Vista en XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb nu Xp draaien op mijn pc (op de c-schijf) en wil graag vista op een aparte partitie zetten (d-schijf) zodat ik kan kiezen of ik XP of Vista wil draaien. Heb nl te veel problemen om alleen Vista te draaien.
Maar.. Als ik Vista ga installeren kan ik kiezen op welke partitie ik m wil zetten. Als ik dan kies voor de d-schijf (zie bijlage - schijf 0, partitie 2), dan krijg ik de volgende melding:
Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria. Kan iemand me misschien vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg?

Volgens mij is er nog vrij weinig bekend om te multibooten i.c.m. Vista.

CrashPuppy

Hai,

Misschien is de partitie van de D schijf te klein. Ik heb dit probleem ook aan de hand gehad met een nieuwe Vista installatie. Is de schijf misschien aangesloten op een raidcontroller? Als de driver niet (goed) geladen is of als het geen Vista driver is, krjig je deze melding ook.

Succes!

Groet Wouter

Ik heb nu Xp draaien op mijn pc (op de c-schijf) en wil graag vista op een aparte partitie zetten (d-schijf) zodat ik kan kiezen of ik XP of Vista wil draaien. Heb nl te veel problemen om alleen Vista te draaien.
Maar.. Als ik Vista ga installeren kan ik kiezen op welke partitie ik m wil zetten. Als ik dan kies voor de d-schijf (zie bijlage - schijf 0, partitie 2), dan krijg ik de volgende melding:
Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria. Kan iemand me misschien vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg?

Is de partitie wel een Primary partitie, of een logical ?

Als ik naar dat plaatje kijk word het idd een probleem om op D:\ te installeren.. Vista wil namelijk alleen op systeem- of primaire partities installeren.. jouw (D) partitie is volgens mij logisch of extended. Schijven beheer in XP is erg primitief dus ik kan het niet zo zien..

Op je 2e schijf moet het wel lukken.. je kan bijv de ongebruikte kleine ruimte op je 2e schijf met een willekeurige partitie manager (zoals powerquest partition manager) vergroten door lege ruimte van de aangrenzende partitie te "lenen/stelen"..

Hoe? Stap voor stap:

1) Je zorgt eerst dat je een partitie manager hebt..er zijn er veel te krijgen.. zowel free- als shareware. Zelf gebruik ik de bovengenoemde PQ partition manager (versie 8.0).. is heel betrouwbaar maar kost geld.. dus als het je waard is zou ik 'm aanschaffen, anders zoek je een goed gratis alternatief.

2) Maak eerst een primaire systeem partitie aan van de ongebruikte ruimte op je 2e schijf (dus het gedeelte helemaal links op je plaatje..maakt niet uit dat het nog maar een paar MB groot is). Als het al een bestaande en geformateerde partietie is hoef je niks te doen en laat je het voorlopig even zo.

3) Verklein de aangrenzende partitie (rechts daarvan, dus de data (E) partitie) met een paar gigabyte, maar wel aan de kant van die kleine ongebruikte partitie verkleinen! dus niet aan de kant van opslag (F)!.. een gig of 15~20 is genoeg voor Vista.
(OPMERKING) de meeste partition managers geven je de keuze of je aan het begin of het einde een bestaande partitie wil aanpassen, dus let goed op wat je doet!

En houd er rekening mee dat data normaal gesproken altijd aan de linkerkant van een partitie/schijf word weg geschreven, dus wil je ongebruikte ruimte van een bestaande partitie/schijf gebruiken voor een nieuwe partitie moet alle aanwezige data naar "rechts" worden verplaats om op die plek ruimte vrij te maken.. dit kan dus wel even duren als je veel data op die partitie/schijf hebt staan.

4) Nu heb je, als het goed is, tussen die kleine partitie en partitie "data (E)", nieuw en ongebruikte ruimte.

5) Nu kan je drie dingen doen:

A) De kleine partitie en de nieuw aangemaakte met elkaar "mergen" tot één nieuwe grote partitie, maar je moet de nieuwe lege ruimte wel eerst formateren (NTFS voor Vista). Dit kan lastig zijn want elke partitie heeft zo zijn eigen cluster grootte en zal je uit moeten zoeken hoe groot de clusters moeten worden tijdens het partitioneeren van de lege ruimte (cluster grootte gaat van 4k ~ 4096k).. ze moeten namelijk met elkaar overeen komen wil je ze kunnen mergen. Partition manager 8.0 kan het automatisch voor je doen, van andere programmas weet ik het niet.

of B) Je kan, om zeker van je zaak te zijn, de kleine en de nieuwe verwijderen zodat ze beide weer één ongebruikte ruimte vormen, en van die lege ruimte weer één nieuwe systeem partitie maken.

of C) Je laat alles lekker zoals het is, koopt een extra HD en installeer je Vista daarop. ;)

Zo moet het wel lukken. Succes! :thumb:

Laatst bewerkt:
en wat nou als je een Primare shijf hebt en het dan nog niet lukt??

wat dan

want ik wil vista namelijk op een IDE schijf zetten die nog helemaal leeg is.

Win XP draait op 2 hardeschijven in Raid 0.

dat moet ie toch gewoon installeren?

bij mij lukte alles, toen ik vista voor het eerst installeerde. ik heb m gewoon als dualboot op een 8GB harde schijf gezet.:o (k weet het, das al een ouwe)

heb ook vanalles uitgevogeld om hem op verschillende partities te krijgen, no problemo

ik denk dat het gewoon aan 1 of andere driver ligt

Vista Premium dual boot met XP als eerste en dan Vista erop gezet op een aparte partity.
Geen problemen. Dus eerst XP Mediacenter en dan Vista. Gaat allemaal vanzelf.

Hai,

Misschien is de partitie van de D schijf te klein. Ik heb dit probleem ook aan de hand gehad met een nieuwe Vista installatie. Is de schijf misschien aangesloten op een raidcontroller? Als de driver niet (goed) geladen is of als het geen Vista driver is, krjig je deze melding ook.

Succes!

Groet Wouter
Hier heb ik ook problemen mee hoe zie of het een vista driver is?

Hoi !

Vista in dual-boot installeren mag geen enkel probleem opleveren !

De partitie waarop je installeert moet officieel 15 Gig zijn, de schijf minstens 40.

De partitie moet inderdaad Primary zijn, maar dat kun je met de Vista-DVD zelf regelen.

Maar...dan moet je daar wel van opstarten, en niet vanuit XP.

Greetz,

Harry.

Ik heb geen problemen met dual boot. Dat werkt perfekt. Al 3 maanden lang Prima.Maar ineens kreeg ik met XP in
Deze computer de iconen van de DVD speler en brander DVD , de iconen cd rom en voor de speler ook cd rom. De DVD spelers en brander zijn weg.Hij ziet ook geen lege schijf meer. Maar het branden en lezen gaat wel goed. In Vista werkt het wel zoals het hoort. Dus in XP geen dvd maar cd rom. Terwijl het in system wel goed staat.
groet Joop

Wilde graag dualboot Vista en XP

Het leek mij allemaal zo makkelijk: eerst XP en dan op een 2e partitie Vista. Helaas... :(

Na de installatie van Vista heb ik geen dualbootsysteem. Alleen Vista start op (dus zonder bootmenu). Het is een behoorlijke nieuwe machine met een HDD van 160Gb, verdeeld in 3 partities van 50Gb.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt of een tip?

Overigens werkt bcdedit ook niet. Ik zou geen rechten hebben (na een schone installatie?)...

Laatst bewerkt:
Hoi !

VistaBootPro installeren (www.vistabootpro.org) en het progje laten zoeken naar aanwezige OS.
Volgorde instellen en klaar.

Rechten is een ander verhaal dan je gewend bent in XP !

Kijk es bij: www.vistainfo.nl en zoek daar op: eigenaar worden van Vista.

Of gebruik de zoekfunctie in dit forum, de vraag is hier al zo vaak gesteld !

Greetz,

Harry.

Hallo Harry,

Had al e.e.a. gelezen, maar overal staat dat na installatie van Vista de dualboot meteen herkend wordt. Maar goed, ik ga die tool proberen. Klinkt goed.

De site vistainfo kende ik nog niet: boeiend!

Bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan