Vista herkent HD soms niet...

• Onderwerp starter Onderwerp starter MoZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MoZ

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2007
Goedenavond,

Sinds maanden ervaar ik het volgende probleem, omdat er toch redelijk met dit systeem te werken was, heb ik het maar zo gelaten, maar inmiddels ben ik er goed klaar mee…

Tijdens het opstarten wordt mijn HD niet ‘ge-auto-detect’. (ongeveer 50% van de gevallen) Enige optie is dan om het systeem aan en uit te zetten en hopen dat bij een nieuwe poging de HD wel zal worden gevonden.
Tijdens het ‘welkom’ scherm van Vista wil regelmatig (ook in zo’n 25% van de gevallen) een BSOD volgen met een 7B melding.
Ik heb de boot virus detectie aangezet in de Bios, en krijg sindsdien steeds de melding dat er een virus in de boot sector zit...

Wat heb ik al gedaan:
  • Windows Vista opnieuw geïnstalleerd, hoewel reeds enige tijd geleden: geen verbetering. (Het niet kunnen vinden van de HD tijdens het opstarten heeft bovendien weinig te maken met Windows lijkt mij.)
  • Memtest het geheugen laten testen, geen fouten.
  • Gezocht naar problemen met drivers; ik vind niets...
  • Alle kabels aangedrukt van de HD + andere SATA poort geprobeerd + moederbord gereset.
  • HD tune en het door Samsung geleverde tooltje mijn HD laten controleren, geen fouten.
  • Uiteraard register opgeruimd, Ccleaner, Adaware, AVG, antivir laten scannen.
  • Antivir Rescue CD op boot virussen laten scannen, mij hij kan de sector niet lezen...

Het is een Paradigit PC, ik heb dus alleen een paradigit recovery disk, en geen standaard windows recovery CD, zodat ik vanuit de recoverydinges /fixboot en /fixmbr kan toepassen. (iets wat ik verdraaid graag wil proberen).

Dat mijn HD gaat overlijden lijkt mij niet echt waarschijnlijk, zou het aan mijn moederbord kunnen liggen en zo ja, hoe test ik dit?
Iemand een idee hoe ik toch /fixboot en /fixmbr kan uitvoeren? Ik heb al een recovery CD geleent & gebrand, maar krijg tijdens het opstarten een zwart scherm een het 'piepje' blijft continue gaan... :confused:

Wat gegevens:
Moederbord : nVidia MCP73
HD : SAMSUNG HD501LJ

Eerste wat ik kan aanraden is om een CHKDSK /f /r uit te voeren op de bewuste harde schijf.
Start-> alle programma's-> Bureau accessoires-> RECHTER muisknop op Opdrachtprompt-> Als administrator uitvoeren.
In het dos venster typ je het volgende
chkdsk /f /r

Ik heb je post goed gelezen maar toch wil ik je aanraden de chkdsk uit te voeren.

Heb je gedacht aan een bios update? Wellicht de bios resetten naar default settings.

Fixmbr en fixboot kun je proberen, maar dit heeft niets met de herkenning van je harde schijf te maken.
Fixboot en fix mbr zijn enkel opties die met het besturingssysteem te maken hebben. Je kunt het proberen, maar het lijkt mij niet logisch.
De herkenning van je hardeschijf gaat in eerste instantie via de BIOS. Als de bios je HDD niet herkent, kun je eventueel een ander sata kanaal proberen. Dus even kabels wisselen.

Zelfde problemen, dan denk ik dat het toch echt fysiek met de harde schijf te maken heeft.

In mijn werk heb ik al veel "goed gewaande" harde schijven voorbij zien komen-> Meeste waren rijp voor de prullenbak.

Chkdsk gisteravond geprobeerd, maar vanochtend werd mij HD nog steeds niet herkend en kreeg ik voor de verandering eens de melding "Reboot and select proper boot" (oid)...
In het logje van chkdsk stond helaas niets bijzonders...

Bios ga ik zo meteen eens proberen!

Het andere SATA kanaal had ik al geprobeerd, dat mocht niet baten...

*even later:*

In de bios is geen default settings beschikbaar, Load Fail-Safe Defaults, maar na het opnieuw opstarten werd ik direct getrakteerd op een 7B BSOD... Heel jammer weer :)

Laatst bewerkt:
Ander SATA port heb je geprobeerd, maar ook met een ander SATA-kabel? Wat is de melding in je BSOD?

Nee, nog geen andere kabel. Wel heb ik de uiteinden van de kabel nagekeken op stof en andere ongemakken. En natuurlijk stevig aandrukt :) Ik zal eens op zoek gaan of ik nog een andere kabel heb...

De melding in m'n BSOD is 9 van de 10 keer: 0x0000007B + het 2e nummer na de stop code is altijd: 0xC0000034, de andere codes wisselen.

Deze pagina vond ik erg interessant mbt de BSOD, heb al deze tips en trucs al geprobeerd...
link

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan