Vista start niet op na installatie Xp ernaast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freek1988

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jan 2008
Berichten
1
Ik zit met een probleem met mijn pc. Ik heb de harde schijf van mijn oude PC in twee partities verdeeld en op de ene windows vista geinstalleerd en op de andere windows xp, nadat beide systemen volledig waren geinstalleerd kreeg ik bij het opstarten netjes de keuze of in windows xp of windows vista wilde opstarten. Ik heb voor mijn werk namelijk xp nodig en voor prive gebruik ik liever vista. Nu heb ik een maand geleden een nieuw systeem aangeschaft met Windows Vista er kant en klaar op geinstalleerd en een lege partities van 80gb op de harde schijf. Op deze partities heb ik vandaag XP geinstalleerd, maar zodra ik de PC opstart komt niet het scherm naar voren waarmee ik kan kiezen voor Vista of XP, in plaats daarvan start automatisch windows xp op en heb ik geen mogelijkheid meer om Vista te starten! Ik heb zelf al wat rond gezocht op internet en heb gelezen dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de volgorde waarin in de systemen erop heb gezet. Het zou namelijk zo zijn dat wanneer de installatie in de volgorde eerst Vista en daarna XP gebeurd, de bootmanager van Vista word overschreven en daardoor is het niet langer mogelijk vista op te starten, zoals bij mij het geval is. Als dit mijn probleem is vraag ik me af hoe ik dit ongedaan kan maken. Heeft het hier niets mee te maken, hoe kan ik dan mijn PC weer met vista werkend krijgen? dat is het belangrijkste want daar staan al veel gegevens op en ik heb geen installatiecdrom om vista opnieuw te kunnen installeren!

Bij voorbaat dank
 
Beste Freek,

Je schreef

Nu heb ik een maand geleden een nieuw systeem aangeschaft met Windows Vista er kant en klaar op geinstalleerd en een lege partities van 80gb op de harde schijf.

dus dat zou moeten inhouden dat je de originele installatie/recovery cd van Windows Vista in huis zou moeten hebben,deze zit standaard bij je nieuwe pc. Wil je Vista en XP in een dualboot gaan gebruiken,dan zul je eerst er voor moeten zorgen dat XP als allereerste op je pc wordt geinstalleerd en pas daarna Windows Vista.
Dit heeft te maken met het feit dat Vista windows XP nooit accepteerd aangezien het om een oudere versie van windows gaat.
Deinstalleer eerst Vista van je c partitie en vervolgens XP installeren op C:\ daarna Vista opnieuw installeren op een aparte partitie op je schijf ( bijv. D:\ ) de partitie van te voren natuurlijk even aanmaken natuurlijk.
Daarna kun je binnen windows opgeven met welk besturingsprogramma hij standaard start.

Groeten banjer.:cool::cool:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan