Vista home premium loopt vast op willekeurige momenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

tverbakel

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Ik heb een probleem, mijn pc met windows vista home premium en windows xp (dus dual-boot) heeft problemen. Bij allebei de OS (in de 'niet-veilige modus) loopt m'n pc op willekeurige momenten vast, vaak kom ik niet eens op m'n bureaublad. Sinds vandaag is daar nog een probleem bij gekomen: Als ik m'n pc in de veilige modus opstart (dan hangt 'ie trouwens nooit) dan krijg ik geen bureaublad te zien, maar alleen 'Mijn documenten' word geopend. Terwijl eerst wel een bureaublad te zien was. Ook de windowsbalk onderin is verdwenen (kom ff niet op de naam). Heb een originele versie van Windows Vista Home Premium 32-bits. Ik weet dat er een trojan op m'n pc zit (of zat, dat wil ik dus uitvinden), maar ik moet in de gewone modus opstarten om fatsoenlijk te kunnen scannen.

Kan iemand me aub helpen?

Hoezo kun je niet scannen dan vanuit de veilige modus???

In de veilige modus systeemherstel naar een datum van vóór de ellende?

In de veilige modus systeemherstel naar een datum van vóór de ellende?

Daar heb ik al eens naar gezocht, maar ik kon systeemherstel niet vinden, want in de veilige modus is het configuratiescherm ook anders ingericht.

Dan moet je dus nog even doorzoeken denk ik?
Tip: gebruik vooral ook de Helpfunctie van Windows, die is zeer nuttig................

Probeer anders eens The 911 Rescue CD

Staan een paar gratis antivirus programma's op die je kunt gebruiken. Mogelijk vinden deze iets en kan hij het verwijderen. Voordeel is dat je boot vanaf Cd dus trojan/virus is dan meestal niet actief en kans op verwijderen groter.

http://morgud.com/reviews/software/The-911-Rescue-CD.asp

Kan iemand me aub vertellen hoe ik zonder de windows knop te gebruiken (die is nml verdwenen?!?) naar Start-->Accesoires-->Systeem(herstel) kan komen?

Voor Vista is dat eenvoudig met de Vista DVD zelf.

Systeemherstel starten vanaf de Vista DVD

In tegenstelling tot eerdere Windows-versies kunt u vanaf de Vista-installatie DVD een herstelprocedure starten waarmee u een beschadigd systeem kunt repareren. Wanneer u de dvd in het systeem legt en met de dvd boot krijgt u na enkele schermen (waarbij u onder andere keuzes moet maken t.a.v. toetsenbord en muis) de optie aangeboden om uw systeem te herstellen. Vista zoekt nu naar aanwezige installaties van Vista en toont deze in een lijst. U heeft de volgende opties:

Reparatie Startup-bestanden
Systeemherstel; Windows Vista maakt hier gebruik van de aangemaakte herstelpunten.
Windows PC herstel; uw complete pc wordt teruggezet.

Verder biedt Vista hier enkele tools waarmee u systeembestanden kunt controleren en opdrachten kunt uitvoeren.

Andere mannier die je kunt proberen\
Start Vista zoveel mogelijk op
Druk dan op de toetsen: CTRL-ALT-DEL
Kies voor Taakbeheer starten
Dan Bestand --> Nieuwe Taak
Type in: rstrui.exe en druk op OK
Als dit nog werkt zal Systeemherstel starten

Laatst bewerkt:
Voor Vista is dat eenvoudig met de Vista DVD zelf.

Systeemherstel starten vanaf de Vista DVD

In tegenstelling tot eerdere Windows-versies kunt u vanaf de Vista-installatie DVD een herstelprocedure starten waarmee u een beschadigd systeem kunt repareren. Wanneer u de dvd in het systeem legt en met de dvd boot krijgt u na enkele schermen (waarbij u onder andere keuzes moet maken t.a.v. toetsenbord en muis) de optie aangeboden om uw systeem te herstellen. Vista zoekt nu naar aanwezige installaties van Vista en toont deze in een lijst. U heeft de volgende opties:

Reparatie Startup-bestanden
Systeemherstel; Windows Vista maakt hier gebruik van de aangemaakte herstelpunten.
Windows PC herstel; uw complete pc wordt teruggezet.

Verder biedt Vista hier enkele tools waarmee u systeembestanden kunt controleren en opdrachten kunt uitvoeren.

Andere mannier die je kunt proberen\
Type in: rstrui.exe en druk op OK
Als dit nog werkt zal Systeemherstel starten

Ok, systeemherstel is geopend, bedankt. Nu maar hopen dat het vroegste herstelpunt de fout kan herstellen.

Kijk eens in de logfiles van Windows.

Type in: eventvwr en druk op OK

Ga naar Windows Logboeken en doorloop deze op recente rode en gele meldingen. Mogelijk dat daar iets staat waar het probleem kan zijn.

Het vastlopen lijkt mij een probleem van een stuurprogramma (driver). Aangezien Windows niet vastloopt in de veilige mode. In die mode start windows standaard drivers. Ik zou dus even nadenken of je recent hardware heb geinstalleerd of drivers hebt vernieuwd.

Zo niet probleem dan eens van zoveel mogelijk hardware bij de fabrikant nieuwe drivers te vinden. Zeker Videodrivers worden regelmatig vernieuwd door de fabrikant.

Nieuwe videodrivers installeren, deinstaleer dan eerst de oude drivers.

Type in: appwiz.cplen druk op OK

p.s heb je mijn eerste tip nog geprobeerd: http://morgud.com/reviews/software/T...-Rescue-CD.asp

Mogelijk heb je al deze problemen door de Trojan en dan zul je daar eerst mee aan de slag moeten. Met de Cd die je kunt downloaden kun je in iedergeval een Virusscan doen.

Kijk eens in de logfiles van Windows.

Type in: eventvwr en druk op OK

Ga naar Windows Logboeken en doorloop deze op recente rode en gele meldingen. Mogelijk dat daar iets staat waar het probleem kan zijn.

Het vastlopen lijkt mij een probleem van een stuurprogramma (driver). Aangezien Windows niet vastloopt in de veilige mode. In die mode start windows standaard drivers. Ik zou dus even nadenken of je recent hardware heb geinstalleerd of drivers hebt vernieuwd.

Zo niet probleem dan eens van zoveel mogelijk hardware bij de fabrikant nieuwe drivers te vinden. Zeker Videodrivers worden regelmatig vernieuwd door de fabrikant.

Nieuwe videodrivers installeren, deinstaleer dan eerst de oude drivers.

Type in: appwiz.cplen druk op OK

p.s heb je mijn eerste tip nog geprobeerd: http://morgud.com/reviews/software/T...-Rescue-CD.asp

Mogelijk heb je al deze problemen door de Trojan en dan zul je daar eerst mee aan de slag moeten. Met de Cd die je kunt downloaden kun je in iedergeval een Virusscan doen.

Ik heb inderdaad kort geleden nieuwe hardware geinstalleerd, en wel een XFX GF6200A videokaart. Maar in het begin deed die het wel gewoon, en nu is ook tijdens de veilige modus dat m'n pc soms vastloopt, maar ik kan 'm tenminste opstarten in veilige modus, en gewone modus start helemaal niet.

Waar moet ik zoeken bij de logboeken? En bij welk logboek van de Windows-logboeken? En moet het een waarschuwing of een fout zijn?

Die 911 rescue cd heb ik nog niet geprobeerd, dat lijkt me heel veel werk, dat zal ik alleen doen als laatste optie denk ik. Ik heb momenteel AVG Free virusscanner, AVG Free antispyware, Spyware doctor en Spybot S&D geïnstalleerd. Is er nog een optie voor eventuele virusscanner?

De Rescue disk is juist geen werk hoor. Kwestie van downloaden en de ISO branden.
Daarna PC opstarten met de cd en klaar ben je.

Je kunt als je Internet nog werkt wat online Virusscanner proberen
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=online virusscan

Nog een Online Trojan Scanner gevonden: http://www.windowsecurity.com/trojanscan/

De logfile kun je vinden zoals ik had aangegeven.
In het scherm wat verschint klik je op Windows Logboeken
Kijk bij Systeem en bij Toepassingen
Als je Rode meldingen ziet staan er even op klikken en je ziet een foutomschijving.
Mogelijk dat hier nog meldingen instaan die het probleem verklaren.

Nieuwe Videokaart. Kan inderdaad zijn dat deze problemen geeft ondanks dat het eerder goed ging. Zou even de laatste drivers downloaden http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Voor je de installatie van de drivers start de oude eerste deinstalleren zoals ik had aangeven en pc even herstarten. Daarna de nieuwe drivers installeren.

Ok, ik denk dat ik het probleem heb gevonden: Er stond een trojandownloader op m'n pc, die heb ik nu verwijderd en ik hoop dat ik nu verder geen trojans meer vind.

Het probleem met de logboeken is, dat er nogal wat rode dingen in staan.

M'n internet doet 't nog (hoe kan ik anders hier reageren :P), en ik ben nu die online trojanscanner voor de zekerheid nog aan 't doen.

Als ik dus dadelijk mijn videokaart-driver update, (dus eerst die oude verwijderen) en dan m'n pc herstart(voordat ik 'm installeer), zal ik 'm in normale modus proberen op te starten. Als dat niet werkt, zal ik de nieuwe driver installeren.

Bedankt voor de vele tips, zal het proberen.

De trojandownloader was niet het probleem volgens mij, want hij bleef haken. Nu typ ik dit vanuit de gewone windows, nadat ik de driver van m'n Videokaart heb gedeïnstalleerd... Dit had ik al eerder gedaan, maar toen had ik 'm geupdate (dus eerst verwijderd, en toen nieuwe erop). Toen bleef het probleem bestaan. Dus ik ga morgen nog maar eens proberen of het met het stuurprogramma op de bijgeleverde cd ook zo'n problemen geeft, en zo ja, ga ik terug naar de winkel met die videokaart. Bedankt mensen, ik zal morgen checken, en als het werkt, zal ik de vraag als beantwoord 'checken'.

Hij loopt nog steeds vast, maar nu zo vaak, dat ik bijna niks meer kan doen. Ik moet nu mijn schoolwerk op de pc op een andere plaats doen. Kan iemand me nog tips geven? Ik zal namelijk ook geen rescuecd meer kunnen branden, die loopt gegarandeerd vast.
Zou het kunnen helpen als ik 'm uit elkaar haal en opnieuw in elkaar zet? (Er zat al geen garantie meer op toen ik 'm kocht (er was iig geen bonnetje meer bij). Ik weet dat 't niet slim is om 'n pc 2ehands te kopen, maar die heeft het toch al 2 jaar gedaan.)

P.s. dit is van een andere pc, ik heb die van mij al zowat afgeschreven. Ik zal maar naar een pcwinkel moeten gaan om m'n pc te laten nakijken denk ik...

Natuurlijk heb je een backup van al je data............

Stop met zoeken, verspil daaraan geen energie meer en stop de Vista CD in het ding en formatteer de hdd.

Dat zou ik wel eens kunnen doen ja, maar ik heb windows al eens een keer geproeerd opnieuw te installeren en toen liep 'ie (hoe kan het ook anders) vast. Maar bedankt, dat zal ik proberen. Heb je misschien nog een tip hoe ik (of beter gezegd, waarvan ik) een back-up moet maken, want als ik van al mijn dat een back-up moet maken, ben ik veel tijd en ruimte kwijt. Zou ik dan bijvoorbeeld een externe harde schijf moeten aanschaffen?

Ja, een fatsoenlijke externe hdd van zo'n 500 gig kost 100 euro.
Windows opnieuw installeren móet goed gaan, anders moet je toch ernstig rekening houden met een hardware probleem.

Oh, dan zal het denk ik een hardware probleem zijn, want als ik de pc vanaf de dvd opstart, krijg ik ook geen goed beeld. Het lijkt alsof ik de linkerbovenhoek van het inlogscherm te zien krijg, maar ik kan geen wachtwoord intypen ofzo.
Als ik begin te typen verplaatst het beeld zich ook niet ofzo. Ik kan de muis wel bewegen, dus hij zit niet vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan