Vista x64 slow boot :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crash0t

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Heb onlangs een nieuw systeem in elkaar gestoken maar ik heb last van een heel trage boot met vista x64.
De totale tijd van post screen naar vista is 1 min 20 sec.
Na het loading balkje van vista blijft ie nog zeker 40 seconden staan op een zwart scherm voor dat ie naar vista gaat.
Is dit een normale opstart tijd voor vista? Het lijkt me enorm traag vermits mijn oude pc met XP erop dubbel zo snel op start en helemaal niet zo goed is qua spec.
Als ie eenmaal is opgestart gaat alles wel perfect en snel.
Ik zit al heel lang te zoeken voor dit op te lossen maar geraak er maar niet uit :(

Mijn spec :

E8500 Dual Core 3.16Ghz
Asus P5Q-E (standard bios)
4 x 2GB OCZ Reaper 1066Mhz
ATI HD 4870X2
3 x SATA HDD
850W PSU

Ik zat te denken dat het ofwel aan de bios versie zou kunnen liggen?
Of misschien aan de 3 SATA's die verbonden zijn?
Ook had ik gelezen dat vista niet goed zou reageren met 8GB RAM?

Alle hulp is welkom!

Ik denk dus dat het iets zal zijn met de hardware dat nog niet goed ingesteld is, weten wat het is kan ik niet aangezien ik nog niet zoveel van hardware afweet :confused:

Maar goed, ik kan je helpen erachter te zoeken met wat ik weet hé ;)
Je pc was dus al vanaf het begin traag? Je had dus vista geinstalleerd(vista 64 bits was je eerste en enigste os dat er al heeft opgedraaid?)
Het installeren verliep dan wel vlot of niet?

Start eens op met de standaard benodigdheden, 1harde schijf, 1 latje ram,...
Merk je verschil?

Het is namelijk niet normaal dat je 1m20 moet wachten tijdens het postscreen...
Ik denk dat een bios update in dit geval echt wel eens zou kunnen helpen, tegenwoordig is er niet veel meer aan( ik weet echter niet hoe het vroeger was :P) maar je kan het gewoon uitvoeren tijdens windows draait en je moet gewoon heropstarten dan.
--> Controleer wel zeker eens dat je op een goed stroomnet zit, als het updaten zou misgaan door stroomonderbreking weet ik namelijk niet hoe je dat zou kunnen oplossen :confused: (verwijderen van het batterijtje, bios flashen, ik weet het niet)

Ik zou het dus zeker eens proberen, die biosupdate.

Kijk ook eens in apparaatbeheer, heb je alle drivers geinstalleerd, startend met de chipset driver?

Succes :thumb:

Welke bios versie heb je precies? De E8500 wordt ondersteund vanaf versie 1003

Bedankt voor de reacties.
De BIOS versie is 1003.
Ik heb net geprobeerd met 2GB, 4GB en 6GB RAM maar het was elke keer hetzelfde.
Daarna heb ik geprobeerd met enkel mijn OS schijf aangesloten maar geen succes.
Dit is een Samsung Spinpoint 1TB met 32mb cache.
De installatie van vista was ook enorm traag vond ik en dit was het enige OS dat er ooit op heeft gestaan.
Alle drivers zijn geinstalleerd, ben begonnen met chipset en alle mobo drivers zoals het hoort.
Ik denk dat er niets anders over blijft dan die BIOS update te proberen?

BIOS net geflasht naar versie 2101 maar alles is nog steeds hetzelfde :(
Aaargh ik word er echt gek van!

is het ook de eerste keer dat je op dat systeem vista installeert of had je het ervoor al eens geinstalleerd & ging het dus vroeger sneller?

Is het trouwens een legale versie van Vista?
(Ik heb er geen problemen mee, we mogen je gewoon niet met illegale dingen helpen, maar ik blijf je helpen waarmee ik kan of het nu een illegaal OS of legaal OS is)

Eenmaal alles is opgestart gaat alles dus wel snel..
(heb je dan al eens in apparaatbeheer gekeken en heb je die chipset drivers eerst geinstalleerd voordat je andere drivers hebt geinstalleerd?)

Dit is de 2e keer dat ik Vista op deze schijf installeer.
Heb 1 keer geformateerd en clean install gedaan.
Maar het was juist hetzelfde hiervoor.
Is originele Vista 64 Premium uiteraard, legaal dus.
Ik heb ondertussen de nieuwste chipset en SATA drivers geinstalleerd maar zonder succes.
Heb ook een memtest boot gedaan maar die was ook perfect in orde.
CDrom is afgekoppelt maar geen verandering...

Ik vermoed echt dat het iets met mijn schijf te maken heeft.
Ofwel met BIOS instellingen die met SATA te maken hebben.
De BIOS is nog al heel uitgebreid en ik ken er de helft nog niet van.

Ja, opzich zou die 1m20 splashscreen te verhelpen moeten zijn, ik zou zeggen dat je dan misschien wat moet gaan uittesten in het bios(je kan toch altijd de standaardinstellingen gewoon terugzetten)
Ik weet dat er een optie is in elk bios denk ik dat het eerst alles zowat gaan controleren voordat het opstart, misschien staat deze optie bij jou ingeschakeld of iets dergelijks

Hoe het komt dat je 40sec. een zwart scherm krijgt is ook vreemd, was datzelfde probleem er ook bij je vorige installatie?

Succes, maar het blijft me toch een beetje een raadsel

Laatst bewerkt:
Doe eens een full chkdsk /f /r in de repairconsole? Als er iets mis is kan het lang duren (4u ofzo)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan