Vista vastgelopen na slaapstand wil niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

G.I. Jane

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2004
Ik heb een Vista Home Premium en ik had vanmiddag de pc "uitgezet" door op de slaapstand te drukken. Ik heb niet gecontroleerd of het goed ging, zag dat het scherm no signal gaf en monitor uitgezet. Echter het leek wel of de fan bleef draaien. Vanmiddag probeert mijn man de pc op te starten door op het toetsenbord te drukken en de muis te bewegen, er gebeurt niets. De Fan draaide en toen heeft hij de pc uit gezet door lang op de startknop te drukken. Sindsdien wil Vista niet meer opstarten. Ik heb het volgende al geprobeerd: Opstarten in veilige modus, start niet door, f8 en dan boot cd, herstelcd erin, taal instellen, dan Vista selecteren, hij geeft dan aan dat de versie niet overeen komt (ik heb de originele schijf), klik op het lege vlakje en dan kom ik verder. Ik klik Opstartherstel en krijg de volgende melding:

Problem Event Name: StartupRepairV2
Problem Signature 01: ExternalMedia
Problem Signature 02: 6.0.6001.18000.0.0.0.0
Problem Signature 03: 0
Problem Signature 04: 65537
Problem Signature 05: unknown
Problem Signature 06: NoOsInstalled
Problem Signature 07: 0
Problem Signature 08: 1
Problem Signature 09: FixPartitionTable
Problem Signature 10: 1168
OS Version: 6.0.6001.2.1.0.256.1
Locale ID: 1034

Bij het opstarten zonder cd krijg ik deze melding:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

Dan geeft hij aan dat je de cd moet plaatsen zoals ik hierboven al gedaan heb.

Als foutcode geeft hij aan (vanaf het begin):

File: \Windows\system32\config\system
Status: 0xc00000e9
Info: Kan Windows niet laden omdat het systeemregisterbestand ontbreekt of beschadigd is.

Ik durf systeemherstel niet te doen omdat hij dat maar 1x kan terug zetten. Ik kan dan niet meer terug, of moet ik dat toch wel proberen of gaat het dan evengoed niet lukken? Want ik wil graag de bestanden terug van mijn hdd.

Hoi,
in dit geval zou ik toch een systeemherstel proberen via de recovery-opties. Dat hij aangeeft dat je cd niet overeenkomt met de aanwezige versie kan te maken hebben dat naderhand servicepacks zijn geïnstalleerd.

@Mik: ik heb daarnet geprobeerd om Systeemherstel via de cdrom te doen, maar dan krijg ik de volgende melding:

U moet opgeven welke installatie van Windows u wilt terugzetten als u Systeemherstel offline wilt uitvoeren. Gebruik de volgende opdracht als bijvoorbeeld de installatie in 'C:\Windows' moet worden teruggezet:
rstrui.exe/OFFLINE:C:\Windows
Moet ik dit dan in de Opdrachtprompt invoeren?
En gaat hij dan niet mijn Windows aanpassen zodat ik Vista opnieuw moet installeren? Want dat is natuurlijk niet wat ik wil. Die stomme slaapstand ook, grrr... had ik het maar nooit gedaan.

Ik begrijp dit even niet, want ik heb natuurlijk de gewone kale Vista cd zonder alle updates die op de pc staan. Er staat ook Besturingssysteem: Onbekend op (Onbekend) Lokale schijf. Ik kan het dan niet draaien omdat ik een nieuwere versie van Vista heb?

Laatst bewerkt:
Wat je even eerst zou kunnen doen via de command prompt op de recoveryschijf
chkdsk C: /f
dat zou mogelijk het probleem al kunnen oplossen.
rstrui.exe/OFFLINE:C:\Windows
Het juiste commando zou moeten zijn:
rstrui.exe /OFFLINE C:\Windows (de verschillen zijn de spaties en de dubbele punt)

Laatst bewerkt:
@Mik: Ik ga het vanavond even proberen, maar omdat ik het nu nog niet helemaal begrijp:

Ik ga via de cdrom naar de command prompt en typ in het venster chkdsk C: /f
Daarna moet ik weer terug naar Systeemherstel of moet ik eerst die andere opdracht (rstrui.exe /OFFLINE C:\Windows)invoeren?
Gaat de pc daarna zelf systeemherstel offline starten of moet ik dan zelf opnieuw opstarten? De pc installeert toch niet Vista opnieuw?

Laatst bewerkt:
Ja eerst chkdsk C: /f en dan kun je systeemherstel proberen. Zet dat geen zoden aan de dijk dan gaan we naar de offline-opdracht. Nee je Vista wordt hierdoor niet opnieuw geïnstalleerd.

Het begon goed: Het bestandssysteem is NTFS, Volumenaam is BOOT, Bestanden controleren stap 1 van 3, er zijn wat bestandsrecordsegmenten onleesbaar, betekent dit dat de hdschijf beschadigd is? Het is bestandnr. 193596/193597/193598/193599/195160/195161/195162/195163 etc. van de 300864 bestanden.
Wat denk jij dat ik straks het beste kan doen?

Kan ik op een lege externe USB hdschijf Vista installeren en daarvan opstarten?

Ik heb ooit de harde schijf vd vorige pc erin gezet, ik zou die eruit kunnen halen en deze schijf als slave erin. Dan een nieuwe schijf erin en daar Vista opzetten. Dan kan ik alle benodigde bestanden overzetten.

Vista installeren op een een externe schijf en daarvan opstarten gaat niet lukken. Zie ook deze thread.
Je zou ook even nog een chkdsk C: /r kunnen doen.

Helder verhaal over de USB. De pc is nog steeds bezig met die andere chkdsk (6%) kan ik het venster gewoon afsluiten met het kruisje? Wat betekent al die onleesbare bestanden?

Ik heb even een link voor je van MS waar een en ander uitgelegd wordt (Eng).
chkdsk /r kan idd even duren, ook afhankelijk v.d. grootte van je schijf/partitie. Die zgn. onleesbare bestanden is wss een controle v.d. indexen die op de schijf aanwezig zijn. Zie ook hier voor een uitgebreide uitleg (Eng).

Ik heb even de links bekeken en begrijp nu een beetje wat de pc aan het doen is. Hij is nog steeds bezig met de eerste chkdsk f, ik laat hem gewoon vannacht aanstaan. Morgenavond doe ik de chkdsk r wel, ik had nog hoop gehad dat hij voor het naar bed gaan klaar zou zijn, maar het is een 1Tb schijf, dus er zit niks anders op dan morgenavond verder te gaan.

Alvast bedankt en tot morgenavond, als je me dan nog wil helpen.

Ja natuurlijk wil ik je verder helpen en sorry dat het zo lang duurt (1TB is idd niet niks). :D

@Mik Ik heb om half 6 de chkdsk C: /r maar nu 4 uur verder staat deze nog steeds op 2% op het zelfde bestand. Kan ik dit zomaar afbreken nu dit blijft hangen? Afsluiten met een kruisje? Of raakt de hdschijf dan beschadigd?

Download HirensBootCd en probeer hier iig je data mee te redden op usb-stick o.i.d. Start Mini Xp waarmee je in een windowsachtige omgeving komt. Korte NL handleiding.
Er zijn tig tools aan boord, teveel om hier op te noemen, die je op je schijf kunt loslaten.
De cd draait buiten het besturingsysteem om.
Je pc is een desktop of laptop? Kun je in geval van nood terug naar fabrieksinstellingen? Als het een desktop is zou ik 'm eens openmaken en kijken of er veel stof inzit, dat zou ook wel eens een deel v.h. probleem kunnen zijn. Hij kan in slaapstand vastgelopen zijn. Laat het ff weten.

Mik, mijn belangrijkste vraag is nu kan ik die chkdsk onderbreken zonder schade? Want hij blijft nu hangen en ik kan nu helemaal niets meer doen.

Het is een desktop en ik heb ooit de hdschijf uit de oude xp pc gehaald en als slave erin gezet. Ik kan de pc openmaken en dan die Vista schijf eruit halen en een nieuwe erin zetten. Dan de ipv de xp schijf de Vista erin zetten en die benaderen via een opnieuw geinstalleerd systeem op de nieuwe schijf.

Als je pc niet verder komt zit er niets anders op dan hem te onderbreken, zo heb je er ook niets aan. Als hij chkdsk al niet kan uitvoeren is er toch al een redelijke kans dat hij evt. beschadigd is. Heb je 'm al opengemaakt? Om te controleren of alle fans e.d. draaien? Als ik het goed heb begrepen had je nu een C: partitie van 1TB? Ik zou sowieso bij een installatie een C: partitie aanmaken van +/- 50GB. Dan ben je met alle handelingen een stuk sneller klaar, denk aan defragmenteren, opruimen, schijfcontrole enz. Dan kun je ook alle belangrijke data en de persoonlijke mappen op een andere partitie opslaan zodat je bij toekomstige problemen geen of nauwelijks dataverlies hebt.

Je gaat het niet geloven maar ik wilde zo naar bed gaan en ik drukte op enter. In ene gaat de pc verder met chkdsk, hij is nu al bij stap 4 van 5 en 10%, dus ik laat hem wederom vannacht aanstaan. Ik hoop alleen dat hij niet weer begint te piepen vannacht als hij klaar is. Ik schrok er wakker van. Ik hou je op de hoogte! Alle fans draaien overigens en hij kan wel eens een stofzuigbeurt hebben.

Laatst bewerkt:
OK :thumb:
Pc stofvrij maken voor beginners.

trek de stekker v.d. pc uit het stopcontact (of aan de achterkant v.d. pc)
ontlaadt de statische spanning door de pc-kast vast te houden (beste is een blank gedeelte) en b.v. een waterkraan aan te raken.
maak de pc open
leg hem op z'n kant
voorzichtig met een schoon kwastje het koelblok en de ventilator (vasthouden) v.d. processor schoonmaken
(dat is de ventilator die op het moederbord zit)
alle andere stof op het moederbord en onderdelen voorzichtig losvegen, zet de pc rechtop en verwijder met het kwastje de stof die evt. achterblijft van het moederbord en zuig met de stofzuiger (lage stand) het stof v.d. bodem op.
Evt. de ventilator v.d. voeding (aan de achterkant) schoonmaken en stof wegzuigen.
De onderzijde v.d. voorkant waar meestal de verse lucht aangezogen wordt, schoonmaken/uitzuigen (evt. frontpaneel verwijderen).
Succes
.
Ik heb er ook een voor gevorderden. :D

Laatst bewerkt:
Dank je! ik kijk uit naar de gevorderde cursus ;)

Die stekker uit het stopcontact en zorgen dat je niet statisch geladen bent daar weet ik het e.a. van, ik heb elektro gedaan op de mts. Echter kan je ic's niet beschadigen doordat je met kwastje erover heen gaat? Ik kan me zo voorstellen dat het ook statische elektriciteit opwekt.

Hij blijft weer hangen, nu laat ik het maar zo tot morgen.

Laatst bewerkt:
Pc stofvrij maken voor gevorderden.

trek de stekker v.d. pc uit het stopcontact (of aan de achterkant v.d. pc)
ontlaadt de statische spanning door de pc-kast vast te houden (beste is een blank gedeelte) en b.v. een waterkraan aan te raken.
maak de pc open
leg hem op z'n kant
verwijder de fan v.h. koelblok
verwijder het koelblok
verwijder de voeding
verwijder het geheugen + de graka en evt. alle andere pci kaarten
maak alles schoon met een kwastje (met lange haren),evt.wattenstaafje enz.
moederbord voorzichtig met een kwastje schoonvegen
vermijd perslucht voor de fans i.v.m. droogblazen
haal het front v.d. kast af
blaas de kast evt. schoon met gedoseerde perslucht of spuitbus
breng nieuwe koelpasta op de processor aan (druppel)
zet alles weer terug op z'n plaats.
Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan