Vista vastgelopen na slaapstand wil niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat gevorderden gedeelte durf ik wel, G.I. Jane he ;)

Maar ik ga toch sluiten met kruis want er gebeurd nu echt niets meer, op hoop van zegen.

Alvast welterusten.

@Mik: Ik heb van de systeembeheerder van mijn man's werk een andere schijf (250Gb) gekregen met XP voorgeinstalleerd. Ik denk dat ik er Vista opzet, en zet hem nu in de pc. Ik heb de oude eruit en kan die op een kabeltje aansluiten zodat ik de hd kan uitlezen via een usb aansluiting. Ben benieuwd, ik heb ook een backup programma op een usb stick gekregen. Dus ik ga even aan de gang en laat je de voortgang weten. Aan je tips voor het schoonmaken heb ik ook wat, maar doe voorlopig de beginners versie.

Laatst bewerkt:
Ik heb de nieuwe schijf gemonteerd, pc schoongemaakt van binnen en opnieuw opgestart maar de xp versie die er al opstond gaat niet werken. Met cd kan ik op de schijf kijken en zie wat Windows mappen, maar opstarten wil deze niet. Toen ik de cd eruit haalde en opstartte zag ik alleen Intel en daarna het zwarte scherm met Windows normaal starten en oa veilige modus. Welke optie ik ook kies telkens gaat de pc terug naar een zwart scherm, schakelt uit en start gelijk weer op. Alleen door de uit knop lang in te drukken kan ik het proces onderbreken. Heel vreemd allemaal. Morgenavond ga ik weer verder en dan probeer ik Vista erop te zetten. Weltrusten maar weer.

Ja de schijf komt uit een andere pc waar andere hardware aan boord is met andere drivers etc. Dat gaat ook niet werken. Het zou al exact dezelfde pc moeten zijn met dezelfde specificaties als je eigen pc en dan nog. Voor de definitieve installatie wordt je pc eerst gescand op de aanwezige hardware, daarna worden de juiste drivers enz. geïnstalleerd aangepast aan de hardware die in jouw pc zit.

Ik heb Vista geinstalleerd en toen ik opnieuw moest afsluiten om de Nvidia kaart te installeren, liep de pc met opstarten opnieuw vast en gaf alleen een zwart scherm. Knop uit en toen opstarten resulteerde in het zelfde als waarvoor ik dit topic startte. Toen besloten om Vista er weer opnieuw erop te zetten, formateren hdschijf (deze had nu in ene D: als letter) en daarna weer Vista erop. Nu kreeg ik met opstarten weer dat er van hdd of cd werd gevraagd en daarna old windows of Vista. Tja dat in de opstart uitgezet en boot vologorde vanaf hdschijf. Ik kijk op Computer en zie de Vista schijf weer als C: en de rest opvolgend. Wat zo raar is want ik had toch formateren gedaan?
Hoe kan ik dan 2 installaties hebben?

Wat nog irritanter is, dat de fabrikant wel drivers op een cd zet, maar voor de LAN bv 3 types, moet ik of de pc weer open schroeven of dat piepkleine progje (naam kwijt) installeren om alle gegevens van de aanwezige hardware te achterhalen. Dat Medion niet een soort image heeft voor dit model. De Aldi Medions hadden dit wel, installatiecd erin en klaar, nu kan ik nog geen eens internetten. Ik zit al dagen alles op mijn smartphone in te typen en mijn mail te lezen.

En er is nog iets vreemds, toen we de pc kregen stond er Vista 32 bit SP1 op, de installatiecd bevat een 64 bit versie. Ik weet niet of dit veel uitmaakt?
Ook ben ik er nog niet achter hoe je tijdens installatie of daarna Windows op C: zet en de data als Mijn documenten op bv D:. Partities kan je bij installatie niet aanmaken.

32 of 64-bits?
Je kan niet zomaar een 64-bits installeren op een pc die daarvoor niet geschikt is.
How To Vista installeren (NL).
Je had tijdens het installeren bij "aangepaste installatie" de oude C: partitie kunnen weggooien en een nieuwe partitie kunnen aanmaken, dan was dit nu niet aan de orde geweest. Voordat je aan een installatie begint is het altijd handig de drivers van je netwerkkaart en van je grafische kaart te downloaden en op een stick o.i.d. te zetten.
De netwerkkaarten zijn niet altijd dezelfde als die in de specificaties staan vermeld.

Laatst bewerkt:
Ik installeer vanavond Vista opnieuw, ik verwijder de partitie (ik wist niet wat er zou gebeuren als ik dat deed) en doe de installatie exact zoals aangegeven op de link die jij opgaf. Ik deed het dus wel goed alleen bij mij vraagt ie niet om een productcode (komt dit evt door een OEM versie?). Als ik echter rechtermuisknop op deze computer doe en dan eigenschappen dan zie ik het logo van een legitieme windows installatie en er staat Vista SP1 64 bits + 4Gb intern geheugen. Er staat een code achterop mijn pc wellicht kan ik bij iemand de 32 bits versie krijgen.

Weet jij hoe dat progje heet die in een oogopslag je hardware kan uitlezen? Dat lijkt me simpeler om naar drivers te zoeken.

Een ding ben ik wijzer: wij hebben een 64 bits pc met quad processor + 4Gb RAM en de DVD bevat ook een 64 bits Vista besturing. We hebben de pc toen speciaal gekocht voor videobewerking. 32 bits zal wel in mijn gedachtes gezeten hebben.
Ik ga weer verder...

Mijn grote vrees is dat de oude schijf nu gecrashed is en ik alles kwijt ben. Hd draaide eerst wel, zag mappen staan en wilde dit openen maar verder ging hij niet. Daarna viel de hdschijf telkens weg en nu draait hij niet meer. Nog geprobeerd op XP laptop via usb aan te sluiten, maar meer dan een usbstation ziet de laptop niet. Er komt geen extra schijfletter bij deze computer. Ik zit zwaar te balen en ik heb nog geen zin en puf gehad om de pc weer aan de gang te krijgen. Wel heb ik op de Medion site verschillende stuurprogramma's gevonden voor de pc, als ik na de verjaardag van mijn zoon nog zin heb installeer ik alles weer. Ik dacht dat ik nog wat foto's als backup zou hebben op een andere schijf maar helaas alles is eraf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan