Vista op nieuwe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shawn Garsed

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2009
Goedendag,

Ik sta op het punt om m'n harde schijf te vervangen en nou vroeg ik me af of ik Vista gewoon opnieuw kan installeren op de nieuwe harde schijf of dat ik de huidige installatie moet kopieren naar de nieuwe schijf. Het probleem is dat mijn huidige harde schijf een aantal bad sectors heeft en ik dus niet weet of ik Vista correct kan kopieren. Omdat ik nog veel belangrijke bestanden op m'n huidige harde schijf heb staan was ik van plan om eerst de nieuwe harde schijf erbij te zetten, dan te verdelen in twee partities (één voor Windows en één voor m'n bestanden), vervolgens m'n bestanden kopieren naar de nieuwe harde schijf, daarna de oude harde schijf eruit halen en uiteindelijk Vista installeren op de (nieuwe) Windows-partitie.
Is dit mogelijk, of moet ik toch de huidige Vista installatie kopieren naar de nieuwe harde schijf (ongeacht de bad sectors).

Als u een Windows Vista installatie CD heeft zou ik die optie kiezen waarbij Vista opnieuw geinstalleerd wordt.

Heeft u geen installatie CD, dan kunt u de oude HD in zijn geheel rechtover kopieren naar de nieuwe HD met een speciale tool. Ghost is zo'n tool, maar er zijn ook gratis tools zoals Easeus Partition manager.
Maar dit zou niet mijn favoriete optie zijn, daar alle fouten mee gekopieerd worden.

Als u geen Vista installatie CD heeft en u overweegt een Windows installatie CD/DvD aan te schaffen dan zou ik altijd kiezen voor Windows 7. Dat is de verbeterde uitgave van Vista.
Maar als u nog ergens een XP installatie Cd heeft liggen is dat natuurlijk ook een optie.

Ik ben in het bezit van een Vista-dvd.
Maar als ik het goed begrijp is het slimmer om Vista eerst te installeren op de nieuwe harde schijf en vervolgens dan pas m'n bestanden te kopieren van de oude naar de nieuwe schijf (gegeven dat ik eerst de boot-volgorde verander). Levert dat geen conflicten op, omdat ik Vista in principe twee keer geinstalleerd heb.
Overigens, alle programma's die ik gebruik zijn gratis versies, dus die kan ik gewoon opnieuw installeren en m'n belangrijkste documenten staan al op een aparte schijf.
CHKDSK heb ik al een paar keer uitgevoerd en iedere keer zegt die dat er een paar bestandsegmenten onleesbaar zijn (bad sectors).

Laatst bewerkt:
Wel handiger idd, eerst installeren.
Heb je die chkdsk in de herstelconsole uitgevoerd met de parameter /r? die verplaatst, indien nog mogelijk, de gegevens naar een andere plaats op de harde schijf.

Als u de nieuwe HD in de plaats zet van de oude HD (dus oude oude eruit en nieuwe erin) hoeft u de opstart volgorde niet aan te passen en kunt u Vista gewoon installeren op die nieuwe HD. Een indeling van de HD in 2 partities kan bij het begin van de installatie procedure.
Nadat Vista geinstalleerd is moet als eerste alle drivers geinstalleerd worden, te beginnen bij de chipset. Die staan op de CD die u bij de PC gekregen heeft (dat is dus een andere dan de Vista CD). Als u die niet heeft, of u wilt de allernieuwste drivers (wat aan te raden is), dan moet kunt u die downloaden vanaf de web site van de leverancier van het moederbord/de PC. Zet die dan op een USB-stick of brand die op een CD zodat die drivers na de Vista installatie geinstalleerd kunnen worden.

Daarna alle updates van Microsoft (zijn er aardig wat).

Daarna de oude HD als 2e schijf plaatsen en daarvan kopieren naar de nieuwe HD wat u wilt behouden.

Bedankt voor de adviezen, ik heb nu een duidelijk beeld van wat ik moet doen.
Overigens heb ik via de website van de hdd-fabrikant al een programma gedownload dat de schijf met nullen overschrijft.

Parameter /f werkt alleen in de shell en /r alleen in de console, en x voegt niets to op een ntfs schijf.
Waarom alles moeilijker proberen te maken dan nodig?

En het enige progje wat bij slechte sectoren echt werkt is HDD Regenerator, niet gratis overigens.
Er wordt een "flag" aangehangen door chkdsk en die blijft er staan, ook een format, een killdisk en een zero wright proggie laten die staan.
Gein, die sectoren worden gewoon niet meer gebruikt en lijkt de schijf weer goed.

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, /R kan in Vista en W7 ook in de command-line worden gebruikt, impliceert /F, overigens.
Over het tweede deel niet, die "flag" hangt eraan en die sectors worden op non-aktief gezet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan