> Vista Op C: (D:) Krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
In de hoop dat iemand mij met het volgende probleem gaat kunnen helpen...

Ik heb afgelopen week Windows Vista geïnstalleerd op mijn computer naast Windows XP, dus met een dual boot system. Maar de partitie waarop ik Windows Vista heb geïnstalleerd was de oorspronkelijke D: partitie (omdat ik de installatie ben begonnen van uit Windows XP). Deze partitie heet in Windows Vista bijgevolg ook D:. Ik zou echter graag in Windows Vista die partitie C: noemen. Ik heb dit geprobeerd door in schijfbeheer de stationsletters te gaan veranderen maar omdat zowel C: als D: nu systeemschijven zijn weigert hij in Vista D: te veranderen door C:

Ik weet dat ik het probleem heel gemakkelijk zou kunnen oplossen door de Vista installatiedvd te booten omdat Vista dan mijn 2de partitie automatisch C: noemt. Het probleem is echter dat mijn laptop weigert de installatiedvd te booten. Ik heb al alles geprobeerd... Zelfs met het boot menu en met de dvd in verschillende schijfstations maar oftewel start hij dan gewoon mijn Windows XP op oftewel verschijnt er op mijn scherm: "operating system not found".

Weet iemand hoe ik misschien alsnog het veranderen van de stationsletters kan 'forceren' zonder dat ik hiermee schade toebreng aan mijn computer?

Of weet er misschien iemand hoe ik het toch voor mekaar krijg om de installatiedvd te booten? En zoja, kan ik Vista dan gewoon overschrijven en werkt mijn dual boot dan nog steeds? Of moet ik eerst Vista verwijderen door D: te formatteren en boot.ini op C: te herstellen?

Bij voorbaat dank.

Op een schijf/partitie waarop een OS staat geïnstalleerd kan je de schijfletter niet veranderen.
Maar is het niet zo, dat wanneer je opstart vanaf Vista deze automatisch C: is? En wanneer je opstart vanuit XP, deze ook C: is?
Althans, dat was bij mij het geval.

Waarom moet Vista speciaal op de C:?:confused:
Wat doet dat ertoe.

Je kunt alleen XP en Vista op een C: krijgen als je 2 schijven hebt, en via een/de F toets biosbootmenu de schijf kiest om van op te starten.

Je kunt wel Vista op de C: krijgen door hem daar te installeren, en XP op de D, door die daar te installeren, en met VistaBootPro weer de opstartbestanden van Vista herstellen, maar waarom je dat nu wilt, is mij onduidelijk, alleen maar voor de schijfletter?

Overigens is een originele Vista DVD gewoon opstartbaar, is het geen restore DVD? o.i.d.

Hoi !

Tja: wat maakt dat uit ?

Ik draai al maanden dual-boot XP - Vista, met XP op C: en Vista op D;.

Enig probleem levert dit niet op.

Het voordeel van Vista op C: ontgaat mij volledig !

Zoals @L.P. beschrijft kan het wel: beiden op C.

Vista -DVD start altijd op, mits ie origineel is !

Greetz,

Harry.

Is normaal gezien inderdaad automatisch C: in Vista, maar bij mij niet omdat ik hem niet kon booten. Ik heb hem dus gestart vanuit windows XP en hij heeft al de stationsletters overgenomen...

Ik wil Vista graag op C: voor mijn shortcuts, programma's, ed.

IK heb maar 1 schijf met 2 partities... Maar ik weet wel dat Vista dus gewoon voor zichzelf de schijven anders kan benoemen...

Ik heb speciaal een cleane versie van Windows Vista geïnstalleerd zodat ik mijn XP zou kunnen behouden, dan ga ik hem ook nergens anders installeren. Ik heb niet eens de installatiedisk van XP, XP stond erop toen ik hem aankocht in de winkel...

Het feit dat hij de dvd niet wil booten ligt trouwens niet aan de dvd zelf want ik heb het geprobeerd met de pc van mijn ouders en daar doet ie het wel...

Wat is er mis met mijn laptop dat hij de dvd niet wil booten?
Ligt het aan acer?
Ik heb een vrij recente laptop (eind 2006) met standaard Windows media center edition op en hij is Vista capable
hij komt uit de Aspire reeks van acer, meer bepaald de Aspire 9301AWSMi
Misschien dat bij deze informatie een duidelijke oorzaak of fout zit waardoor ik de dvd niet kan booten? Weet iemand wat ik moet doen?

Hoi !

Als je een Acer hebt, heb je dus een rescue-DVD gemaakt, neem ik aan !

Die zal dus altijd XP automatisch op C: zetten.

Ook als je evt. opnieuw zou beginnen.

Maar: ik begrijp nog steeds niet de voordelen van Vista op C;.

Je hebt het over shortcuts: je moet toch per OS je programs installeren, omdat er vele zijn die wel onder XP werken maar niet onder Vista.

Oplossing: HDD compleet formatteren d.m.v een originele WinXP of Vista-DVD, Vista installeren, XP aanschaffen kopen en daarna op D: installeren, want met je rescue-DVD gaat het niet lukken.

Je bent dan wel de meegeleverde Acer-progjes kwijt, maar dat schijnt je niet te interesseren.

Of nogmaals: zie de link van @L.P., maar dan heb je twee HDD's nodig !

Greetz,

Harry.

Of een bootmanager gebruiken, zoal GaG, wordt alleen die partitie aangesproken die je op wilt starten, nadeel, je komt dan niet op de andere partitie, die zijn voor elkaar verborgen.

En waarom je niet op kan starten van de DVD, niet als eerste gezet in de bios om van op te starten?
Tegenwoordig hebben bijna alle biossen ook een bootmenu, op te roepen met een F toets, waar ook een melding voor wordt gegeven in het bios boot screen.

rescue-DVD heb ik niet gemaakt. Enkele maanden geleden is mijn harde schijf gecrasht, moest ik die laten vervangen, toen ben ik mijn laptop 4 weken kwijt geweest, dat wil ik niet nog een keer! En sindsdien vraagt ie een wachtwoord, maar met mijn vorige acer had ik problemen omdat ik het wachtwoord niet meer kon ingeven omdat ik het toetsenbord niet juist kon zetten. Het was toen gelukkig een simpel wachtwoord en ik moest maar 1 lettertje veranderen, sindsdien heb ik me voorgenomen nooit nog iets te beveiligen met een wachtwoord. Ik heb dus geen rescuedvd gemaakt.

Ik heb shortcuts nodig in windows vista die ik niet kan veranderen. Dus ik moet mijn Vista gewoon op mijn C:-schijf kunnen hebben. Ik ben nu aan het zoeken naar een alternatieve oplossing maar voorlopig heb ik er nog geen gevonden. Dus hoop ik nog steeds dat er een oplossing is voor mijn probleem (stationsletters en installatiedvd booten).
Er zijn trouwens veel programma's die ik niet op vista installeer maar gewoon kan gebruiken terwijl ze op m'n andere partitie staan. En desnoods draai ik dat af in de compatibiliteitsmodus.

Maar ik ga geen XP aankopen terwijl ik het op mijn laptop heb staan! Ik ben niet gek! Ik heb reeds voor XP betaalt bij de aankoop van mijn laptop.
Trouwens, of mijn XP nu reeds op mijn computer staat of niet... Als ik de installatiedvd van vista niet kan booten dan kan ik hem niet booten dus ik zie niet in dat dat een oplossing zou kunnen zijn.

2 HDD's is ook geen optie, ik zit met een laptop daar kan ik niet zomaar een 2de HDD ingooien... En dan heb ik geen automatisch dual bootsystem meer!

Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik kreeg net een ideetje: op de computer van mijn ouders gaat het wel... zou het mogelijk zijn om tussen hun computer en mijn laptop een tijdelijk netwerk of verbinding te creëren waardoor ik de installatiedvd van in hun computer kan booten en op hun computer de D:-partitie van de harde schijf van mijn laptop aan te duiden. Dan zal hij er voor Windows Vista wel automatisch C: van kunnen maken. Ik heb geen idee of het mogelijk is... Maar als het mogelijk is, weet iemand hoe ik het dan moet doen?

@ Lange Pier: Ik heb in BIOS wel aangeduid dat mijn dvdstation als eerste moet staan, hielp niet. Dan heb ik het bootmenu geenabled en het van daaruit geprobeerd, hielp ook niet...

maar wat houdt een bootmanager precies in?

Hoi !

Copy de DVD naar de HDD, en installeer Vista (dus XP overschrijven: upgrade))

Dan staat Vista op C:.

Leen van iemand een XP-CD, installeer XP met je eigen key op D:.

Doe dit even: http://support.microsoft.com/kb/919529 en je bent klaar !

Greetz,

Harry.

Maar ik wil mijn XP niet upgraden... Ik wil gewoon een cleane versie van Vista op C:.

Dus de partitie waarop XP staat moet C: blijven.
Hetzelfde voor Vista, die partitie moet voor vista C: zijn.

Ik heb 3 partities:
1ste: verborgen (fabrieksinstellingen)
2de: XP
3de: Vista

XP noemt de 2de partitie momenteel C: en de 3de D: dat moet zo blijven.
Maar Vista moet de 3de partitie dus C: noemen en de 2de partitie whatever, waarschijnlijk dus D:.
Dit gaat perfect want een vriend van mij heeft het zo gedaan.
Het enige probleem is dat ik dat mijn installatiedvd zou moeten booten omdat anders mijn Vista alsnog de stationsletters van XP overneemt, zonder dat ik deze kan wijzigen.

Kan ik er iets aan doen dat ik mijn vistadvd kan booten? Iemand heeft me aangeraden de dvd te kopiëren en het met de kopie te proberen. Heb ik gedaan, maar hielp dus niet.
Een andere oplossing voor mijn probleem zou zijn als er een andere manier bestaat die het veranderen van de stationsletters (in vista) toch kan forceren zodat mijn 3de partitie door Vista C: kan worden genoemd .
Weet iemand waarom mijn computer de dvd niet wil booten en wat ik er aan kan doen dat mijn computer dit wel doet?

@ Harry Snor: Je brengt me wel op een idee... Ik kan proberen een geleende XP-CD te booten en mijn tweede XP naast mijn huidige XP te installeren en vervolgens mijn 2de XP te upgraden. Zou dat kunnen werken?

Laatst bewerkt:
Het is jammer genoeg niet gelukt. Ik heb Vista er afgegooit en er een XP SP2 opgezet... Maar het aanpassen van de stationsletters was niet mogelijk tijdens de XP-installatie. Ik weet dat de vista-installatie dit wel heeft en ik ken ook nog iemand waarvan ik een vista-installatie zou kunnen lenen, maar dat is dan een home premium of home basic, dat weet ik nog niet zeker. Als ik die kan booten kan ik de stationsletters ev. wel aanpassen, maar voor een home premium of home basic vindt ik dat dan weer de moeite niet. Dan upgrade ik wel gewoon.

Mijn vraag:
Kan je een windows vista home basic of premium upgraden naar een ultimate? Ookal komt die ultimate dan van een andere disc dan de home?

zoja gaat de cleane XP eraf en komt er eerst een vista home op die ik daarna upgrade naar een ultimate...
zonee upgrade ik de huidige XP gewoon naar home premium (hopelijk is het dan geen basic).

Ik ga zo de vista home halen. Hopelijk is er zo dadelijk iemand die me een antwoord kan geven op m'n vraag. Alvast bedankt!

Alle Vista DVD's zijn gelijk, de key maakt de versie, je kiest toch bij de install welke versie je wilt.

Ja, maar ik zal dan voor die dvd niet de key voor vista ultimate hebben hea. Het is een upgrade. Ik d8 dat het een installatie was. Dus eigenlijk maakt het niet meer uit. Ik ga hem niet upgraden naar ultimate, ik doe het voorlopig dan wel met home premium.

Nog twee vraagjes
Moest ik het in de toekomst nou toch willen, zou ik deze home premium dan kunnen upgraden naar ultimate?
En zoja, en ik heb problemen met de ultimate... zou ik de home premium dan kunnen terugkrijgen door een systeemherstel ofzow? wsl niet... is er een andere mogelijkheid om van ultimate terug te gaan naar de home premium zoals hij was? (Zonder de installatiedvd want die heb ik dan uiteraard al terug gegeven)

Als het artikel waarnaar de link verwijst klopt. zou het dus geen probleem mogen zijn om een niet-geactiveerde versie te upgraden? Ik wist niet zeker of dat wel zou gaan. Ondertussen had ik wel al een nieuw idee...

Eerst dus de dvd met de home premium booten. De product key niet ingeven (zou geen zin hebben want ik heb deze geleend dus hij is al geactiveerd) maar een cleane home premium installeren. Deze niet-geactiveerde versie dan upgraden naar Windows vista ultimate met mijn eigen vista dvd (die niet wil booten) en deze dan activeren met de productkey die ik bij m'n eigen dvd heb gekregen.

Dit zou dus moeten werken?

Tot slot nog een vraagje: stel dat ik probs krijg met vista (hoor veel mensen klagen dat het crasht enzo). Hoe verwijder ik vista dan eigenlijk? Mijn derde partitie formatteren toch? maar hoe zit het dan met het dualbootsystem? mijn boot.ini is verandert in een boot.bak waarin verschillende dingen over vista staan dan. Kan ik mijn computer dan gewoon opnieuw opstarten zonder problemen? of moet ik eerst nog iets doen waardoor mijn boot.ini herstelt wordt? zoja, wat?

Hoi !

Zoal ik al zei: link klopt wel degelijk !

Maar: je moet bij de eerste keer al voor Ultimate kiezen, DVD is hetzelfde: de key maakt het verschil. De eerste keer premium, tweede keer Ultimate gaat niet: lees de link maar.
Verder gaat dat prima lukken.

VistaBootLoader staat NIET in de boot-ini en heeft hier niets mee te maken. Daar hoef je geen zorg over te hebben. Staat uiteraard wel op je C-schijf.

Bestanden met extensie .old., .bak etc. kun je later rustig verwijderen.

Vista verwijder je het makkelijkst door in XP via schijfbeheer de Vista-partitie te verwijderen, en daarna te formatteren.

Succes,

Harry.

Ok, ik zal het zo proberen.

Maar als ik vista zou verwijderen... Ik formatteer de vista-partitie. Maar net daarvoor zat ik met een dualboot. Kan ik mijn huidige xp dan gewoon opnieuw opstarten? Of moet ik eerst nog ergens instellingen veranderen zodat de bestanden die het besturingssysteem nodig heeft om op te starten herstelt worden? zoja welke?

Of worden deze bestanden automatisch naar hun oude staat herstelt als ik de vista-partitie formatteer?

Hoi !

Je hoeft niets te doen: als je Vista verwijderd is de bootloader ook verdwenen.

Greetz,

Harry.

is er dan geen bootloader nodig om enkel mijn XP te booten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan