Vista moet eraf

Status
Niet open voor verdere reacties.

articcie

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2008
Hallo beste mensen,

ik heb een schitterende laptop de Compaq Presario C740ED. Helaas is deze geinstalleerd met het minder schitterende Windows Vista. Ik heb een Legale cd van Win Xp Pro Sp2 liggen. Maar als ik wil installeren vindt die geen harde schijf. Het is een bekend probleem, maar ik heb nog nergens een echt duidelijke oplossing gevonden in leken taal.

Iemand die mij kan helpen?

BvD

Articcie

Voordat iemand het in lekentaal gaat uitleggen: héb je je ervan vergewist dat voor álle in de machine zittende (XP) hardware drivers te vinden zijn?

dat maakt niet uit hij hoort hem te vinden de cd is gwn beschadig brobeer hem eens te booten vanaf het opstarten van de pc en maak de cd gwn een schoon simpel maar het kan daar aan liggen ;)

MVG, Ronnie325

dat maakt niet uit hij hoort hem te vinden de cd is gwn beschadig brobeer hem eens te booten vanaf het opstarten van de pc en maak de cd gwn een schoon simpel maar het kan daar aan liggen ;)

MVG, Ronnie325

Oh, laat ik nu altijd gedacht hebben dat bij (SATA) schijven het allemaal wel eens wat minder zou kunnen gaan......................

die drivers zoek ik daarna allemaal wel op. Dat is geen probleem verwacht ik.

De cdrom is niet beschadigd, boot normaal op etc.

ik ga mee met Pasja, het ligt denk ik aan de S-ata schijf...
laten we daar vanuit gaan, wat zijn de mogelijkheden?

Opzoeken bij de fabrikant mobo welke drivers er voor het plankje zijn.

Pasja heeft gewoon gelijk!

Het is al zo vaak voorbij gekomen dat iemand, zonder vooraf zeker te weten dat de drivers er zijn, Xp installeerd om er vervolgens achter te komen dat er geen drivers zijn voor die laptop werkend met xp.

Dus zoek dat eerst goed uit en ga daarna pas aan de slag met xp.

In je andere vraag heb ik hier al op gereageerd.

Kijk dus even hier.

Tijs.

@ Lita... don't worry voor die drivers... het enige wat ik wil weten is hoe het me wel lukt. ik ben vista helemaal zat. het enige wat ik wil is XP erop,. maakt niet uit hoe:D

@ Lita... don't worry voor die drivers... het enige wat ik wil weten is hoe het me wel lukt. ik ben vista helemaal zat. het enige wat ik wil is XP erop,. maakt niet uit hoe:D
met alle respect maar...
eerlijk gezecht vind ik dit maar wat onzin hoor.
Je kan dan wel xp draaiende krijgen maar misschien zal je nooit op het internet kunnen surfen, muziek kunnen beluisteren, ... gewoon omdat er geen drivers voor zijn.

verder is het natuurlijk zoals pasja zegt dat je de sata drivers moet vinden voor je systeem en dan zal het installeren wel perfect verlopen maar de vraag is of het wel zin heeft.

Hoelang werk je al met vista? het is gewoon een beetje wennen hoor :)

Ik zou toch ook even afwachten. Ik heb een pc met xp en een laptop sinds vorig jaar met vista. In het begin dacht ik ook, wat is me dat allemaal, maar nu werk ik liever met de vista laptop dan met de xp-pc. Inderdaad even wennen.

Het heeft weinig met de oorspronkelijke vraag te doen maar toch:

Een soortgelijke discussie als die nú hier gevoerd wordt, heb ik zien komen en gaan toen XP op de markt kwam.

Ik zou zó graag willen weten (bijv. van articcie) wát hem dan zo tegenstaat aan Vista?

Van articcie weet ik het uiteraard niet, maar in reacties van vele tegenstanders van Vista druipt de "onkunde" en slecht voorbereid zijn op Vista er vanaf.

Zo kopen velen Vista voor een machine waar ooit XP op geleverd is. Problemen theoretisch verzekerd, al hádden ze dat vooraf kunnen weten; dat bijvoorbeeld geen drivers voor de printer te vinden zijn, dat de soundcard niet meer wil werken etc. etc. Klagen ja, maar vooraf even uitzoeken of de hardware Vista ready is: "Nee".

Een tweede verhaallijn die je tegenkomst is het feit dat mensen niet om kunnen gaan met de vele instelmogelijkheden in Vista. Ook dit is een kwestie van rustig de tijd nemen en lezen, lezen en nog eens lezen.

Ja, natuurlijk was XP makkelijk, dat kennen we inmiddels al weer een jaar of zeven.

Hetzelfde gebeurde toen werd geschakeld van het Dos naar windows 3.0. (lastig / moeilijk / slecht)

Ik ben echt geen Windows voorvechter, maar krijg af en toe de kriebels van hen die met de "wolven meehuilen in het bos".

Sinds ik Vista draai, heb ik nog nooit een blauw scherm gehad t.g.v. de één of andere vage fout. Ik lieg, ik heb 2x een blauw scherm gehad. De eerste keer bleek een geheugenreepje defect, de tweede keer de harddisk. Tja, mág het dan (een blauw scherm?)

Toen ik nog XP draaide, regelmatig een blauw scherm.

Laatst bewerkt:

Je geeft hier eigenlijk al aan dat je dus niet weet of er drivers zijn. En zonder lukt het gewoonweg nooit zoals jij het zou willen hebben.

Vista zat zijn, prima. Jou keus. Maar Jelpot geeft een zeer goede reactie. Ik hou dit topic verder voor gezien.

ik heb gekeken voor drivers voor xp, en die zijn er. Dus laten we daar over op houden. de reden dat ik van vista afwil( voor zover die belangrijk is) is dat ik denk dat deze laptop heel wat meer in zijn mars heeft dan die nu laat zien, mede door de eisen die vista eraan stelt. Plus deze laptop loopt mij iets te vaak vast of valt plotseling uit. Nu niet aan komen zetten met dan moet je het opnieuw installeren, want dat heb ik nu al 3 keer gedaan en gelijk SP1 erop gezet etc :) Dus dat is voor de reden waarom ik vista eraf wil, ik voel er vrij weinig voorm om tijdens mijn werk plotseling een laptop te hebben die uitvalt , en om nou om de minuut voor de zekerheid op te slaan gaat mij wat ver eigenlijk;)

Dus ik wil het gewoon proberen met XP, lukt het niet of draait het echt totaal niet, dan zal ik moeten leven met vista. ( btw ik heb al dik een jaar gewerkt met vista, en ik vindt het nog steeds een zwaar bagger programma.. oudere hardware werkt er vaak niet mee) Dus om terug te komen op de drivers voor de hardeschijf, waar kan ik die vinden? en is het mogelijk die van een USB stick te laten laden tijdens de installatie? aangezien er geen floppy drive inzit en ik geen externe heb.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie reacties plaatsen en meedenken:) das echt toppie:D

groetjes Articcie

Nu voor de 2de keer: Heb je al gekeken op de link die ik je (in je andere posting) al gegeven heb? Staat een hele handleiding in voor het integreren van de driver voor je (Intel) SATA harddisk-controller in een XP installatiecd. Een floppy-drive (en ook geen USB stick) nodig dan.

Tijs.

daar heb ik inderdaad al opgekeken Tijs, wat ik me afvroeg waarom ik een partitie voor XP moet hebben? vista gaat er toch helemaal van af? of krijg dan ene dual boot?

Ok, je wilt in zijn geheel geen Vista meer op je harde schijf? Haal dan de Vista partitie van je harde schijf weg met GParted opstart-cd.
Natuurlijk ben je dan wel alle in Vista geïnstalleerde programma's + je gebruikersbestanden kwijt. (De gebruikersbestanden kun je natuurlijk eerst op Memory-stick etc. zetten vóórdat je met GParted aan de slag gaat).

Wil je toch Vista laten staan, dan geldt het volgende:
Nee, je krijgt dan niet (direct) een multi-boot, want het Master Boot Record wordt door XP overschreven. Je kunt dan alleen XP opstarten. Multi-boot kun je dan m.b.v. een Vista CD weer in orde maken.

Voor zuiverheid van zaken zou je inderdaad kunnen overwegen om de Vista partitie in zijn geheel te verwijderen met GParted.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan