• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vista excelbestand niet te bereiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

joroma

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
Een vreemd verschijnsel. Ik heb een excelbestand opgeslagen op C:, niks bijzonders.
Dit bestand kan ik niet meer benaderen via Verkenner, is alleen nog maar te bereiken nadat ik eerst Excel opgestart heb?

De melding is "Controleer of u de juiste naam ...etc."

Daarvoor nooit een probleem geweest. Daarbij heb ik het vermoeden dat ik ook een bestand ben kwijt geraakt, zonder te wissen.

Kunt u mij helpen.

Bestanden direct opslaan op de C is zeer ernstig af te raden. Het kan ervoor zorgen dat het systeem niet meer opstart.

Buitendat: heeft het bestand nog wel de juiste extensie, .xls?

Bestanden direct opslaan op de C is zeer ernstig af te raden. Het kan ervoor zorgen dat het systeem niet meer opstart.

Buitendat: heeft het bestand nog wel de juiste extensie, .xls?

Daar heb ik nog nooit van gehoord; Je kan gewoon files opslaan op C:. In de root of waar dan ook. Waarom zou het systeem daardoor minder gaan werken?

En Excel files hebben toch al eeuwen de .xls extensie. Ok, Excel2007 heeft, dacht ik, .xlsl of zoiets. Maar met 2007 kan je de files met de extensies van de vorige versies gewoon openen.

On-topic: helaas zou ik zo gauw ook niet weten hoe dat kan. Kan je hier eens aangeven wat je operating system is (XP, Vista), welke Excel versie je gebruikt en in welke map je de file staat.

Ron

Daar heb ik nog nooit van gehoord; Je kan gewoon files opslaan op C:. In de root of waar dan ook. Waarom zou het systeem daardoor minder gaan werken?

Nee dat kan je niet. Je krijgt dan (dat is gezegd, op NTFS schijven) last van fragmentatie van de hoofdmap.
Het gevolg is dat er bepaalde indexen opnieuw aangemaakt worden waardoor noodzakelijke opstartbestanden niet meer gevonden kunnen worden.
Als je wilt kan ik de artikelen van Microsoft opzoeken, heb ze zo niet bij de hand :).

Dat Excel files de extensie xls hebben weet ik, wat wil je hier nu mee zeggen? Als er een andere extensie is (om welke reden dan ook) kan dit een probleem veroorzaken.
OS is Vista, dat staat in de titel.

XP_PC, Ook al gaat dit ontzettend 'off topic', maar volgens mij is de gemiddelde verkochte pc toch alleen uitgerust met slechts 1 schijf met daarop slechts 1 partitie... De wat meer gevorderden zullen hun schijf opdelen in meerdere partities of eventueel kopen ze een extra schijf bij. Dus dan blijft in het eerste geval de vraag open 'waar laat je in dat geval je bestanden'??? Zelfs windows maakt bij installatie van de OS de map 'Documents and Settings' aan op C. Ik kan die bewering dan ook niet helemaal plaatsen en geloof dus ook niet dat dit het probleem van de TS veroorzaakt.
Wat het dan wel is, weet ik ook niet omdat ik nog een trouwe XP en Off2003 gebruiker ben.

Groet, Leo

Dus dan blijft in het eerste geval de vraag open 'waar laat je in dat geval je bestanden'???
Gewoon netjes in submappen op je C:\-schijf, zoals de mijn documenten en andere mappen maar niet op de C:\-root (want daar heb ik het over :)).

en geloof dus ook niet dat dit het probleem van de TS veroorzaakt
Dat doe ik ook niet. Staat los van elkaar m.i.

Ik heb verschillende HD's dus ging ik kort door bocht om alleen C: te noemen, uiteraard staat het bewuste bestand in de map: mijn documenten/etc/etc/
Ik gebruik Microsoft Office Excel 2003
Zou het toch misschien iets te maken met het defragmenteren, wat ik nog niet zolang geleden heb gedaan?
Zogauw ik Excel 2003 open is het bestand zondermeer te benaderen, aan te passen en als ik deze dan op een andere schijf opsla, wederom niet direct te benaderen. Ik heb dit bestand via Excel2003 een andere naam gegeven, echter dit helpt niet.

Het kan zijn dat je in het register de registratie van het bestandtype (.XLS) hebt gedelete / gewijzigd). Wellicht onbewust of door een bepaalde actie die er voor heeft gezorgd dat het OS de extensie .XLS niet kan koppelen aan een programma.

In OS XP kan je die instellingen bereiken via de Mapopties / Bestandstypen. In Vista weet ik dat niet.

XP_PC zei:
maar niet op de C:\-root (want daar heb ik het over ).
Ahhhh... OK! Snap ik nog niet waarom het kwaad zou kunnen, maar ok...

Joroma zei:
Zou het toch misschien iets te maken met het defragmenteren, wat ik nog niet zolang geleden heb gedaan?
Dat zou opzich geen problemen moeten opleveren.
als ik deze dan op een andere schijf opsla
Je hebt nog over een 'andere schijf'. Is dat een fysiek andere schijf? Dus waar ik wel ff mee zit is dit. Heb je je ene schijf wellicht in FAT32 en de andere in NTFS geformatteerd? Misschien dat daar een oorzaak zit? (blijft trouwens gokken hoor!)

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Ahhhh... OK! Snap ik nog niet waarom het kwaad zou kunnen, maar ok..
Dat zei ik al.
Bij NTFS is er een bepaalde index die de bestanden op de schijf bijhoudt. Deze is beperkte tot een X grootte.
Op het moment dat er heel veel bestanden zijn wordt er een tweede index aangemaakt. Het gevolg hiervan is dat de bestanden om op te starten (autoexec.bat, boot.ini, etc.) in een andere index vermeld staan en XP ze kwijt is.
:)

Probleem is opgelost door de installatie disk, daarop was ook een mogelijkheid tot reparatie.
Ik heb dit uitgevoerd en alle excell bestanden zijn weer bereikbaar.

Allen hartelijk dank voor uw adviezen.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan