Vista kan harde schijf niet lezen, maar wil formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_dannyboy

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2002
Berichten
968
Hey iedereen,

Wanneer ik mijn harde schijf probeer te openen in Windows Vista krijg ik de volgende melding: "You need to format the disk in drive E: before you can use it"

Maar deze schijf heeft het altijd goed gedaan in XP :(
En wanneer ik hem nu terugstop in een XP machine geeft hij dezelfde melding! :confused:

Is er niets wat ik kan doen om te zorgen dat ik weer op m'n harde schijf kan??
 
Laatst bewerkt:
Maak met PTEdit32 van die partitie er weer een 07 type van, als het een NTFS partitie was, misschien lukt dat.
 
Maak met PTEdit32 van die partitie er weer een 07 type van, als het een NTFS partitie was, misschien lukt dat.

Geprobeerd, maar geen verschil. Wel merk ik wat vreemde instellingen op bij die schijf:

ptedit.jpg
 
Vul bij Head 1 in, en bij Sectors Before 63, en probeer het nogmaals, wel op Save Changes drukken.

Mocht dat niet werken, kun je dan een screenshot neerzetten van het Boot Record, gan je met de cursor in het vakje staan, waar 07 staat, en op Boot Record drukken.
 
Wanneer ik dat probeer krijg ik de error: The ending head value for table entry1 must be less than 240.

En wanneer ik in het vakje ga staan met 07, dan ligt de knop Boot Record niet op...bij alle andere schijven is dit wel zo :confused:
 
Ik zie nu ook in m'n schijfbeheer dat hij de 80GB HDD maar als een 31GB hdd ziet en dat hij op RAW staat...wat houdt dit in? :confused:
 
Dat de bootsector is vernaggeld.

Haal het progje TestDisk voor windows hier op, pak de zip uit, dan heb je een map testdisk6.6, openen, de map win openen en de exe testdisk_win dubbelklikken, voor no log kiezen, dan voor die foute schijf, voor Intel en dan voor Geometrie, daar de Heads veranderen naar 255, ga terug, en kies voor advanced, kies voor boot, en dan hier aangeven wat er wordt weergegeven of een screendump plaatsen.
 
Het programma zegt dat als de capacity van de schijf niet goed wordt weergegeven, dat ik dan niet door moet gaan...

De schijf is 80GB en staat nu op 31GB...toch doorgaan?
 
Kijk eens in die boot, wat daar staat, of de backup ook "bad" is.

Overigens kun je gewoon doorgaan, want dat is de reden waarom hij foutief wordt gezien, de heads staan fout, overigens zou die ook op 254 gezet moeten kunnen worden, maar dat zien we dan wel, vaak staat die info erboven, als daar dan 256 plotsklaps staat, zul je hem bij "heads" weer aan moeten passen.
 
Kijk eens op de schijf wat er staat bij CHS, en vul die ook in bij cylinders, dat aantal klopt ook niet, die gegevens op die schijf, moeten overeen komen met die info van TestDisk, vandaar dat de bootsector bad is, en windows heeft ook de backup ervan vernaggeld.
 
Ik kan op mijn schijf niets van CHS vinden (je bedoelt toch echt op de schijf he? zoals in een sticker ofzo?)
 
Jeb, staat er wel een naam, type en groote op?
Vreemd dat het er niet opstaat, zou voor mij de eerste keer zijn.

Overigens kun je bij de fabrikant wel de technische gegevens er voor ophalen.

Of iemand moet hier weten hoeveel cylinders een 80 gig. schijf heeft, maar dat kan per fabrikant iets afwijken.
 
Ik heb deze gevonden, 16383.

Let niet op de heads, die wordt anders vertaald in de bios, en ook door TestDisk.

Maar of het werkt?

Je kunt ook op zoek gaan naar recovery tools, GetDataBack en R-Studio for NTFS zijn goede, maar die zijn niet gratis, dus een andere manier verzinnen.:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan