Vista bureaublad reageert niet meer/staat vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saelath

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
54
Hallo!

Mijn vriendin is niet zo'n goede computeraar ;). Zij is van het type: programma verwijderen = Delete ipv deinstallatie.
Hierdoor stond haar laptop helemaal vol met overbodige losse bestandjes.
Ook het begrip Update is haar volledig onbekend :p

In een poging haar op weg te helpen, heb ik alle Vista updates geinstalleerd die voor haar klaar stonden (gewoon via de makkelijkste weg van Windows Update).
(dit is ook tot nu toe het enige wat ik heb gedaan, dus ik weet dat daar het probleem door komt).
Hierna doet zich een vrij raar probleem voor:
Haar hele bureaublad is "bevroren". Iconen werken niet meer, linker EN rechtermuisknop werken niet meer.
Taakbalk, startmenu, snelstarten etc werken allemaal goed. Via het menu start kan je dus bv ook gewoon op een C en D schijf en programma's starten.
Ook werkt IE niet meer (dit bericht komt via mijn pc), dwz de IE pagina start, maar maakt geen verbinding (terwijl wel internet verbinding is) en ook werken alle menu's van IE niet meer

Ik weet dat tijdens de laatste installatie het nieuwste SP van Vista is geinstalleerd en ook IE 8.0.
Mijn vermoeden is dat het door IE komt.
Helaas is zij ook niet bekend met systeemherstel en is er geen herstelpunt van voor de installatie (is ook niet automatisch aangemaakt).

Is er iemand die dit probleem herkent of mij verder kan helpen?
Vervelend is alleen wel dat zij en ik ver uit elkaar wonen en ik dus niet vaak achter haar laptop kan kruipen om oplossingen te proberen.
Daardoor zullen mijn bevindingen telkens een paar dagen op zich laten wachten.
Hopelijk hebben jullie geduld met me.

Greetz,

Erik.
 
Het kan zijn dat de computer overbelast is geraakt door al die losse bestandjes die er op staan... verwijderen inplaats van dinstalleren kan heel slecht zijn... Niet alleen op het bureaublad kunnen er losse bestandjes overblijven, maar ook op je C:/WINDOWS

Was het een nieuwe laptop? Kun je er nog nieuwe windows op zetten? Als je daarvoor kiest zou ik wel even aan je vriendin uitleggen wat het verschil is tusen verwijderen en deinstalleren:p
 
Anders kun je TeamViewer gebruiken. Daarmee kan je haar computer via jouw pc overnemen en voor haar het werk doen. Doe ik ook soms... Erg handig en veilig.
 
Dank voor de ideeen.
Ik zie haar vanavond en zal het eea proberen.'
Heel vervelend is alleen dat IE het dus niet doet en ik programma's zoals CC mee zal moeten nemen naar haar.
TeamViewer ken ik niet maar zal ik eens naar kijken, dan kan ik wat sneller aan alles werken.
Zoals ik al aangaf denk ik dat voor een groot deel het probleem ligt bij de laatste installaties van de updates van Vista. Waaronder ook IE8.
Ik zal proberen dat te veranderen (lees: terug te draaien naar IE7).

Verder heb ik ook al bij haar aangegeven dat een volledige reset (een format en dan Vista opnieuw installeren) er waarschijnlijk wel aan zit te komen.

Ook heb ik op een ander forum gelezen dat het ook een fout in de gebruikersaccount zou kunnen zijn en dat het opnieuw maken van een "administrator" account ook zou kunnen helpen dus dat probeer ik ook.

Later meer nieuws.

Groeten en bedankt voor het meedenken. Meer ideeen zijn zeker welkom!

EDIT:
Mn vriendin geeft aan dat ze af en toe de problemen heeft.
Op dit moment zit ik achter haar laptop en IE en het buereaublad werken.
Ze geeft aan dat het probleem zich niet voordoet als ze heeft opgestart, maar alleen als ze (een tijdje) op internet heeft gezeten, een spelletje heeft gespeeld of IE heeft afgesloten en weer start.

EDIT 2:
Ik heb zelf nu ook het probleem meegemaakt (op haar laptop).
Ik heb CCleaner geinstalleerd en gedraaid.
Daarna de laatste updates die in de wacht stonden (oa. (opnieuw) SP2 voor Vista).
Alle programma's die niet op haar laptop hoorden gedeinstalleerd.
Hierna draaide de laptop best okay.
Maar na 5 minuten sloeg het bureaublad weer vast.
ALLES (verkenner, C schijf, Vista sidebar etc etc echt alles) werkt behalve het bureaublad.
Zelfs als ik via de verkenner naar haar bureaublad gaat werkt het en kan ik alle bestanden/snelkoppelingen draaien op die manier.
Maar niet fysiek op het buereaublad zelf.
IE daarentegen werkt nog wel gewoon.

Greetz!
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe:

Ik heb een tweede administrator account aangemaakt (ergens anders gelezen) en die account heeft de problemen niet.
Is niet het meest praktisch en ik heb ook al met mn vriendin afgesproken dat ik haar laptop volledig leeg ga gooien en herinstalleren.
Maar is er iemand die dit probleem herkent en misschien een andere oplossing heeft?
 
Ik heb dezelfde probleem tegen gekomen bij een vriend van mij alles werkt prima behalve op het bureaublad niks is meer klikbaar of zo voor de rest als je via startmenu de programmas open en mee werkt lijkt alles prima ... :confused:
Lijkt alsof iets crasht na een tijd en dat bureaublad dan niet meer reageert maar wat het is is nog een groot raadsel ...

ik ben nog niet achtergekomen wat de oorzaak is van dit probleem ... :(


Is die laptop van je vriendin niet toevalig een ASUS of wel ???

Idd is dat een goed idee alles opnieuw installeren ....
 
Na lange tijd toch nog wel even een update om de topic af te ronden.
Als eerste heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt, maar dat gaf eerst geen probleem maar uiteindelijk doken dezelfde problemen toch weer op.
Ik heb uiteindelijk gekozen om de laptop van mn vriendin helemaal leeg te gooien en Windows opnieuw te installeren.
Daarbij heb ik gelijk maar voor Windows 7 gekozen ipv Vista ;)

Bedankt voor het meedenken allemaal.

De topic mag gesloten worden.

Greetz Sae aka Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan