Vista traag + foutmelding Config.sys

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happyhippie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Sinds vandaag gaat m'n Vista zeer traag en loopt frequent een tijdje vast,sys.herstel gedaan,gecleand,anti spy/malware alles zonder enig verschil.
Na enige reboots krijg ik het volgende te zien :

"Teveel andere bestanden worden gebruikt door 16-bit progs.,exit één of meer 16-bit progs,of verhoog de waarde van de FILES command in Config.sys file...."
(of althans zoiets in die aard)

Ik gebruik helemaal géén 16-bit ?
Aan het systeem is niets veranderd,enige niet dagelijkse actie was 193Gb bestanden van een ext.HD naar een andere (grotere) ext.HD overzetten wat wel een nachtje duurde.

Iemand enig idee wat de oorzaak van mijn probleem kan zijn en een remedie ?

Update:
Heb intussen ff met google bezig geweest echter met quasi geen results of voor mij
onbegrijpelijk
:o

Laatst bewerkt:
Vertel eens hoeveel files er nu worden genoemd in de config.sys?

Je vindt het bestand op de C schijf. Mocht je het niet direct zien, dan moet je in de verkenner even klikken op Extra, mapotpies, weergave. Vervolgens klik je aan dat beveiligde besturingssyteem bestanden zichtbaar mogen zijn.
Dan zie je de config.sys op C staan. Open die in kladblok en vertel wat er staat.
Er staat als het goed is maar 1 regeltje in:
Files=

Ik heb dit alles gedaan,enkel vindt ik deze niet gewoon op de C,staat config.sys nog ergens verder in één of andere map mss. ?

Helaas vindt ik met de zoekfunctie ook nergens geen config.sys op de schijf,ook niet verder in Sys32,SysWOW64...enzv.. :confused:
Kan ik die zelf niet aanmaken en opslaan of gaat dat niet lukken ?

Laatst bewerkt:
Je moet de optie "verborgen mappen en bestanden wél weergeven" aanvinken, dán wordt íe zichtbaar. Ik had je de verkeerde geadviseerd, sorry. (systeembesturings....)

Laatst bewerkt:
Ik heb alles gedaan zoals je zei en ook aangevinkt maar er is echt geen Config.sys te zien

"Beveiligde besturingsysteembestanden verbergen....." staat uitgevinkt,dus zichtbaar maar helaas
"Verborgen mappen ...." staat ook op zichtbaar

Laatst bewerkt:
maak eens een screendumpje van de C in de verkenner en plaats die even als bijlage svp.

Ik vind in mijn Vista ook geen config.sys. Wordt die nog wel gebruikt in Vista?

Misschien hier oplossing voor de happyhippie?

Ron

Ok dan, probeer het volgende.

Open kladblok en type de volgende regel

FILES=40

Sla het bestand op als config.sys op de C schijf.
Herstart je pc.

Helaas helpt me dan niet echt,trouwens ik gebruik geen DOS en anderzijds staat bij Pasja de Config.sys er wel ?
Waarom is die bij mij nu opeens weg stel ik me de vraag,voorheen functioneerden meerdere progs tegelijk prima.

Ok dan, probeer het volgende.

Open kladblok en type de volgende regel

FILES=40

Sla het bestand op als config.sys op de C schijf.
Herstart je pc.

En ja hoor ,hij doet het weer prima.
Ik meld me later weer als ie wat langer heeft gedraaid maar alles lijkt i.o

Geweldig bedankt :thumb: mijn week-end is gered

Laatst bewerkt:
Ok, hopen dat het zo blijft enne, maak die bestanden weer onzichtbaar, je zal er per ongeluk een keer maar één of meerdere wissen. Dán zijn de rapen gaar.

Laatst bewerkt:
Een paar uur later en de pc loopt nog steeds weer als vanouds.:thumb:

Wel blijf ik het vreemd vinden door welke reden het config.sys bestandje is verdwenen,ikzelf heb het zeker niet verwijderd.
Zou Spy/Malware dit op hun kerfstok kunnen hebben,bij de laatste scan met Adaware/Spybot/SuperAntiSpyware en MAM waren er wel enige onderschept.
Affijn probleem is opgelost !!

Laatst bewerkt:
We zijn met zijn allen op de Helpmij om elkaar te helpen, mooi om te lezen dat de situatie (tot nu toe) stabiel is!

Wat je laatste vraag betreft, ik ben even wat aan het Googlen.

Een vraagje en een opmerking:

vraag: heb je kort voordat het probleem ontstond nieuwe software geïnstalleerd (met name een wat ouder programma?
opmerking: Vista schijnt die files=40 regel in de config.sys alleen maar te gebruiken voor de wat oudere programma's / tools.

Ik vind alleen geen antwoord op de vraag of élke standaard Vista installatie een config.sys meekrijgt. (Voor zover deze vraag enige importantie bezit.............)

Missichien dat meelezers eens willen kijken in de root van hun systeem?

Als namelijk TS niet recentelijk nieuwe (wat oudere) software op zijn systeem heeft geïnstalleerd én Vista zou standaard die config.sys bij installatie aanmaken, dan is het idd. wat "bijzonder" dat het config bestandje bij TS is verdwenen.

Ik heb de laatste 2 weken geen install gedaan van nieuwe/oudere software,laatste daarvoor was Corel Paint Shop Pro Photo X2 en daar zijn mij geen problemen van gekend.
Oudere software die ik op mijn Xp machine had heb ik niet over gezet ,verder let ik er op om zoveel mogelijk 64-bt versies te installeren als ik me iets nieuw aanschaf dus daar zit waarschijnlijk niet de fout.

Deze pc deed het zeer goed tot plotseling die dag iets de config.sys heeft verwijderd !
Zoals eerder gezegd de enige voorafgaandelijke handeling net ervoor was dat ik 193 Gb van mijn oudere WD My Book externe HD naar mijn nieuwe WD My Book 1TB Essential Edition ext.HD heb gekopieerd.
Deze oude ext.HD was voorheen wel aangesloten op de Xp machine en later de Vista pc en bevat buiten veel media ook wel enige programmabestanden maar die zijn nu niet mee naar de nieuwe ext.HD gegaan.
Na deze overdracht tussen beide HD's de computer afgesloten en later op de dag bij herstart toonde zich het probleem.

Overigens bij 2 Vista Home Premium van vrienden staat de config.sys ook vermeld met 40

Laatst bewerkt:
bij mij is het config.sys-bestand ook niet te vinden hoor :confused:

Wellicht heeft het alles te maken met het ooit iets geïnstalleerd hebben van bepaalde 16 bit software waardoor Vista die .sys automatisch aanmaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan