Vista 'Welcome' scherm duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Berichten
352
Ik heb een gloednieuwe PC, Vista Business 64bit met 2 SATA 500GB HD's in RAID0.
Ik heb gisteren een IDE 250GB Western-Digital HD proberen bij te steken in mijn nieuwe PC.
Dat is niet gelukt, nu is de HD er weer uit gehaald, maar sindsdien duurt het laden van het 'Welcome' scherm van Windows heel lang, wat vroeger niet het geval was.

Weet iemand raad?
 
Kun je misschien uitleggen waarom het inbouwen van de 250gieg schijf niet is gelukt en wat je hebt geprobeerd; hoe heb je die schijf proberen in te bouwen?
Heb je instellingen in het bios of raid configuratie gewijzigd en zo ja, welke instellingen?
Kom je uiteindelijk wel gewoon in het inlogscherm en vervolgens in windows? En als je dan uiteindelijk ingelogd bent, werkt windows dan ook erg traag?
Als Windows wel gewoon laadt - weliswaar langzaam, maar toch - dan betekent dat je raid wel benaderbaar is en dat de striping van raid hopeloos corrupt is geraakt.
 
Die 250GB IDE schijf heb ik gewoon aangesloten op de IDE bus in mn mobo.
tijdens de POST zie ik de naam en info van die 250GB schijf voorbijflitsen, dus de PC herkent hem.

Toen ik de eerste keer hem liet booten wou hij windows XP (die nog op die 250GB stond van een vorige PC) opstarten, ik heb hem afgesloten.

De volgende boot heb ik in de BIOS de RAID set als master ingesteld, en daarvoor de jumpers op die 250GB schijf naar slave veranderd.

vista boote goed, maar hij bleef heel lang in aan dat welcome scherm hangen.
Ik dacht dus dat de PC vastzat , en resette de PC.

Ik heb vista nog een paar keer proberen booten, zelfde probleem.

Met de vista DVD heb ik systeemherstel gedaan, zelfde probleem.

En voor alle duidelijkheid, als die 250GB er uitgehaald is of niet, de PC blijft traag opstarten en afsluiten.

Nu heb ik de PC eens heel lang (5 minuten) laten staan op dat welcome scherm, en uiteindelijk startte Vista dus toch normaal op.
Nu duurt het dus zeer lang om op te starten, en ook om af te sluiten.
Vista werkt wel aan normale snelheid.

Als het die RAID is die corrupt is, valt dit te herstellen? of moet ik formatten en Vista volledig opnieuw installeren
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de broer van Satangel,

Moest het die RAID0 zijn die corrupt is, hoe kan dit zo gekomen zijn?
Ik heb toch niets misdaan door er een IDE HD bij te steken? Wat kunnen hiervan de oorzaken zijn volgens jullie?

Bedankt op voorhand.
 
Ik had het verkeerd geschreven. Als hij langzaam laadt, betekent het dat de raid NIET corrupt is en dat de striping dus ook NIET hopeloos corrupt is. Was dat wel het geval, dan zou windows helemaal niet laden.
Ik kan maar niet goed bedenken wat de oorzaak van dat langzame starten is. Ook ik denk dat na het weer uitbouwen van de IDE schijf de zaak weer als voorheen zou moeten zijn. Ik heb zelf ook een SATA-raid0 configuratie met een gewone IDE schijf ernaast. Dit werkt zonder problemen. (Bij mij zit de raid controller ingebouwd bij het moederbord.)

Over die raid. Is het een hardware controller of een raid ingebouwd op het moederbord; Als ik het goed heb komt dan bij het starten de instellingen van de RAID voorbij.

Nog even over de instelling master-slave. Omdat de RAID-schijven sata-drives zijn, is de master-slave configuratie van een IDE schijf daarvan onafhankelijk.
Je moet kijken als een IDE poort 1 of 2 drives op eenzelfde flatcable hebben. Heb je 1 drive op een flat-cable, dan moet die als master ingesteld zijn. (2 drives op een flat-cable, dan 1 master en 1 slave.)
 
Laatst bewerkt:
De RAID controller zit in het moederbord ingebouwd.
mobo: ASUS P5E, met intel matrix storage manager ofzoiets...
En idd, bij het booten zie ik heel vlug iets over RAID en die twee SATA schijven op mn scherm.

Dus je denkt dat na het uitbouwen alles weer in orde moet zijn? maar als ik de 250GB HD gewoon hardwarematig afschakel, dan blijft alles hetzelfde... Moet ik in de BIOS ofzo ook nog iets insstellen om dei 250GB helemaal uit te bouwen?

Er zit maar 1 HD op die flatcable (geen DVD s ofzo ook, de HD is alleen).
Je kan drie toestanden maken met de jumpers:
-master
-slave
-single drive master
Ik heb ze al alledrie geprobeerd, blijft traag. Dus hier ligt het waarschijnlijk niet aan.
 
Dan zou de IDE schijf op single drive master moeten staan. Dat is de juiste instelling als de schijf de enige drive op de flatcable is.

Ik heb bijna dezelfde configuratie als jij. Een asus P5W DH Deluxe en daarop 2 sata schijven in raid-0 configuratie met daarbij een IDE schijf die niet deelneemt aan de RAID.

Ik ben even iets aan het uploaden, wat ik niet wil onderbreken, maar zodra dat klaar is, kijk ik even naar mijn instellingen. Bij het opstarten blijft iets van 2 seconden de raid-configuratie in beeld, met daarbij de toetsencombinatie om in de raid-configuratie te komen. Ook zal ik even mijn bios instellingen bekijken. Je hoort straks nog van me.
 
Hieronder mijn instellingen. Ik vermoed dat je deze instellingen kunt gebruiken, omdat ik vrijwel dezelfde configuratie als jou heb. (Bij mij draait het naar volle tevredenheid.) Loop ze in elk geval eens door en kijk waar jou configuratie anders is dan de mijne, hopelijk komen we er op deze manier achter wat je op andere wijze zou kunnen instellen.

Let wel: ik heb een ander moederbord dan jij, maar het is wel van ASUS. Grote kans dat de RAID controller identiek is. (Intel Matrix Storage Manager Option ROM v5.1.2.1002 ICH7R wRAID5)

Bios instellingen:
Main | IDE configuration:
Configure SATA As: RAID
Onboard Serial-ATA Bootrom: Enabled
IDE Detect Time Out (Sec): 35

Advanced:
Onboard Devices Configuration:
JMicron SATA/PATA Controller: Disabled (!) (Deze heb ik uit, want volgens mij is dit de controller voor de automatic backup drive; een soort automatische mirror configuratie)
DH Feature page:
EZ Backup RAID Mode Change: Disabled (Zie opmerking bij JMicron instelling)

Als ik met <ctrl>-<i> in de RAID-configuratie kom, zie ik het volgende:
Name: Volume0
Level: RAID0(stripe)
Strip: 128KB
Size: 558,0GB (zal bij jou anders zijn, omdat je drives een andere grootte hebben. Heb je overigens identieke drives voor je RAID-configuratie?)
Status: Normal
Bootable: Yes

Physical Disks:
Bij mij zijn op port 0 en port 2 identieke drives van Maxtor ingezet. Type/Status(Vol ID): Member disk(0) - dit bij beide poorten, alleen Serial # is verschillend
Op port 3 zit bij mij een andere maxtor drive in bij type/status(vol id) staat Non-RAID disk

Loop bovenstaande instellingen eens door en kijk waar het echt anders is. Misschien kunnen we op deze wijze achterhalen waar je probleem zit.
Ik weet eerlijk gezegd geen andere wijze om er achter te komen. Of je moet op zeer langzame wijze je computer opstarten en belangrijke data veilig stellen en daarna helemaal opnieuw beginnen: raid configureren en Vista installeren.

Ik ben zeer benieuwd. Hopelijk heb ik je wat op weg kunnen helpen. Heel veel succes! Ik hoor vast nog van je hoe het afloopt.
 
Morgennamiddag heb ik tijd om weer vanalles te proberen.

Ik had de stappen uit de handleiding al gevolgd om de RAID configuratie op te zetten.
Ik weet nog dat onder 5.4.3 stap 5 niet gelukt is, omdat ik ik die optie niet zag op mijn scherm.

Maar ik denk dat de instellingen wel in orde zijn want de PC heeft normaal gewerkt totdat ik die 250GB hd erbij had gehangen.
Sindsdien heb ik maar een paar instellingen gewijzigd in de BIOS: in het BOOT menu stond de boot volgorde alsvolgt:
-Diskette
-naam van die 250GB HD
-CDROM
en mijn RAID set stond er niet bij, dus heb ik in het boot menu onder de "boot volgorde" iets met harde schijven ge-opened, en daar stond de 250GB eerst, en als tweede de RAID set.
Ik heb die volgorde veranderd.
Hierdoor kon ik in de "boot volgorde" de volgorde alsvolgd instellen:
-CDROM
-RAID set
-diskette
(ik heb de cdrom eerst gezet om van de windows DVD te kunnen booten)

Ik hoop dat je mn uitleg begrijpt, want ik herinner me de namen niet helemaal herinneren, als je de correcte naam wil weten vraag je het maar :) .
 
Stap 5 van 5.4.3 verschijnt pas als je stap 4 uitgevoerd hebt: Configure SATA As: RAID
Je kunt nog steeds in de bios zien of deze optie al dan niet aan staat.
De bootvolgorde zal ook goed staan, anders kan hij de opstartbestanden van Vista niet vinden. Die vindt hij, want anders krijg je helemaal geen Vista te zien. Die krijg je wel, ook al is het langzaam. De bootvolgorde doet niets aan snelheid: hij werkt òf wel òf hij werkt niet en niet iets daar tussenin.

Hoe dan ook; ik blijf het een beetje vreemde situatie vinden. Wie weet ligt het niet eens aan je raid configuratie, maar is er iets anders aan de hand. Kijk voor de zekerheid ook even in apparaatbeheer of alle drivers goed staan, zonder uitroeptekens en/of vraagtekens.
Zijn er misschien windows/microsoft updates doorgevoerd rondom het moment dat je met de IDE schijf ingebouwd hebt gehad of wijzigingen in bepaalde drivers of andere software?

Staan er veel onmisbare bestanden op je computer? Je kunt jezelf afvragen of je deze situatie wilt gaan redden of dat het misschien een kortere klap is om helemaal opnieuw te beginnen. Maar ja, in dat geval kom je er waarschijnlijk nooit meer achter wat er aan de hand is geweest. Voor mijzelf geldt, dat ik graag wat tijd besteed aan het achterhalen van de fout omwille van de leerzaamheid en het voorkomen van eenzelfde soort fout in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
Configure SATA As: RAID had ik zeker uitgevoerd, en dit staat nu nog steeds zo in de BIOS, maar ik denk niet dat ik die 5e stap heb uitgevoerd...ik kan verkeerd zijn hoor. :/

Ik heb deze PC nog geen week, dus er zin heel wat drivers van vanalles en nog wat geinstalleerd (ook alle windows updates van vista ! ) , en allemaal rondom de tijd dat ik die IDE schijf heb geinstalleerd.
Er staat natuurlijk nog niet zo heel veel op die PC, maar toch wil ik nog even zoeken naar een oplossing. straks heb ik tijd om die instelling in de BIOS te checken.
 
Hoi, sorry voor de late reply, het is druk :rolleyes:

anyway ik heb de instellingen in de BIOS en de matrix storage manager overlopen, dit zijn de resultaten: (staat er niets bij, dan is het ok)

Bios instellingen:
Main | IDE configuration:
Bij mij heet het SATA configuration
Configure SATA As: RAID
Onboard Serial-ATA Bootrom: Enabled
staat er niet , er staat wel "hard disk write protect"
IDE Detect Time Out (Sec): 35

Advanced:
Onboard Devices Configuration:
JMicron SATA/PATA Controller: Disabled (!) (Deze heb ik uit, want volgens mij is dit de controller voor de automatic backup drive; een soort automatische mirror configuratie)
Stond enabled, heb ik veranderd naar disabled
DH Feature page:
EZ Backup RAID Mode Change: Disabled (Zie opmerking bij JMicron instelling)
vind ik nergens

Als ik met <ctrl>-<i> in de RAID-configuratie kom, zie ik het volgende:
Name: Volume0
Level: RAID0(stripe)
Strip: 128KB
Size: 558,0GB (zal bij jou anders zijn, omdat je drives een andere grootte hebben. Heb je overigens identieke drives voor je RAID-configuratie?)
Status: Normal
Bootable: Yes
Alles hetzelfde

Physical Disks:
Bij mij zijn op port 0 en port 2 identieke drives van Maxtor ingezet. Type/Status(Vol ID): Member disk(0) - dit bij beide poorten, alleen Serial # is verschillend
Op port 3 zit bij mij een andere maxtor drive in bij type/status(vol id) staat Non-RAID disk
Bij mij zitten de twee identieke drives op port 0 en 1 (niet 0 en 2 zoals bij jou)
En de non-RAID IDE schijf staat nergens.


De PC start nog steeds traag op.

Nog een idee: Toen ik de IDE schijf voor het eerst installeerde en dan de PC voor het eerst opstartte, ging het zo traag, dus veronderstelde ik dat de PC vastzat, en resette ik. Misschien is door deze reset schade opgelopen?
Ik denk het niet, want hij startte zo traag op, en dat kan niet normaal geweest zijn (ook niet bij de eerste boot met een nieuwe HD)

En nog iets dat ik vergeten te vertllen ben:
Het afsluiten gaat ook zo traag. Zo gaat het: nadat je op schutdown heb geklikt, dan een paar minuten wachten, dan word het scherm grijs met een message in het midden van het scherm: "the following programs are still riunning: TaskEng
This program closes down other programs ofzo
What do you want to do?
"Shutdown program " of "iets anders"
Dan klik ik shutdown, dan nog een paar minuten wachten, dan komt het scherm logging off , nog een paar minuten wachten, dan pas sluit hij af.


EDIT:
Nadat ik deze aanpassingen in de BIOS doorvoerde, en de PC liet opstarten, is de IDE harde schijf verdwenen uit deze computer.
Ik zal eens die Jmicron SATA/PATA controller weer enablen en dan kijken als de IDE HD er weer staat. Afsluiten en rebooten dus...kan een tijdje duren :/
EDIT:
Nadat ik de bovenstaande instelling terug ge-enabled heb staat de IDE schijf terug in deze computer.
 
Laatst bewerkt:
Ok geen replies :/
Na een week was ik het beu, ik heb alles geprobeerd dat ik kon vinden zonder resultaat.
Ik heb geformatteerd, met de IDE schijf erin, en Vista opnieuw geinstalleerd.
En nu start de PC RAP op ! :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan