Vista en Raid0

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterVeen

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2001
Berichten
199
Ik heb Vista SP1 aangeschaft. Maar hij herkent mijn RAID controller niet. Ik vind het maar raar. Heb gelezen dat RAID niet wordt meegeleverd.
Heb al gekeken op de site van mijn RAID fabrikant maar ik kom er niet uit.
AMD 3800 + 2gb Nvdia Nforce4 Silicon Image 3114 SATA RAID Bios v 5.1.39.

Bij XP had ik nog een cd met de mogelijkheid om floppys aan te maken die je dan kon installeren. Maar nu nada. Raar toch? Vista herkent een RAID0 niet eens.

Idee iemand?:(
 
Als je over Raid0 praat is het misschien ook wel handig om even mee te delen wat voor harde schijven je dan zou willen gebruiken ;)
 
Als je over Raid0 praat is het misschien ook wel handig om even mee te delen wat voor harde schijven je dan zou willen gebruiken ;)

Sorry Jelpot, maar dat heeft met het probleem van de topic-starter niets te maken. Per slot ziet Vista niet de individuele schijven, maar de Raid-0 set. Als bij de aanmaak van de Raid-0 set de harde schijven die ervoor worden ingezet herkend worden en gebruikt worden, dan is daarmee de kous af, en moet de pc/Vista de raid-controller herkennen en daarmee het logische schijfstation dat met de raid-set beschikbaar wordt gesteld aan de pc.

Tijs.
 
Sorry Jelpot, maar dat heeft met het probleem van de topic-starter niets te maken. Per slot ziet Vista niet de individuele schijven, maar de Raid-0 set. Als bij de aanmaak van de Raid-0 set de harde schijven die ervoor worden ingezet herkend worden en gebruikt worden, dan is daarmee de kous af, en moet de pc/Vista de raid-controller herkennen en daarmee het logische schijfstation dat met de raid-set beschikbaar wordt gesteld aan de pc.

Tijs.

Ok, Ik weet precies nog helemaal niet genoeg af over raid configuraties
Ik zwijg al :D
 
Ok, Ik weet precies nog helemaal niet genoeg af over raid configuraties
Ik zwijg al :D

@jelpot:
Helemaal niet nodig: Het is je niet kwalijk te nemen, en dat doe ik dus ook niet. :D
Misschien kunnen we beter onze aandacht richten op het vinden van een driver voor die Raid-controller die de topic-starter noemt voor onder Vista, zodat hij die kan inzetten tijdens de installatie.

@PeterVeen: Van belang is nog of je Vista 32-bits of Vista 64-bits wilt gaan installeren. Dit voor het zoeken naar een geschikte driver.

Tijs.
 
Ik ga er even vanuit dat het Vista 32-bit moet zijn:
Drivers voor je chipset (incl. Raid-controller) voor Vista 32-bit: hier

Eventueel (geen toezegging!) post ik straks nog instructies hoe specifiek de Raid-controller driver eruit te halen voor gebruik tijdens installatie Vista.

Succes,

Tijs.
 
Ok, probeer het volgende:
1. Download het installatie-programma dat ik in mijn vorige posting noemde.
2. Download en installeer 7-zip of winrar, en pak daarmee het gedownloade installatie-programma uit naar een aparte map.
3. Ga daar in de submap IDE\WinVista\sataraid, en kopieer de inhoud daarvan op een (liefst geheel lege) memory-stick.
4. Kijk of het mogelijk bij de installatie van Vista de driver bij te laden vanaf de memory-stick.

Succes,

Tijs.
 
bedankt dnties,

Ik heb die Nvidia drivers gedownload en zoals je zei de specifieke files op een lege memory stick gezet. Helaas biedt het geen soelaas. De files zijn niet geschikt voor mijn systeem. Ik zal op zoek moeten naar de juiste Vista drivers voor mijn systeem. Ik ga eerst op zoek naar drivers voor mijn RAID gedoe.

Voor de duidelijkheid nog een keer: Asus SLI de Luxe, Nforce4 chipset,Amd 3800+ 2GB, Silicon Image SataRaid 3114 Bios v5.1.39, 2 Maxtor 6l250s0 200gb in RAID0, 1 keer 250 gb Sata schijf.

Ik hoop dat iemand nog wat meer weet.
 
Je zult toch wat specifieker moeten zijn, lijkt me:
De volgende Asus moederborden voldoen qua naam aan wat jij schreef

A8N32-SLI Deluxe
A8N-SLI Deluxe
M2N32-SLI Deluxe
M2N-SLI Deluxe
P5N32-SLI Deluxe
P5N32-SLI SE Deluxe
P5ND2-SLI Deluxe

We horen wel welke van toepassing is.

Tijs.
 
Het is een A8n-De Luxe. Inmiddels ben wel verder gekomen.Ik heb op de NVidia site voor mijn chipset de goede drivers gedownload en geinstalleerd. rev 15.01. weer hetzelfde gedaan wat jij eerder zei; de specifieke drivers op de memory stick gezet maar dat helpt niet. Via automatische upload heb ik wel de goede drivers gekregen van silicon Image. Dus als ik in Vista ben herkent hij de RAID0 drive. Mooi vind ik

Alleen het probleem is dat ik niet weet waar al die drivers staan. Er is geupload maar waar? Dus ja, ik kom verder maar nog niet helemaal. Ga eerst zoeken naar die silsate drivers.:cool:
 
Ik heb de drivers gevonden,tenminste ik hoop allemaal. Ze staan in system32\drivers. Maar tijdens het installeren van Vista kun je zoeken naar bestanden maar hij ziet alleen mappen en verder niet. Ik kom er niet uit op dit moment. Balen.:mad:

Hoop op reacties,
 
Leg even uit wat nu precies je probleem is:
1. Heb je Vista kunnen installeren of niet?
1a. Indien ja, heb je nu nog een probleem, en welke is dat dan.
1b. Indien nee, wat heb je gedaan en waar ben je gestrand.

Tijs.
 
Ja ik heb Vista geinstalleerd op een enkele sata schijf. Maar ik heb ook nog 2 schijven in een Raid0 configuratie. Daar wil ik Vista op zetten omdat het sneller is. Maar tijdens de installatie ziet Vista de Raid0 configuratie niet. Wat ik al zei is dat ik wel een upgrade van de drivers van de Raid controller heb uitgevoerd. Ga ik nu naar Vista dan ziet hij de Raid0 wel. Maar daar heb ik niets aan omdat Vista nog steeds op de verkeerde schijf staat.
begrijp je het probleem?
Ik gebruik ook XP. maar als je die installeerd vraagt ie of er speciale drivers moeten worden geinstalleerd. Dat kan dan ook omdat je via die cd diskettes kunt aanmaken die gebruikt worden om sata en Raid te herkennen. Vista doet dit niet. Je kunt wel zoeken maar hij vind niets of laat het niet zien. Het is misschien wat ingewikkeld maar ik moet gewoon de juiste drivers hebben voor bij het installeren. Dan gaat het om de Silicon Image Raid controller die hardwarematig op mijn moederbord zit. Die heeft bij het installeren nieuwe Vista drivers nodig. Daar gaat het om. Ben op de site geweest maar kon het niet vinden.:eek:
 
Kijk of je met deze driver uitgepakt op memory-stick er wél mee kunt installeren.

Succes,

Tijs.
 
Nee no luck. Ik heb de beschrijving hoe te handelen gelezen maar het grootste probleem blijft dat je VOOR de echte installatie begint die sil sata drivers moet hebben toegevoegd. Net zoals bij XP. Maar daar kun je F6 gebruiken om de drivers die niet worden meegeleverd toe te voegen. Bij Vista kan dat niet. Heb wel F6 gebruikt in het begin zolang het nog (misschien) in text base is maar daarna herkent Vista helemaal niets meer. Lastig en dom probleem. Ik ga verder zoeken. Zo moeilijk moet het toch niet zijn als je maar weet waar te zoeken niet?:cool:

Zowiezo bedankt voor je meedenken dnties:thumb:

Blijf je meedenken?
 
Kijk even hier
Natuurlijk zal niet alles op je van toepassing zijn (bijv. de daar gebruikte driver), maar hopelijk kom je er toch mee verder om nVida SataRaid werkend te krijgen bij installatie.
Kijk vooral het deel over de voorbereidingen na (gaat over BIOS instellingen etc.)

Dit is wel de laatste tip/meedenkactie, dus hopelijk werkt het. Werkt het niet, dan zal iemand anders op het forum je hopelijk verder kunnen helpen.

Tijs.
 
Het gaat niet om Nvidia Sata Raid maar om Sil SataRaid die met mijn moederbord werd meegeleverd. Maar ik ga wel kijken of er iets te halen valt. Bedankt Tijs:thumb:
 
Ik heb het waarschijnlijk niet helemaal goed uitgelegd in het mijn vorige reactie.
Nvidia SataRaid is ook deel van het hele pakket die bv. bij mijn moederbord wordt geleverd. Inclusief Sil Sata.Tenminste in mijn geval.

Nou ja het is moeilijk!!!:evil:
 
Tsja, ik blijf erbij dat je met het drukken op F6 bij het installeren van Vista op je op zoek zou moeten kunnen gaan naar de juiste SataRaid-driver op memory-stick. Daarbij is het bij Vista alleen nodig om een .cat, .inf en .sys bestand(en) te hebben op de memorystick, die je SataRaid-driver zou moeten voorstellen.

Natuurlijk kan ik vanhieruit ook niet beoordelen wat je nu op die Raid-set aan partities hebt staan (met een Uitgebreide partitie zal Vista bijv. niets kunnen doen; alleen Primaire partities).

Ook zou je evt. kunnen proberen om de gewone SATA-schijf tijdelijk uit te schakelen danwel uit je systeem te verwijderen, zodat alleen de SataRaid voor Vista overblijft om op te installeren.

Succes,

Tijs.
 
Thanks Tijs. Ik ben bezig forems te bezoeken maar het blijkt lastig bij het installeren van Vista, Raid bij het installeren te herkennen.

Maar ik blijf door gaan:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan