Vista en XP op 1 partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Hoi Allemaal,

ik weet dat er al veel soortgelijke topics geopend zijn geweest maar geen enkele bied een oplossing voor mijn probleem daar de meeste het wel goed hebben gedaan en dat is over 2 partities verdelen.

Wat heb ik nu precies gedaan.

Ik heb de computer opgestart met de xp-cdrom erin en zo dus de setup uitgevoerd, ik heb xp op dezelfde partitie laten installeren als waar mijn originele vista op stond ( acer laptop ) er werd tijdens de setup nog aangegeven dat er al een windows versie was gevonden, ik heb er toen voor gekozen dat ik een andere map wilde gebruiken, i.pv windows heb ik toen voor windows1 gekozen.

De setup is voor de rest goed gegaan maar als ik nu wil opstarten krijg ik geen dual boot maar start meteen xp op.

Nu heb ik vandaag de herstelfunctie gebruikt van de xp cd-rom daarmee bootcfg /rebuild gedaan en nu krijg ik wel een dual boot maar als ik dan voor vista kies krijg ik alsnog het xp scherm te zien en na een tijdje krijg ik dan een blauw scherm...

De bestanden zijn via de windows xp setup gewoon beschikbaar maar ik kan dus niet in vista opstarten.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Je kunt de opstart-omgeving 'repareren' met een Vista CD (maakt niet uit welke versie), maar daar heb je niets aan, omdat je niet 2 besturingssystemen op 1 partitie werkend kunt krijgen (denk aan rechten etc. op de \program files map etc.)

Tijs.

Als ik nog 1x in vista zou kunnen komen is het goed, kan ik mijn mail client backuppen en dan mag hij van mij weg.

Ik heb nog een keer xp geinstalleerd maar dan wel op een andere partitie, dus als ikd ie vista weer werkend kan krijgen.

Denk dat ik morgen maar op zoek moet gaan naar de cd die ik bij mijn laptop heb gekregen dan.

Alvast bedankt voor de reactie

Het repareren van de Vista opstart-omgeving staat hier uitgelegd. Het gaat om Startup Repair.

Als je geen volwaardige Vista DVD kunt lenen ergens (ik vermoed dat de bijgeleverde cd/dvd van je pc een herstelcd/dvd is, en dus NIET voor dit doel gebruikt kan worden), dan kun je hier (via Bittorrent) een uitgeklede versie downloaden die je kunt gebruiken voor Startup Repair.

Succes,

Tijs.

Ik heb hier nog een pre-install cd liggen van vista. Die kan je gebruiken om een computer voor te installeren voor verkoop waarna de mensen hem bij het aanzetten de setup kunnen afmaken en hun eigen gegevens kunnen invullen, zou het daar ook mee kunnen?

Anders moet ik hem morgen even bij mijn ouders ophalen.

Maar het zal vast wel goed komen dan.

Ik denk niet dat een pre-install versie een goede versie is, daar die blijkbaar unattended een hoop zaken alvast doet, en je blijkbaar niet de hele opstart kunt beïnvloeden.

Ik raad je aan om je ouders te vereren met een bezoekje (koekjes of bloemen meenemen voor de goede stemming) en dan daar een volwaardige Vista DVD te lenen voor je doel. Als zij ook alleen maar een recovery-versie hebben, dan mijn link gebruiken.

Tijs.

Verder zou je kunnen kijken of de informatie in deze link nog klopt, en met VistaBootPro Vista weer werkend te krijgen.

Tijs.

In die link maken ze gebruik van EasyBCD, ik heb daar gisteren al naar gekeken maar die werkt alleen in vista zelf.

Je hoort vanavond meer van mij

Ik denk dat het met de oem cd niet gaat lukken.

Die start geen setup op maar alleen maar een dos venster.

Die staat dan op X:nogwa\System32 daar kan ik dan bcdedit doen maar lukt me niet om de boot te laten fixen.

Morgen maar met een normale install cd proberen denk ik

Vista en XP op één partitie!

Heb je al geprobeerd om via een herstelpunt je laptop terug te brengen naar het moment van voor de installatie van XP?:rolleyes:

Ik probeer alleen maar mee te denken gast0450. :thumb:

Ik ben zelf geen Vista-gebruiker, maar mogelijk heb je iets aan deze tip, maar dan moet je nog wel bijv. een cd kunnen branden.
Met Ultimate Boot CD (download vanaf http://www.ultimatebootcd.com/download.html)
kun je je laptop opstarten en mogelijk XP verwijderen van de partitie waarop ook Vista staat. Om van de cd op te kunnen starten moet je in de BIOS-setup aangeven dat je cd-romdrive het eerste opstart medium is. Kijk goed naar de aanwijzingen op het scherm. In sommige gevallen is het nodig om bijvoorbeeld de Ctrl-toets ingedrukt te houden om van CD te kunnen opstarten.
Vervolgens start UBCD op in een Windows-omgeving. En van hieruit kun je misschien datgene bereiken wat de bedoeling is.

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Die bootcd ik weet niet wat het is maar booten doet hij bij mij in ieder geval niet :P

Ik heb hem gedownload uitgepakt en de bestanden gekopieerd naar een cd maar kan er niet mee opstarten.

Ik heb nu een vista ultimate hier bij me liggen maar die kan ik ook niet vanaf cd booten, maar wel in windows xp zelf, ik meen ergens een site te hebben gezien hoe je het dan ook kon doen.

Het probleem is dus nog steeds niet opgelost

Het is nu half opgelost.

Dit heb ik gedaan om vista weer aan de praat te krijgen

- Start XP
- Doe de Vista installatie DVD in je DVD drive en zoek het bestand "Bootsect.exe" op (staat in de "boot" map).
- Copieer Bootsect.exe naar %systemdrive%\Windows\system32 (%systemdrive% staat voor de HDD waarop XP geinstalleerd staat).
- Ga naar Start -> Uitvoeren, type "cmd"
- Type: cd %systemroot%\system32 (van XP-partitie)
- Type: bootsect /NT60 ALL

Maar nu kan ik dus xp weer niet meer opstarten.

Maar ik kan nu mooi bij al mijn gegevens, eens ik die heb kan ik weer de boot van xp herstellen en dan heb ik vista toch niet meer nodig.

Of iemand anders een oplossing hoe ik nu de xp er ook bij kan krijgen?

Ik heb nu dus mijn bestanden allemaal veilig gesteld en wilde easybcd gebruiken om xp weer toe te voegen aan de boot. Echter zie ik in vista mijn partitie D niet meer en dus kan ik ook geen extra boot aanmaken daar naartoe met easybcd.

Weet iemand hoe het komt dat ik die partitie ineens niet meer kan zien? Hoe kan ik dit nu oplossen?

Gewoon weer via xp cd de boot herstellen? En dan gewoon c formatteren?

Vista-/-XP

gast0450,

het ISO-bestand van UtimateBootCD moet je vanuit je brandprogramma als iso-bestand branden en niet kopiëren. Als je Nero gebruikt zou dat geen probleem moeten zijn. Dan wordt er op de cd ook een bootsector aangemaakt. Het ISO-bestand wordt als het ware tijdens het branden uitgepakt en op cd gebrand.

Maar even terugkomend op de verdwenen D-partitie. Zoals ik je al eerder heb aangegeven ben ik niet zo thuis in Windows Vista, maar je zou moeten proberen om bij Schijfbeheer te komen.
In XP gaat dat als volgt: open het Configuratiescherm, klik vervolgens op Prestaties en Onderhoud en kies dan voor Systeembeheer. Dan zou je een aantal snelkoppelingen moeten zien waaronder Computerbeheer. Dubbelklik hierop en ergens in het rijtje staat dan Schijfbeheer. Als je daarop klikt zie je hoe de harde schijf is ingedeeld. Je kunt dan zien hoe groot de C-partitie is en of D nog wel of niet bestaat. Indien C kleiner is dan de omvang van de totale harddisk en D niet wordt weergegeven zou dit kunnen betekenen dat die partitie opnieuw aangemaakt moet worden en geformatteerd, waarna je XP erop zou moeten kunnen installeren als dualboot.

Nu je trouwens weer met Vista kunt opstarten, heb je dan ook je Herstelpunten weer, waar je wat mee kunt doen?

In ieder geval succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan