alle versies van vista mee installeren.
wel in de 32 bits versie.
Maar ik geloof je meteen dat het bij jou niet wil.....maar waar zit dan het verschil.

Ik heb er geen flauw idee van waar de oorzaak in zou moeten zitten. Mijn (32-bits) DVD is wel een oude, uit 2006 / 2007, misschien dat de fabricage datum een rol speelde of de versie (het betreft een Ultimate).

Het probleem is opgelost, ik kon gelukkig wel home basic installeren met de ultimate cd. Deze is zelfs 64bit en hij accepteerd de home basic licentie. All is good now,

Maar ik ga toch ff kijken aan de hand van jullie info om een schijfje te branden. Want ik wil vooralsnog Home basic op een dvdtje hebben.

Topic hoeft dus momenteel nog niet op opgelost, maar ik heb vista wel weer geinstalleerd gekregen,

[...]Gebruik daarvoor het bestand "ETFSBOOT.COM",dat staat in de map "boot" die je hebt gedownload.
[...]

Alvast ter voorkoming van misverstanden: Wanderer bedoeld hier ETFSBOOT.COM die staat in de map "boot" van de door jou gedownloade Windows Vista
Het ETFSBOOT.COM bestand staat dus niet op de website van CDIMAGE en is ook geen onderdeel van het archief van CDIMAGE GUI.

Tijs.

Het probleem is opgelost, ik kon gelukkig wel home basic installeren met de ultimate cd. Deze is zelfs 64bit en hij accepteerd de home basic licentie. All is good now,

Maar ik ga toch ff kijken aan de hand van jullie info om een schijfje te branden. Want ik wil vooralsnog Home basic op een dvdtje hebben.

Topic hoeft dus momenteel nog niet op opgelost, maar ik heb vista wel weer geinstalleerd gekregen,

Mooi dat het werkte. Ik zal zodra het eerste familielid / kennis / collega zónder originele disk weer eens een nieuwe Windowsinstallatie nodig heeft, het toch maar weer met mijn Ultimateschijfje proberen. Jouw bericht biedt perspectief, ik hoop alleen niet dat het aan de 'ouderdom' van mijn schijf ligt (oud qua releasedatum).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan