Vista supertraag....oorzaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartje100

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2001
Berichten
46
Ten opzichte vanXPpro werkt Vista op mijn AMD dualcore 3800+ machine vreselijk traag (lijkt wel W95). Het lijkt de hele tijd of er steeds wat naar de harde schijf geschreven wordt. Die ratelt maar door. Zelfs taakbeheer loopt af en toe gewoon vast. Draai geen zware applicaties ofzo. En heb de computer ook ingesteld op 'beste prestaties', dus geen grafische poespas.
Snap er niks meer van.....:eek:
 
Ten opzichte vanXPpro werkt Vista op mijn AMD dualcore 3800+ machine vreselijk traag (lijkt wel W95). Het lijkt de hele tijd of er steeds wat naar de harde schijf geschreven wordt. Die ratelt maar door. Zelfs taakbeheer loopt af en toe gewoon vast. Draai geen zware applicaties ofzo. En heb de computer ook ingesteld op 'beste prestaties', dus geen grafische poespas.
Snap er niks meer van.....:eek:

Staat Vista er net op? Dan is hij waarschijnlijk aan het indexeren om in de toekomst zeer snel te kunnen zoeken in je bestanden. Kijk ook even via apparaatbeheer bij je IDE controller om te zien of de DMA ingeschakeld staat.

Hoeveel werkgeheugen heb je trouwens? En hoesnel is je HD? (5400, 7200 toeren?).
 
Hoeveel RAM zit er in dat prachtapparaat [het lijkt erop [gezien de beschreven diskgeluiden] dat het programma hopeloos veel gebruik maakt van de pagefile op je disk... en die is [in vergelijking met RAM] natuurlijk supertraag........
 
Staat Vista er net op? Dan is hij waarschijnlijk aan het indexeren om in de toekomst zeer snel te kunnen zoeken in je bestanden. Kijk ook even via apparaatbeheer bij je IDE controller om te zien of de DMA ingeschakeld staat.

Hoeveel werkgeheugen heb je trouwens? En hoesnel is je HD? (5400, 7200 toeren?).

Ik heb Vista er eergisteren opgezet. Had eerst een 'test'-versie, die werkte prima. Heb nu een officieel geactiveerde versie (Vista en die is mega-traag.
Heb nog maar 512 intern geheugen (wordt volgende week een gig). Maar vindt het zo raar dat ie maar naar de HD blijft schrijven. Die is constant aan het ratelen.
Zal in ieder geval je tips uitvoeren!
TNX!

edit: DMA is aan
 
Hoi !

Welke Vista-versie gebruik je ?

512 Mb is minimaal en alleen geschikt voor de basic-versie.

Greetz,

Harry.
 
Vista's minimum eis is 2gig ram. 1gig gaat ook nog wel perfect, maat 512 is echt veel te weinig. En daarom maakt vista nu gebruik van je pagefile op je disk en daarom 'ratelt' hij constant.
 
Vista's minimum eis is 2gig ram. 1gig gaat ook nog wel perfect, maat 512 is echt veel te weinig. En daarom maakt vista nu gebruik van je pagefile op je disk en daarom 'ratelt' hij constant.


Toch raar dat Vista Upgrade Assistent aangeeft dat het best moet kunnen.
Toch maar weer terug naar XP dan. Dat werkte als een tiet!
 
Toch raar dat Vista Upgrade Assistent aangeeft dat het best moet kunnen.
Toch maar weer terug naar XP dan. Dat werkte als een tiet!

Hij is gewoon aan het indexeren. Ik heb Vista er ook op gehad met 512mb werkgeheugen en na een aantal dagen was het gewoon snel! Natuurlijk wel trager dan XP, maar met 1GB werkgeheugen draait hij echt een stuk beter.

Persoonlijk draai ik ook liever XP... voelt toch sneller en soepeler aan.
 
als ik eerlijk mag zijn is xp en vista een grote rotzooi, grafisch beter versie van win 2k, het nadeel daarvan, veel mer processen, veel meer rotzooi, veel meer cpu gebruik dus alles gaat langzamer, ik zou eerder op 2k teruggaan dan xp en als het xp is dan op xp retestrak. (www.retestrak.nl)
 
Probeer eens het/een gratis tweak progje, Tweak VI, er zijn diverse tweaks alleen te gebruiken in de betaalde versie, maar er blijven er voldoende over.

Ook alle services nalopen, en eventueel uitschakelen, kan de werking versnellen, overigens heb ik die superfetch uitgeschakeld, en zo ook de swap, waar ik overigens niets verder van merk.
 
Als je een HD met enkele honderden gigs aan muziek en filmbestanden aan je Vista installatie toevoegt, kan het indexeren zelfs enkele dagen duren, er vanuit gaande dat je enkele uren p dag achter je pc zit. Zelfs met een dualcore processor houd je dan weinig capaciteit meer over omdat Vista alles gebruikt om zo snel mogelijk te indexeren.
Wat dat betreft doet google desktop het slimmer, die indexeert alleen als je niet actief bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels het volgende gedaan:

-512 mb SD kaartje en Ready Boost (weinig effect)
-Pagefiling uitgezet (weinig effect)
-Indexering uitgezet (weinig effect)

Met alledrie samen heb ik het gevoel dathet iets soepeler loopt (iets minder pauzes), maar vegeleken met mijn P4 laptop met XP nog altijd ergerlijk traag.
Wacht nog even op het extra geheugenbankje met 512MB dat deze week binnen komt (dan heb ik samen een gig). Als dat niet helpt mag Bill die Vista weer in zijn *** stoppen.:shocked:
 
Hmm, dat indexeren zal ik zeker niet uitzetten.
De nieuwe zoekfuntie werkt enorm snel.
Mischien een nachtje aan laten staan?
Mijn Vista was de eerste dagen ook niet voorut te branden.
Nu is'tie razendsnel.

Daarbij raad ik je aan echt meer geheugen erbij te plaatsen. Ik weet niet wat je met je pc doet, maar 1024 vind ik minimaal, zeker voor de toekomst.
En ja, dat is misschien best veel, maar ook bij xp vind ik 1024 een minimum.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat indexeren zal ik zeker niet uitzetten.
De nieuwe zoekfuntie werkt enorm snel.
Mischien een nachtje aan laten staan?
Mijn Vista was de eerste dagen ook niet voorut te branden.
Nu is'tie razendsnel.

Daarbij raad ik je aan echt meer geheugen erbij te plaatsen. Ik weet niet wat je met je pc doet, maar 1024 vind ik minimaal, zeker voor de toekomst.
En ja, dat is misschien best veel, maar ook bij xp vind ik 1024 een minimum.

Tja, hij staat al bijna een week continu aan (bittorrent;) )....... maar hij bleef ratelen.
En extra geheugen zou ik ook wel willen....maar ja..de doekoe.....

Ik laat hier nog wel ff weten hoe het werkt met een gig....in ieder geval tnx voor de support tot nu toe!:thumb:
 
Oplossing?

OPLOSSING ?

Hallo, Ik had met mijn laptop het zelfde probleem, Vista bleef maar ratelen en hij liep steeds vast!!!

Ik had vervolgens mijn schijf activiteit bekeken en daar bleek een bestand in de map System volume information nogal bezig te zijn.
Deze map is geblokkeerd maar na wat zoeken bleek deze map voor de systeemherstel te zijn. Dus ik dacht laat ik systeemherstel uitschakelen daarna, pc opnieuw opstarten, systeemherstel weer inschakelen, en het was over:)

(Ik denk dat dit een Vista bug is ik lees zoveel gebruikers met dit zelfde probleem)

Hoop dat het bij jullie ook werkt! Succes
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan