Vista PC downgraden naar XP mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

gencoman

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2008
Vriend van mij heeft een acer aspire x3200 ik wilde win xp erop zetten maar het lukte maar niet!!

ik heb via nlite een win xp cd gemaakt met de sata driver, installatie van xp gaat goed totdat hij opnieuw opstart . Na het opstarten komt er heel snel een blauw scherm en start de pc zich zelf op!

Nu is het zo dat hij een verborgen partitie heeft, uit ervaring weet ik dat je op een laptop d2d aanzet en vervolgens op alt + f10 drukt... maar op deze desktop zie ik die functie niet ! hoe kan ik het nog herstellen naar vista? moest ik echt hiervoor een recovery disk maken?

ik weet niet meer wat ik kan doen!

Helpmij.nl help mij:(

Hoi,

Je bedoelt w.s. dat de Vista-recovery op die ''verborgen partitie' staat en van daaruit een recovery wilt uitvoeren ..... ?
F5 bij het opstarten misschien?

Bij de aanschaf van veel Acer-pc's staat de recovery echter niet op een aparte partitie.
Bij de eerste keer aanzetten en na de taalkeuze, is er een mogelijkheid een recovery-dvd aan te maken.
Wanneer dat niet is gebeurt, geef ik je weinig kans dat je nog een recoverymogelijkheid hebt.

Eerlijk gezegd: niet slim wat je hebt gedaan.
Je kunt het oplossen door een OEM-versie van Vista Home Premium aan te schaffen en het downloaden van de drivers.
Kost je rond de 110 euri .........
Je kunt ook een recovery-dvd via Acer opnieuw aanschaffen, maat dat kost je hetzelfde, zo niet meer ......

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je bedoelt w.s. dat de Vista-recovery op die ''verborgen partitie' staat en van daaruit een recovery wilt uitvoeren ..... ?
F5 bij het opstarten misschien?

Bij de aanschaf van veel Acer-pc's staat de recovery echter niet op een aparte partitie.
Bij de eerste keer aanzetten en na de taalkeuze, is er een mogelijkheid een recovery-dvd aan te maken.
Wanneer dat niet is gebeurt, geef ik je weinig kans dat je nog een recoverymogelijkheid hebt.

Eerlijk gezegd: niet slim wat je hebt gedaan.
Je kunt het oplossen door een OEM-versie van Vista Home Premium aan te schaffen en het downloaden van de drivers.
Kost je rond de 110 euri .........
Je kunt ook een recovery-dvd via Acer opnieuw aanschaffen, maat dat kost je hetzelfde, zo niet meer ......

Maar waarom heb ik dan een verborgen partitie? Ik bedoel, ik moet dan wel de kans krijgen om te kunnen herstellen zonder een cd! Zo werkt het wel op mijn laptop.

Dat een recovery disk zo duur zal zijn betwijfel ik, het zal niet meer zijn dan 6 tientjes (nog altijd veel geld natuurlijk)

Aha,

Nu snap ik waarom juist jij zo 'slim' bent om een pc die niet van jou maar van een ander is, te willen voorzien van een ander besturingssysteem vanuit het idee, dat dat 'beter' is ..... eigenlijk is de zes tientjes dan helemaal niet zo veel ..... daar kan je van leren!

Vraagje: is 'ie nieuw en zit er nog garantie op?
Ben benieuwd wat je kwijt bent als je gaat informeren bij Acer .......
Je kunt wellicht in elk geval controleren hoe groot die verborgen partitie is .....
En tenslotte: je hebt 't over een cd, maar (een recovery met) Vista kán helemaal niet op een cd ......

Laatst bewerkt:
Zonder maar enig idee te hebben hoe het in elkaar zit ga je al conclusie trekken?

Hij is 2 dagen oud. En heeft een grootte van 16 gb.. nu je het zegt, vraag ik me dus echt af hoe en wat.

Maar goed in plaats van vista zou ik windows xp kunnen installeren toch? een legaal xp cd paktie niet omdat sata driver niet word geinstalleerd, ik heb dus op het i-net gelezen over nlite klonk allemaal mooi.. installeren ging goed maar na het voltooien van de installatie krijg je een blauwe scherm te zien.

ik vraag me af , wat ik fout doe.

Hoi,

Wel eens gehoord van verval van garantie wanneer je dit doet?
Op zich niks mis met een downgrade naar XP .... maar als daarmee je garantie vervalt ben je m.i. fout bezig.
En al helemaal als je niet weet hoe je een recovery naar de 'fabrieksinstellingen' moet uitvoeren en daar vooraf in elk geval voor hebt gezorgd.

Zoals gezegd: Acer is één van de merken die veel desktops leveren waar, bij eerste gebruik, een recovery-dvd moet worden aangemaakt met daarop de aan de betreffende pc gekoppelde licentie van het volledige besturingssysteem.
Op mijn pc staat ook een verborgen partitie, maar deze bevat slechts een aantal data die worden gebruikt tijdens de recovery.
De recovery zelf moet echter worden gestart vanaf de DVD.

Ik vermoed dat je niet alle drivers hebt, waardoor windows niet goed kan 'doorstarten'.
Ook Acer zelf geeft voor dit type geen hardware-support voor windows-xp.

Dus op je laatste vraag denk ik: NIET

Gezien de specs van de x3200 denk ik dat je terug moet naar Vista.
Dat had je zelf kunnen vaststellen door een bezoekje aan de site van Acer.
Mogelijk heb je documentatie waaruit blijkt dat een recovery vanaf de verborgen partitie (nog) mogelijk is.

Tip: start de pc op en druk gelijk de toets F1 in. Krijg je geen emergency-menu, houdt dan de aan/uit knop in tot het apparaat weer uit gaat.
Vervolgens opnieuw met F2 etc. De meest gebruikte zijn: F2, F5, F10 en F11 .....

Bel anders straks Acer NL : 0900-20 20 767 (0,10 Euro/minuut)

Enne ..... wil je mij overtuigen van het feit dat jij een legale versie van XP (dus niet eerder geïnstalleerd en geactiveerd) voor een nieuwe pc met vista hebt aangeschaft ...... ????

Laatst bewerkt:
wat ben jij een rare zeg:S..

al die conclusies!

Ach, ik ga alleen maar af op je oorspronkelijke probleem:

- je hebt een nieuwe pc van een vriend 'onder handen'.
- jij wilt daar XP op zetten ipv de voorgeïnstalleerde Vista.
- je wilt omdat dat niet goed gaat, weer terug naar Vista
- je hebt niet vooraf gecontroleerd hoe een evt. recovery moet, wanneer het niet goed gaat

Constateert zelf dat een recovery-mogelijkheid w.s. niet mogelijk is.
Gaat noodgedwonen verder met pogingen XP er alsnog op te krijgen.
Wil uiteraard t.o.v. 'vriend' niet op je b** gaan.
Snap ik hoor ....... ;)
Ik vind dat je een 'vriend' niet moet opzadelen met jou gedoe en hem 'af fabriek' ingesteld weer moet terugbezorgen ..... vandaar dat van 'die vriend'
Je maakt hem op deze manier wat betreft zijn nieuwe pc afhankelijk van jou. Want de leverancier, daar hoeft hij voor support niet terug te gaan want zullen bij problemen zeggen 'Breng hem eerst terug in de originele staat', zo ook bij het aanspraak maken op garantie bij Acer ..... maar die recovery heb jij zo niet onmogelijk, dan toch in elk geval zeer problematisch gemaakt.

Veel succes ermee.

Laatst bewerkt:
als het goed is had je toen je de laptop voor het eerst aanzetten,
windows vista moeten instaleren?
in dat verloop krijg je de kans om een recovery cd/dvd te maken.

mijn acer heeft ook geen cd/dvd meegeleverd

(leuk xp op meerdere pc's nog meer zwarte bureaubladen straks):D

als het goed is had je toen je de laptop voor het eerst aanzetten,
windows vista moeten instaleren?
in dat verloop krijg je de kans om een recovery cd/dvd te maken.

mijn acer heeft ook geen cd/dvd meegeleverd

(leuk xp op meerdere pc's nog meer zwarte bureaubladen straks):D

Ehh ..... het gaat niet om een laptop .....

nee idd maar nam mijn laptop als voorbeeld van acer.
dus zei ik laptop:)

gaat op elk systeem van acer vrijwel hetzelfde

Dit werkt alleen als je nog niet de onzichtbare partatie heb verwijderd!

Ik weet niet of je dit al geprobeert heb: Vista erop zetten, maakt niet uit welken.
Open deze web pagina: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3680.html
Het klopt deze is voor een Acer Aspire 3680, maar onder Windows Vista en dan: Empowering technologie and Utilites, staat eRovery, deze download je, en instaleer je, je moet wel Acer Freamwork downloaden als ik het goed heb, anders draait de setup niet van eRecovery!
En dan als alles er op staat, eRecovey openen, en een herstel disk maken van Vista, dan heb je zeker een herstel disk van Vista zodat je als het mis gaat hem weer terug kan zetten naar de fabrieks instellingen!
Je hebt hier 2 dvdtjes voor nodig!

Om XP er op te zetten daar weet ik niks voor, je kan contact opnemen met Acer:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan