Als ik naar dat plaatje kijk word het idd een probleem om op D:\ te installeren.. Vista wil namelijk alleen op systeem- of primaire partities installeren.. jouw (D) partitie is volgens mij logisch of extended. Schijven beheer in XP is erg primitief dus ik kan het niet zo zien..
Op je 2e schijf moet het wel lukken.. je kan bijv de ongebruikte kleine ruimte op je 2e schijf met een willekeurige partitie manager (zoals powerquest partition manager) vergroten door lege ruimte van de
aangrenzende partitie te "lenen/stelen"..
Hoe? Stap voor stap:
1) Je zorgt eerst dat je een partitie manager hebt..er zijn er veel te krijgen.. zowel free- als shareware. Zelf gebruik ik de bovengenoemde PQ partition manager (versie 8.0).. is heel betrouwbaar maar kost geld.. dus als het je waard is zou ik 'm aanschaffen, anders zoek je een goed gratis alternatief.
2) Maak eerst een primaire systeem partitie aan van de ongebruikte ruimte op je 2e schijf (dus het gedeelte helemaal links op je plaatje..maakt niet uit dat het nog maar een paar MB groot is). Als het al een bestaande en geformateerde partietie is hoef je niks te doen en laat je het voorlopig even zo.
3) Verklein de aangrenzende partitie (rechts daarvan, dus de
data (E) partitie) met een paar gigabyte,
maar wel aan de kant van die kleine ongebruikte partitie verkleinen! dus niet aan de kant van opslag (F)!.. een gig of 15~20 is genoeg voor Vista.
(OPMERKING) de meeste partition managers geven je de keuze of je aan het begin of het einde een bestaande partitie wil aanpassen, dus let goed op wat je doet!
En houd er rekening mee dat data normaal gesproken altijd aan de linkerkant van een partitie/schijf word weg geschreven, dus wil je ongebruikte ruimte van een bestaande partitie/schijf gebruiken voor een nieuwe partitie moet alle aanwezige data naar "rechts" worden verplaats om op die plek ruimte vrij te maken.. dit kan dus wel even duren als je veel data op die partitie/schijf hebt staan.
4) Nu heb je, als het goed is, tussen die kleine partitie en partitie "data (E)", nieuw en ongebruikte ruimte.
5) Nu kan je drie dingen doen:
A) De kleine partitie en de nieuw aangemaakte met elkaar "mergen" tot één nieuwe grote partitie, maar je moet de nieuwe lege ruimte wel eerst formateren (NTFS voor Vista). Dit kan lastig zijn want elke partitie heeft zo zijn eigen cluster grootte en zal je uit moeten zoeken hoe groot de clusters moeten worden tijdens het partitioneeren van de lege ruimte (cluster grootte gaat van 4k ~ 4096k).. ze moeten namelijk met elkaar overeen komen wil je ze kunnen mergen. Partition manager 8.0 kan het automatisch voor je doen, van andere programmas weet ik het niet.
of
B) Je kan, om zeker van je zaak te zijn, de kleine en de nieuwe verwijderen zodat ze beide weer één ongebruikte ruimte vormen, en van die lege ruimte weer één nieuwe systeem partitie maken.
of
C) Je laat alles lekker zoals het is, koopt een extra HD en installeer je Vista daarop.
Zo moet het wel lukken. Succes! :thumb: