Vista en XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

adiste

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2004
Ik heb XP op mijn laptop geïnstalleerd. Vista stond er al op.
Als ik mijn pc nu opstart kan ik niet kiezen tussen Vista en XP. XP start automatisch op.
Hoe kan ik mijn pc instellen zodat ik kan kiezen uit de twee besturingssystemen??

Normaal gesproken kun je altijd beter eerst XP installeren en daarna pas Vista. Vista herkend XP en past het menu hierop aan. Andersom lukt dat niet omdat XP vista nog niet kende.

Maar hierbij de stappen waarmee je het menu weer kunt krijgen met beide opties.

Plaats je Vista DVD tijdens het opstarten in de DVD speler.
Zorg wel dat in de BIOS in het boot menu de CD/DVD speler bovenaan staat.
Start op vanaf de DVD en kies voor "Vista herstellen".
Je komt in "Opties voor Systeemherstel".
Kies voor opstartherstel" en volg de aanwijzingen.
Als je hierna je PC opnieuw opstart zal Vista opgestart worden.
Je hebt dan nogsteeds geen boot menu.
In Vista heb ik het programma "Vista Boot PRO" geinstalleerd.
Dit progamma vind je hier http://www.vistabootpro.org.
Als je de instellingen goed hebt gezet dan zul je bij de volgende opstart kunnen kiezen tussen Vista en XP.

Kan het ook door gewoon systeemherstel te doen?
Deze laptop is namelijk van mijn vriendin en Vista zat er al standaard op. Een cd/dvd van Vista heeft ze niet. Wel hebben we een back-up gemaakt, alleen ligt die dvd bij haar.
Eigenlijk wil ze altijd vanaf XP opstarten, maar als ik nu b.v. emailadressen wil overzetten van Vista naar XP moet ik toch kunnen opstarten vanaf Vista.
Is er geen mogelijkheid dat ik vanuit XP naar VISTA ga? Gewoon om gegevens over te zetten.

Ik heb bij het programma vistaboot gekeken (de downlaod site).
Moet ik mirror 1 en 2 downloaden?

Het maakt niet uit welke mirror je gebruikt. Zijn allemaal hetzelfde. Mocht er een niet werken dan pak je de andere, daar zijn de mirrors voor.

Of systeemherstel goed werkt is even afwachten. Op zich zou dit moeten werken maar blijft een groot risco als de opstart bestanden niet goed worden teruggezet waardoor je de kans loopt dat het helemaal niet meer opstart.

Backup gemaakt. Het hangt ervang hoe en waarmee je die hebt gemaakt. Alleen met een image programma maak je echt een goed backup zoals Ghost. Hiermee kun je dan altijd alles weer herstellen zoals het was op het moment van het maken van de image.

Als je alleen bestanden als backup hebt gemaakt dan gaat dat niet lukken.

Probeer het eens op de volgende mannier. Je kunt het programma ook starten vanuit XP en zo de aanpassingen doen zodat je weer een menu krijgt.

http://www.pro-networks.org/forum/about88231.html?sid=958f5a7b1f792724e8181b970fa882c3

Mijn engels is echt super slecht.
Kan ik XP er weer afhalen zodat ik weer gewoon Vista heb?
Ik wordt nu een beetje bang dat ik iets vreselijk heb verpest.

Ik zal het proberen zo goed mogelijk te vertalen

1. Download het programma VistaBootPro
2. Zorg ervoor dat je aangeeft dat je .Net Framework 2.00 ook wilt installeren aangezien dit voor Xp nodig is voor de werking.

Klaar dan starten we VistaBootPro
Negeer de melding om een backup van BCD te maken.
Ga naar System Bootloader tab en selecteer "Windows Vista Bootloader" in het eerste gedeelte en "All Drives" in het tweede gedeelte. Klik daarna op Install Bootloader.
Klik daarna in het menu op Diagnostics en klik op "Run Diagnostics".
Klik op Ok
Je ziet als het goed is nu 2 opties staan, "Microsoft Windows Vista" en "Earlier versions of Windows"

Selecteer de Windows die je staandaard wilt opstarten als je de laptop aanzet. Je krijgt dan een menu die na 30 aantal seconden dit opstart als je niet doet.

Als je XP als standaard wilt instellen doe je het volgende
Klik op 1x op de tekst "Earlier versions of Windows". Iets lager zie je deze tekst in een tekstveld komen te staan. Dit kun je dan eventueel aanpassen naar Windows XP als tekst of iets anders als je wilt.

Zet een vinkje bij "Set as Default"
Klik op de knop Apply Updates en herstart de PC.

Nu zou je dus een menu moeten krijgen waar je kunt kiezen of je XP of Vista wilt opstarten. Doe je niets dan zal na 30 seconden Xp vanzelf opstarten. WIl je XP dan wacht je 30 seconden of je druk op de Enter toets om te bevestingen.

Wil je Vista starten dan kun je met de pijltje omhoog of omlaag deze kiezen en op Enter drukken.

Ik zie de knop install bootloader niet.
Het vraagteken van Help is ook bijna niet in beeld

Ik heb het echt geprobeerd. Ik weet niet waar ik kan opslaan, ik heb geen knop instal.
Ik heb wel weer opnieuw opgestart maar XP wordt vanzelf weer opgestart, ik krijg geen keuze in de besturingssystemen.

De knopje zijn bij mij ook niet goed leesbaar. Klik eens op de voorlaatse knop en dan moet er een scherm verschijnen.

In dat scherm moet je rechtsonder die knop vinden.

Het je wel .Net geinstalleerd zoals aangeven in de stappen ?

Dat je geen menu krijgt is logische zolang je alle stappen niet hebt gevolgd krijg je ook niets te zien. Dit moet dus eerst gebeuren.
Er is ook geen Install knopje. Met installeren bedoel ik dat je na de download moet dubbelklikken op het bestand en eerst die stappen moet volgen. Pas daarna dien je de volgende stappen te doen.

Kijk even goed naar de stappen. Ik heb de kreten juist in het engels gelaten zodat je die zou moeten kunnen terugvinden in het programma.

Laatst bewerkt:
Ik vind de knoppen wel, ik heb het bestandje ik kan ook aanvinken, alleen install bootloader zie ik niet.

Je ziet dit dus niet ?

http://img139.imageshack.us/my.php?image=systembootloadernp4.png

Rechtsonder zit het knopje.

Zie je wel de andere opties in dat scherm ?
Wat zie je op de plek van die knop staan.

p.s even een andere vraag.
Als je in XP de windows verkenner opstart zie je dan buiten je C:\ en je DVD en/of CD speler.ook nog een D: schijf.

Zo ja dan hoop ik dat je XP op de andere schijfletter (lees partitie) hebt geinstalleerd en niet op dezeflde als waar Vista op staat want dan kun je het wel vergeten of het zo te doen. Xp en Vista kun je namelijk niet op 1 partitie installeren maar moeten beiden op hun eigen gedeelte geinstalleerd worden.

Hetgeen wat jij zag/ziet en wat ik zag was niet hetzelfde. Naar mijn weten heb ik wel alles goed geïnstalleerd, ook dat andere programmaatje.
Helaas wilde het mij niet lukken.
Ik heb heel VISTA nu eraf gehaald en alleen XP erop gezet.
Ik wil je hartelijk bedanken voor je hulp, ik was iets te voorbarig geweest door te denken dat k het wel even kon doen.

Nogmaals bedankt.

Graag gedaan en jammer dat het niet gelukt is om de eenvoudige mannier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan