Vista is 100% RAM hongerig

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
De afgelopen maanden zijn hier verscheidene topics gestart en redelijk heftig be-discussieerd (is dat een goed Nederlands woord? Ik betwijfel het....... ;) :D ) over het RAM gebruik van Vista,

Sommigen beweerden dat met 1 Giga het reeds te doen was, anderen spraken over 2 giga en weer anderen hadden het over minimaal 2 giga om het een en ander redelijk soepel te kunnen laten draaien.

Voor degenen die nog moeten gaan kopen (systeem en / of Vista) :

vrijdag 31/8/07 is mijn nieuwe systeem afgeleverd. Daar ik gekozen heb voor 32 bits Vista wordt "slechts" 3.25 van mijn 4 giga intern door Vista aangestuurd (wist ik overigens van tevoren, maar wellicht dat in 2008 of 9 de overstap naar 64 bits de moeite waard is)

Maar nu waar het om draait:

ik start Vista op en laat een meegeleverd mobo Asus tooltje het geheugen online "bekijken". Geloof me: met 1 giga intern ga je helemaal niks doen, met 2 giga intern zou het er een beetje op kunnen gaan lijken en met minimaal 2 giga draait het soepel! Als ik alleen Vista start en verder geen tierelier doe (slechts een download actief van een enkele driver van het w w w ) dan slobbert Vista 33% van mijn RAM weg, oftewel:

bijna 1.1 giga !!!!!!!

Een gewaarschuwde aspirant pc koper / Vistakoper telt voor 2!

En ja, ik realiseer mij dat wanneer je Vista de ruimte geeft, het zo "groot" mogelijk zal starten, maar da's toch wat de meeste van ons willen, alle ins- en outs van Vista benutten?

Ik twijfelde al niet (na vele uren research op het w w w voordat ik mijn "monstertje" ging kopen, -zie "systeem van Pasja"-), maar nu weet ik zeker, minimaal 2 giga aan boord is voor Vista zeer, zeer prettig.

Laatst bewerkt:
Bij mijn buurman draait hij op 1GB...WAARDELOOS!!!!

Bij mij op 2GB lekker!

Maar ja, ik hoor ook wel eens andere verhalen. Mijn mening blijft dat vanaf 2GB het pas lekker gaat!

Laatst bewerkt:
ik heb 1 gb voor vista ultimate 32 bit en werkt als een zonnetje nergens problemen.

Tuurlijk werkt het als een zonneyje, maar heb je Aero actief............... en .... en .... en ..... ook in het RAM?

Dan is het bij mij ook wel anders.

Ik draai op Vista Ultimate met 1280mb ram geplaatst.

Opgestart en met de volgende programma's open:

- Firefox
- Nod32
- Aero
- Daemon Tools
- Utorrent
- Speedfan
- Windows Sidebar

wordt daar precies 35% van gebruikt...:)

Wanneer ik daarbij nog een DVD afspeel met VLC Player wordt het 41%

Laatst bewerkt:
We zouden soepel en soepel eens moeten vergelijken om uit te vinden wat heeeel soepel is.. ;) :D

Blijft toch een wel heel groot verschil: 33% van meer dan 3gb geheugen bij niets doen of 35% van 1280mb met zeven programma's open.

En dan heb ik ook nog maar gewoon PC2700 DDR333 geheugen, geen dual channel

Heb ook 2 gig. en een gemiddeld (ver)(ge)bruik van 770mb, wisselbestand uit, gadgets uit, die vreet aardig wat en de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management op 1, werkt vrij snel allemaal.

Ik denk idd. dat dat het punt is: de woorden soepel en snel, het zijn begrippen die heel lastig te objectiveren zijn. Als een bepaalde pc gebeurtenis 16 seconden zou duren, daar waar er bij een andere machine nog 54 seconden over wordt gedaan, is dat soepel.
Maar, als op weer andere machine die klus in 3,5 seconden wordt verricht, is dat ook soepel, maar anders soepel ;)
Ik denk dat Vista intelligent is en datgene resident plaatst, wat resident geplaatst kan worden bij voldoende bronnen. We weten allemaal dat resident geplaatste items weliswaar geheugenetertjes zijn, maar dat daardoor een systeem ook een onzettende boost kan krijgen, dit t.o.v. het voortdurend swappen. Maar mensen die nog moeten kopen kunnen natuurlijk best 1 of 2 gig plaatsen, alleen zullen zij waarschijnlijk een riante soepelheid niet mee mogen maken.

Laatst bewerkt:
Ik heb een 1GB systeem met een aparte video-kaart met eigen 256MB geheugen waar ik dual-boot XP/Vista op draai. Mijn ervaring is dat bij mijn systeem en mijn applicaties er nauwelijks verschil in performance is.
Vista start langzamer op, maar draait gevoelsmatig even snel bij mijn applicaties. Ik heb Vista Ultimate en XP Pro en mijn applicaties zitten vooral in de Office sfeer (Office 2003 onder XP en Office 2007 onder Vista)

Ter zijde: van een "klant" zag ik laatst een Packard Bell gedrocht dat (door de Makro) verkocht was met 512MB, Vista Home Basic en on-board video kaart zonder eigen geheugen. In dit geval bleef maar 256MB over voor Vista en dat draait echt van geen kant.

Ik heb 1024 MB ram geheugen intern.

Ik heb een 256 MB videokaartje. Ik heb ook 430 SDram als readyboost ingesteld.

Als ik niets doe, dan vreet mijn PC 430 MB intern Ramgeheugen

Wanneer ik gas ga geven houd ik soms maar 5 MB Ram over, toch loopt Vista Ultimate inclusief alle grafische toeters en bellen soepeler, en sneller dan mijn oude W2K configuratie.

Bij mijn ouders draat een recent systeem met 512 MB Ram geheugen, deze draait in vergelijking met mijn bejaarde PC, als stroop. Toch werkt het niet op je zenuwen.

Wat al is gezegd, Wat is snel, en wat is snel. Iedereen heeft daar toch weer een ander idee over.

Ik ben in ieder geval wel gelukkig met mijn snelheid.:D

Kom hier toch nog maar eens op terug ;) :D

Nu, na ruim 2 maanden mijn nieuwe machine te gebruiken, maar eens een relativering van snel: je kan idd. Vista met 1 of 2 giga draaien, maar met 4 giga aan boord gaat het toch echt allemaal stukken sneller. Een screendumpje toont aan dat wanneer je Vista een vinger geeft.................. Hier is dus gewoon 2.4 giga RAM "aan het werk"!!! (60% van 4 giga)

[edit] ik heb wel een paar progjes draaien ;) :D maar wanneer ik de hele handel stilleg en alleen de desktop "open heb", slobbert Vista 35% van de 4 giga op. [end edit]

Bijlagen

• Publicatie1.jpg
    Publicatie1.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan