Vista kan niet booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxily

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2004
Berichten
11
Vista kan niet booten (opgelost)

Hallo,

Ik heb een computer met op de 1e HD heb ik 2 partities. Op de eerste had ik al Windows XP staan, op de 2e partitie heb ik zojuist Vista geinstalleerd. Alles ging goed, eerste drivers geinstalleerd etc.

Maar na de reboot kwam ik opeens weer in XP terecht, zonder mogelijkheid om voor Vista te kiezen.

Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Ik kon gewoon alles goed doen in Vista, dus ik ga er niet vanuit dat het fout is gegaan.

Ik heb de tool gedownload, die zegt dat er geen BCD info beschikbaar is. De lijst met OS entries is ook leeg. Ik heb geprobeerd om de bootloader te reinstallen onder het "bootloader" knopje en daarna de partitie van windows vista toe te voegen, maar dat toevoegen werkt nieteens.

Als ik de pc opnieuw opstart wordt nog steeds gebruik gemaakt van boot.ini
 
Hoi !

Tja, dus VistaBootPro kan de VistaBootLoader niet vinden ?

En je kunt nu niet meer in Vista komen ?

Dan wordt het lastig.

Is het wel een legale Vista-versie ?


Greetz,

Harry.
 
Jup, legaal Vista Ultamate, heb hem al geactiveerd. Als ik de Vista dvd in de speler stop start Vista wel op. In Vista heb ik toen de bootloader geinstalleerd etc. Maar het werkte niet, sterker zelfs, daarna deed mijn pc niks meer toen ik opnieuw opstarte.

Dat is nu 2 keer gebeurt na geprutst te hebben met de bootloader, ik moet dan de pc uit doen, stroom eraf, en dan weer aan. Dan krijg ik geen enkel beeld te zien, totdat windows XP weer is geladen. Daarna kan ik weer gewoon opnieuw opstarten.

Maar ik ga vandaag de XP partitie formateren, heb de vista partitie al geformatted. Ik hoop dan dat als er helemaal geen enkel OS aanwezig is en ik Vista op de 1e partitie installeer ik gewoon naar Vista ga en alles dan normaal gaat.
 
Hoi !

Tja, inmiddels al meer dan 20 keer dual-boot systems met Vista geinstalleerd, en nog nooit problemen ondervonden !

Is je Vista DVD toevallig een upgrade-versie ?

Evengoed succes,

Harry.
 
Ik denk dat ik wat meer info heb gevonden:

Ik heb 2 HD's:

Windows beschouwt de 'eerste' HD als mijn IDE schijf. Daar staat 1 partitie op met wat grote bestanden.

Op mijn 'tweede' HD, een sata 2 schijf, had ik 2 partities gemaakt, 1 voor XP en 1 voor Vista.


Toen ik XP daarop geinstalleerd had deed ie het perfect.


Nu heb ik XP en Vista allebei verwijderd en heb nu alleen Vista geinstalleerd op de '2e' HD, 1e partitie. Vista installeren ging perfect, geactiveerd ging ook goed, tijd om opnieuw op te starten, krijg ik een bootmgr error.

Echter, als ik opstart met de Vista DVD in de dvd speler dan krijg ik een bootloader te zien met 2 keer Vista en 1 keer Windows XP (De eerste Vista is de vista die op mijn pc staat, de 2e vista verwijst naar de 1e HD, 2e partitie, daar had ik eerst Vista op staan om te testen en de XP wijst naar de zelfde partitie als de eerste Vista, omdat daar eerst XP op stond).

Lijkt mij dus dat de bootloader ergens staat waar standaard niet wordt gekeken als je de computer aanzet, maar alleen door de DVD erin te stoppen kijkt ie daar.
 
Hoi !

Of het een SATA- of IDE-schijf is, hier niet van belang !

Het gaat erom wat je C-schijf is: de boot.ini van XP zowel als de VistaBootLoader worden daar naar toe geschreven !

Dus: Installeer je XP op de C-schijf/partitie.

Daarna Vista op de partitie die jij wilt, en ik garandeer je dat het perfect werkt !

Greetz,

Harry.
 
Nou, ik heb de oplossing gevonden.

Mijn Sata schijf stond ingesteld als schijf waarvan zou moeten worden geboot. Ik had Windows geinstalleerd op de Sata schijf, maar blijkbaar staat de bootloader op de andere HD. Ik heb die HD als opstart schijf geselecteerd en nu doet hij het wel goed.

Bedankt voor alle hulp :)
 
Hoi !

Mooi zo !!

Zet je de vraag dan even als opgelost ?

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan