Vista installeren naast XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

frimout

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
Ik zou windows vista eerst een beetje willen uittesten naast XP. Weet er iemand een goede handleiding hoe ik deze 2 systemen naast elkaar (op afzonderlijke partities) kan draaien en hoe ze gemakkelijk te bereiken zijn (dual boot ???).

Alvast bedankt

Je kunt Vista gewoon op een andere partitie installeren zonder problemen.
Maak wel even een kopie van het boot.ini bestand, te vinden in de root van C:\
Wanneer je Vista wilt verwijderen kun je gemakkelijk het boot.ini bestand vervangen en draai je zonder problemen weer XP.
Standaard zit er op Vista -net als XP- een optie met wat voor OS je wilt opstarten, dit kun je -ook weer net als XP- naar smaak instellen.

In computerblad tips en trucs nummer 12 van december 2006 staat een artikel over een vertiele pc. Dan draai je ook met 2 systemen op 1 pc. Misschien kun je er ergens nog eentje vinden.

Ik zag in de winkel computeridee van januari met een heel duidelijke beschrijving Misschien heb je er wat aan.

Je kunt Vista gewoon op een andere partitie installeren zonder problemen.
Maak wel even een kopie van het boot.ini bestand, te vinden in de root van C:\
Wanneer je Vista wilt verwijderen kun je gemakkelijk het boot.ini bestand vervangen en draai je zonder problemen weer XP.
Standaard zit er op Vista -net als XP- een optie met wat voor OS je wilt opstarten, dit kun je -ook weer net als XP- naar smaak instellen.

hoi heb hier nog een vraagje over. als je het toch niks vind hoe kun je dit dan weer verwijderen het beste? en wanneer moet je dan boot.ini weer terug zetten?

alvast bedankt gr mike.

ps als je een upgrade doet vanaf xp naar vista kun je het niet terug draaien maar op deze manier dan toch wel en kun je het toch mooie proberen:D

ik hoor nog wel

alvast bedankt gr mike:thumb:

Hoi !

Als je Vista weer wilt verwijderen start je op in XinXP en via schijfbeheer formatteer je de Vista-partitie !

XP zal dan niet meer opstarten, omdat je boot-ini ontbreekt.

Die moet je dus terugzetten, of via de WinXP-CD en de repair-console fixboot en fixmbr intrommelen.

Greetz,

Harry.

PS. Je kunt ook met een Vista-bootmanager werken: bijv. VistaBootPro. Vind ik het makkelijkst.

hoi hoi.

dus als ik van te voren even boot.ini kopie maak. en het bevalt me toch niet start ik weer op in xp format de partietie even en ze vanuit xp weer de oude boot.ini terug dan zou het wel weer gewoon moeten werken zonder opstart fouten of trage opstart haha enz:thumb:
ik hoor nog wel

gr mike:D

nou heb net vista op mijn ander partitie gezet maar merk zeker dat de comp met 2 besturings systemen stuk trager word helaas maar goed.

wat is nu de volgende stap om het weer terug tedraaien dus dat ik weer enkel windows xp opstart krijg? ik heb een boot.ini backup gevonden in windows. is mijn systeem straks wel weer snel dan?
:thumb:
gr mike

Of ie direct weer snel is niet gegarandeerd, maar hij zou zeker sneller kunnen gaan.
Vergeet niet, als je weer alleen met WinXP opstart, de partitie van Vista ( waar je dan niks meer aan hebt ) te formateren en eventueel die partitie zo laten of bijvoegen bij je WinXP partitie.

Stap om alleen met WinXP op te starten:
Zet je oude boot.ini terug, bijvoorbeeld de inhoud met kladblok veranderen of via start - uitvoeren - typ msconfig - ok - tabblad Boot.ini.

Succes!:thumb:

Laatst bewerkt:
Als je boot.ini vervangt met de oude versie, en je verwijderd de Vista directory of je formatteert de gehele partitie moet je systeem weer functioneren als vanouds.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan