Vista vervangen door XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannie2

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2007
Hoe kan ik Vista verwijderen en Windows XP installeren?
Ik heb geprobeerd om een bootable CD te maken zodat ik de C: kan formatteren, maar dat lukt niet met BartPE (preinstallation environment) omdat die builder SP1 vereist op de XP-CD (en bij mij staat dat er niet op). SP1 is niet zomaar te kopiëren en te branden op een kopie van mijn legale XP-CD omdat het geen losse bestanden zijn.
Opstarten van de XP-CD kan niet, dan krijg ik een blanco scherm.
Hannie2

re

Als je een (opstart) kopie van vista koopt , gaan ze je in het proces vragen of je je schijf wil formateren. Doe dit dan.

mvg,

axel

denk eerder dat hier het verhaal van de sata drivers op zijn plaats is.....

Dank voor snelle reactie.
Volgens Aida heb ik een ST336032 OAS SCSI Disk Device van Seagate. Van hun site heb ik SeaTools (diagnose-programma) geïnstalleerd. Het gekke is dat bij het scannen alleen de cardreaders worden herkend. Het diagnose-programma zie geen harde schijf staan.
Toch werkt die gewoon onder Vista (MS-drivers disk.sys, partmgr.sys en snapman.sys.
Helaas kennen ze bij Seagate dit typenummer niet. Mijn PC is een Packard Bell met Vista Basic zonder OS-CD (alleen zelf een recovery CD moeten branden).
Hannie2

Foutje:confused:
Aida herkende een SCSI drive, maar na nader onderzoek bij Packard Bell blijkt het om een Seagate Barracuda 7200.10 360GB te gaan. Het vervelende is weer dat ze bij Seagate wel de Barracuda 7200.10 hebben staan, maar niet met een capaciteit van 360GB en ook niet met het typenummer ST336032 (wel ST3320XX).

maar aangezien je een legale versie hebt van xp, blijkbaar zonder sp1 of een ander service pack, kan je toch even een cd gaan slipstreamen en dan daar sp2 of zelfs sp3 al gaan integreren of zou het probleem echt alleen maar aan het ontbreken van de sata drivers liggen?

(wat je dan ook zou kunnen proberen is om in je bios in te stellen of je de harde schijf kan laten detecteren als IDE ipv AHCI)

maar aangezien je een legale versie hebt van xp, blijkbaar zonder sp1 of een ander service pack, kan je toch even een cd gaan slipstreamen en dan daar sp2 of zelfs sp3 al gaan integreren of zou het probleem echt alleen maar aan het ontbreken van de sata drivers liggen?

(wat je dan ook zou kunnen proberen is om in je bios in te stellen of je de harde schijf kan laten detecteren als IDE ipv AHCI)

Slipstreamen is gelukt. Goede info op www.runtime.org/slip.htm. PE-builder daarna ook gelukt.
Ook heb ik in de Bios de AHCI Mode gewijzigd in SATA.
Maarrrrrrrrrrr: bij opstarten met CD in lade (volgorde opstarten: eerst CD, dan HD) wordt er toch vrolijk opgestart van de harde schijf. Ik had verwacht in een setupmenu van XP te komen. Omdat ik niet precies weet hoe het werkt heb ik nog 2 vragen:
1. moet ik gewoon de setup van de XP-CD starten, ook al is Windows Vista geladen of
2. moet ik van de XP-CD het programma format.com starten met format c:/FS NTFS (ik geloof niet dat het Dos commando Format /S nog bestaat om de systeembestanden te kopiëren.
Ik heb met DriveImage XML een image gemaakt van mijn C-schijf voor het geval alles toch mis gaat. Ook heb ik nog een recovery-CD van Packard Bell achter de hand, maar daar heb ik niet veel vertrouwen in. Ze leveren er geen Vista-CD bij.

Omdat ik niet precies weet hoe het werkt heb ik nog 2 vragen:
1. moet ik gewoon de setup van de XP-CD starten, ook al is Windows Vista geladen of
2. moet ik van de XP-CD het programma format.com starten met format c:/FS NTFS kopiëren.
Ik geef zelf het antwoord: met setup van XP-CD krijg ik de melding: dit programma wordt geblokkeerd vanwege compatibiliteitsproblemen (logisch, want Vista is gestart).
Formatteren van de C: wordt niet toegestaan omdat Vista op C: staat.
Dual boot gaat ook niet omdat ik niet kan opstarten van XP-CD.
Ik denk dat ik maar gewoon moet blijven werken met een Vista waar ik helemaal niet van houd.
Bedankt voor jullie suggesties.
Hannie2

En is die geslipstreamde windows cd dan wel weer bootable gemaakt?

+ heeft het wel zin om er xp op te zetten? --> heb je dus wel gecontroleerd of er xp drivers zijn voor jouw systeem?

En is die geslipstreamde windows cd dan wel weer bootable gemaakt?

+ heeft het wel zin om er xp op te zetten? --> heb je dus wel gecontroleerd of er xp drivers zijn voor jouw systeem?

Hallo Jelle,
Ik meen het echt als ik zeg dat ik het geweldig waardeer dat je meedenkt.
Ik heb met BartPE-builder een CD gebrand van de geslipstreamde windowsXP-CD met SP1. Er gebeurt bij het bouwen van alles, maar of dat ook het bootable maken van de CD zou moeten zijn weet ik niet. Heb je een suggestie hoe ik anders een CD bootable kan maken?
+ Het moederbord is van Packard Bell. Ze zijn niet scheutig met technische informatie. Van de door mijzelf geplaatste GeForce 9400 GT heb ik drivers voor XP. Het wordt dus een kwestie van proberen. Vandaar dat ik ook eerst een image van de C heb gemaakt. Het is nu eigenlijk voor mij een soort erekwestie geworden. Ik kan niet uitstaan dat ik Vista niet door XP kan vervangen.

Wel, deze handleiding kan je misschien helpen

Ofwel moet je het eens met nlite gaan proberen.
Dit is volgens mij het meest bekende slipstream programma voor xp...
Echter heb ik er zelf nog geen ervaring mee maar er zijn echt genoeg handleidingen hoe nlite te gebruiken is en ik hoop dat het dan ook leid tot dat je je xp sp1/sp2/sp3 bootable kan maken.
Ik zou toch minstens sp2 er al standaard bij slipstreamen, maar als jij het met sp1 wilt proberen zal het ook wel goed zijn zeker ;)

Hoe heb je het totaal(bestand) dan misschien gebrand?
Ik weet(ben toch 99% zeker :P) dat als je een ISO-bestand brand dat het dan toch wel bootable is.

Of deze guide: http://old.bink.nu/xpbootcd/ --> dit om je cd bootable te maken, ja ok de site ziet er niet echt modern uit en eerder al een oudere site maar ik denk dat het hiermee wel zou moeten lukken, als het niet volstaat kan je op google nog genoeg vinden hoe je een cd bootable moet maken :thumb:

Succes ermee

Wel, deze handleiding kan je misschien helpen
Succes ermee

Goed, ik krijg een bende huiswerk van je mee. De handleiding over slipstreaming heb ik even bekeken. Bij de voorbereiding staat:
Do not attempt using a computer running Vista.
Maar ik ga wel verder lezen en proberen. Ik houd je op de hoogte als er vorderingen zijn.
Groet,
Hannie

Goed, ik krijg een bende huiswerk van je mee. De handleiding over slipstreaming heb ik even bekeken. Bij de voorbereiding staat:
Do not attempt using a computer running Vista.
Maar ik ga wel verder lezen en proberen. Ik houd je op de hoogte als er vorderingen zijn.
Groet,
Hannie

Ja, je mag het als huiswerk bekijken maar je bent niet verplicht hé :P

En inderdaad, je roodgedrukte tekst daar, die had ik ook gelezen maar ik ging gewoon uit van de veronderstelling dan wanneer de handleiding gemaakt werd,dat vista nog maar pas uit was en dus nog vol met bugs zat ;)

Hoe dan ook, het was volgens mij gewoon 1 van men eerste zoekresulaten, dus misschien vind je met wat googelen wel een betere handleinding ;)

Succes ermee :thumb:

Ja, je mag het als huiswerk bekijken maar je bent niet verplicht hé :P
Huiswerk gemaakt, maar gezakt:confused:
De XP-opstartCD met SP3 werkt prima op mijn andere PC met XP-OS. Ik krijg de setup die eerst allerlei bestanden gaat laden. Dat zou ook moeten op mijn Vista-PC van Packard Bell, maar helaas, dat lukt niet.
Ik heb in de BIOS het opstarten van harde schijf uitgeschakeld. Als ik start van CD-station krijg ik de volgende foutmelding: CDBOOT: Cannot boot from CD - code 4. Daarna start hij vrolijk op in Vista.
Zou het kunnen liggen aan het openingsscherm van Packard Bell waarin ik kan kiezen tussen Bios of Bootvolgorde? Wordt de Master Boot Record van C: geraadpleegd, ook als ik starten van harde schijf heb uitgeschakeld?
Als je nog een keer met me mee wil denken ben ik je erg dankbaar:love:
Hannie2

Wel, je huiswerk in verband met Slipstreamen is dus wel geslaagd aangezien het op een andere pc wel opstart... :P

Maar kan je wel vanaf een andere cd opstarten(bijvoorbeeld ubuntu live cd?) --> sorry als ik de vraag al gesteld had maar ik heb je topic nog even snel doorbladerd en ik heb er toch niet direct iets van gezien.

Wel, je huiswerk in verband met Slipstreamen is dus wel geslaagd aangezien het op een andere pc wel opstart... :P

Maar kan je wel vanaf een andere cd opstarten(bijvoorbeeld ubuntu live cd?) --> sorry als ik de vraag al gesteld had maar ik heb je topic nog even snel doorbladerd en ik heb er toch niet direct iets van gezien.

Goede vraag. Ik heb ook geprobeerd op te starten van de originele Windows 2000 CD (ja, ook die had ik in het grijze verleden). Die begint wel met hardware-onderzoek en geeft uiteindelijk de melding dat de harde schijf partities beschadigd zijn. IK vermoed dat W2K niet overweg kan met SATA. Maar waarom wil de hardware-test niet lukken met de XP-PC terwijl dat wel gebeurt op de XP-PC.

Laatst bewerkt:
probeer dan eens de ubuntu live cd(gewoon donwloaden en branden als .iso op een cd, dus niet uitpakken ;) )

Lukt dat ook niet dan is er wat aan de hand met ofwel je bios die niets herkend, ofwel je dvd-lezer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan