Vista installeren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zitzak

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 feb 2009
Help. Het lukt me niet om Vista te installeren op een pc waar Ubuntu op heeft gedraaid.

Ubuntu is er inmiddels af. De bootvolgorde is goed, hij leest als eerste de dvd.

Vista heeft een NTFSpartitie nodig (toch?) en die is er niet meer dankzij Ubuntu. Daarom kies ik bij het opstarten met de Vista dvd voor repareren. Als ik dat heb gedaan krijg ik een scherm met 'Opties voor systeemherstel'. Dan selecteer een besturingssysteem...maar helaas vervolgens niets om uit te kiezen.

Optie stuurprogramma's laden werkt ook niet, of anders gezegd, ik weet niet wat ik moet doen.

Kan iemand deze (enorme) leek helpen?

Kies eens voor installeren ipv repareren. Vista staat er immers nog niet op, dus valt er ook niets te repareren.

Bij de keus voor installatie krijg je vanzelf de optie om een schijf te kiezen waar Vista op moet komen en kan je tevens partities maken als je dat wilt.

In eerste instantie heb ik de installeren optie gebruikt. Ik kon dan kiezen uit twee partities. Hij gaf echter bij beide de mededeling dat de partitie niet geschikt is.

Dus vandaar dat ik de repareren optie probeerde...

Je kunt het gratis programma Gparted (middels een andere computer) downloaden. Gparted is een .iso bestand dus moet je daarvan een cd bakken. Start jouw computer op met de Gparted-cd en formatteer NTFS) de partitie waarop je Vista wilt installeren.

Met Gparted is het gelukt. NTFS partitie aangemaakt en Vista geinstalleerd.

Thanks!

Topic kan gesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan