Vista verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlyndertje

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2005
Hoi,

ik heb Vista op Schijf C: staan, maar ik ben niet tevreden en mijn laptop trekt het niet..
Nu wil ik graag Windows XP er weer op zetten, maar als ik de installatie dvd er in doet dan is het windows installeren grijs.
Hij wil ook niet booten vanaf de DVD, dus ik krijg windows xp er niet op.

Heb al gekeken of ik de C-schijf niet kon partioneren maar dat lukt ook niet.

Kan iemand mij helpen er weer XP er op te krijgen??? :confused:

Ik heb dus ALLEEN Vista er op staan...

Dit geeft hij aan als ik het via opdrachtprompt probeer:
Naamloos-1.jpg

Laatst bewerkt:
Allereest: een C-schijf partitioneren kan niet. C is juist een partitie op het station.
Eigenlijk is 'C-schijf' al fout, want het gaat niet om een schijf maar om een volume: een partitie!
Station = Harde schijf.
Volume = Partitie.
Schijf = Harde schijf.
C = C-partitie.

Dan je probleem. Je doet het dus vanuit Vista. Nee, dat gaat niet want Vista is nieuwer.
Je moet dus opstarten vanaf de CD (niet de DVD, alleen Vista staat op DVD). Dit lukt
niet zeg je. Je moet in je BIOS de bootinstelling zo zetten dat de CD-rom vóór de harde schijf komt.

Dan nog iets: het is niet verbazend dat formatteren niet lukt. Je gebruikt die partitie op dat moment!

Laatst bewerkt:
stop de windows cd in de pc en start opnieuw de pc op vervolgens kom je teidens de boot in de setup en kies hier partietie manager en formateer de C schijf.
vervolgens start je weer de pc opnieuw op en kies windows setup van XP en instaleer nu XP op je C schijf.
dit moet werken zo niet probeer het op een andere partitie te zetten en dan tijdens de boot XP kiezen en dan de partietie C te formateren

stop de windows cd in de pc en start opnieuw de pc op vervolgens kom je teidens de boot in de setup en kies hier partietie manager en formateer de C schijf.
vervolgens start je weer de pc opnieuw op en kies windows setup van XP en instaleer nu XP op je C schijf.
dit moet werken zo niet probeer het op een andere partitie te zetten en dan tijdens de boot XP kiezen en dan de partietie C te formateren

Jantjuh, éérst lezen, dan schrijven!
Er staat: "Hij wil ook niet booten vanaf de DVD, dus ik krijg windows xp er niet op.".
Zou je je bericht willen verwijderen? Erg verwarrend voor de andere lezers.
Sorry dat ik 'de moderator uithang'.

Laatst bewerkt:
Als je xp op een dvd hebt dan heb je geen orginele versie en waarschijnlijk is die versie dan niet geschikt om vanaf op te starten.
Zoals jij wilt formatteren gaat niet lukken je zit namelijk al in de C schijf en die wil je dan ook nog een keer formatteren.
Gebruik een opstartdiskette met cdrom ondersteuning en probeer vanaf daar je xp te benaderen.

De bootinstelling is op dit moment al zo dat de DVD-rom voor de harde schijf staat.

Een nieuwe partitie aanmaken lukt niet, omdat ik maar 40GB harde schijf heb waarvan nog 13gb vrij. Hij zegt bij het aanmaken van een partitie dat ik maar een partitie kan aanmaken van 665mb.
Dit is dus niet genoeg voor XP.

Het inderdaad geen legale versie, maar zeker wel opstartbaar.. Heb de dvd al verscheidene keren gebruikt en heb tot nu toe er altijd me opkunnen starten.

Opstartdiskette is geen optie, zit er namelijk niet op. Het is een Compaq Presario V4000, een laptop.

Laatst bewerkt:
staat er nog meer op die dvd dan xp ??

Nee, echt alleen Windows XP Professional.

Als ik hem er in stop dan laat hij ook het opstartschermpje zien, maar XP installeren staat er in het grijs.

Eerst de Vista MBR overschrijven met de reserve, misschien dat het hiermee lukt vanuit Vista.

Anders gewoon via een 98 opstartschijfje met fdisk /mbr.

Ook kan het met MBRFix.

Als ik het dus goed begrijp heb je volgende:
1) vista maar je wilt weer xp.
2) xp kan er niet op omdat 1) Vista nieuwer is en 2) hij niet opstart vanaf cdrom.

Dit zijn mogelijke oplossingen:

1) gebruik Nlite om Windows xp aante passen, je kunt hiermee de installatie automatiseren. Nlite maakt dan voor jou een nieuwe bootabele cd. Dit heb ik ook gedaan, mijn niet bootable cd werkte toen weer.
of je gebruikt UBCD of UBCD4WIN, zoek maar op goolge naar een van deze termen en anders naar Nlite. Met UBCD of UBCD4WIN, kunje partities formatteren. Met Nlite kun je dan je huidige niet bootabele cd aanpassen zodat je een nieuwe bootable cd hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan