Vista en XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hiper94

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2009
Hallo allemaal,
Ik gebruik windows vista home prenium 32-bit ben er blij mee maar, ik wil graag windows vista & windows xp op 1 pc maar ik weet echt niet hoe dat moet kan iemand uitleg geven.

Hiper94`

Hoi en welkom nog op Helpmij....

http://vistabits.nl/howto/dualboot_vista_xp.htm

een leesvoertje...
als je vista al hebt staan zal je een extra progje moeten gaan gebruiken(vistabootpro)
als je eerst xp installeert en daarna vista is dat niet nodig...(het meest makkelijke dus)Denk er ook aan of als je sata schijven heb dat je dar dan de xp drivers voor nodig hebt

Laatst bewerkt:
Bedankt :) ik heb gehoord dat je 2 vaste schijven moet hebben ik er 2 maar 1 is maar 6 gb en die andere ongeveer 250 gb die van 250gb wil ik vista hebben en die van 6 wil ik xp hebben maar volgens mij is 6 gb te weinig weet iemand hoeveel je nodig hebt?

Ik heb geprobeert om te booten met een windows xp cd, windows laad die dingen van installatie dan druk ik op enter om verder te gaan en dan staat er:

Setup cannot this end user licensing afreement ( EULA)
Press F3 to quit

Weet iemand wat het probleem is en hoe ik dat kan oplossen.

Hiper94`

Laatst bewerkt:
Weet iemand wat het probleem is en hoe het te oplossen is?

Dag Hiper94

Hier staan de systeemvereisten voor Windows versies:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=151651

Voor Vista een harde schijf van 40 Gigabyte met minimaal 15 gigabyte vrije ruimte, met updates en invoegtoepassingen als Java en .net Framework erbij, reken dan maar op flink wat meer.

De Installatie stopt kennelijk omdat jij een vinkje heb moeten zetten bij de gebruiksovereenkomst alvorens verder te gaan.

Je hoeft Windows niet elk op een andere schijf te installeren maar in eigen partities. Dit zijn schijfletters. Soms worden dit schijven genoemd omdat dat op het zelfde neerkomt. Installeer je eerst XP en daarna Vista, dan dus automatisch gebruikmakende van het Vista bootmenu (dat je later kunt aanpassen met het programma EasyBCD) dan kan Vista tijdens de installatie een tweede partitie maken op de schijf. Je hebt dan geen ingewikkeld partitie programma nodig. Gewoon even goed opletten. Andere kleine schijven kan je beter als externe opslag gaan gebruiken in een USB apparaat. Die zullen ook wel wat geluid of warmte produceren en stroom gebruiken.

SATA drivers zijn meestal niet nodig voor XP, je moet natuurlijk wel meteen de servicepacks installeren en al de drivers van het moederbord. Ik heb zelf XP, Vista en Vista.

Vista verwijderen.

Hallo, ik zit hier naast een vriend van me. hij heeft ook windows vista en xp op zijn computer staan.

hij had eerst xp geinstalleert en daarna vista. Maar nu wil hij vista verwijderen, hoe kan hij dat doen? ik heb al beetje rond gesnuffelt en gevonden dat je bij opstarten in moet loggen bij het bestuurings systeem wat je wilt houden ( Xp dus.) maar als hij zijn computer aan doet werkt zijn toetsen bord op dat moment niet, we hebben het al met andere toetsen boarden geprobeert maar het werkt niet. hij kan dus niet meer in Xp.

Andere oplossingen? als het kan zo snel mogelijk...

alvast bedankt.

Beste thehardmast3r,
Het genoemde hulpprogramma EasyBCD voorziet in het aanpassen van het bootmenu. Hiermee kan je dus ook de standaard optie instellen zodat de computer start met XP zonder iets te hoeven doen.
Advies over hoe je Vista en het bootmenu kwijtraakt heb ik hier helaas niet. Lijkt mij ook een interessante nieuwe vraag wanneer je daar hulp bij nodig hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan