vista xp en suse

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcovg

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2006
Berichten
205
ik ben student ict systeembeheer en wou graag vista xp en suse op 1 pc draaien niet tegelijk zoals met vmware maar met een dual boot. ik heb vrij weinig ervaring met suse eigenlijk heb ik alleen nog maar redhat gehad in vmware. maar wat ik dus al heb en wat ik wil:
ik heb:
goed draaiende xp
goed draaiende vista
ik wil:
goed draaiende xp
goed draaiende vista
goed draaienede suse
ik snap wel dat daarvoor een hoop gekloot in de bootvolgorde zal moeten komen maar das alleen maar leuk. ik heb 3 sata schijven op 1 staat windows 1 staat vista en de andere wat downloads allemaal groot genoeg voor suse :D . ( 120 gb 250 gb en 500 gb ( zonder os ( 500 gb ) ) ). nou is mun vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken! waarmee moet ik beginnen. ( ik heb opensuse 10.3 alpha4 op dvd. anyone?
 
Gewoon...Installeren...

Linux plaats zijn eigen bootloader en die regelt het allemaal. Mijn ervaring is dat je hellemaal niets hoeft te doen.
 
Indien je een F biosbootkey hebt, waarmee ja het opstartmedium kunt kiezen, de recentere biossen ondersteunen dat, kun je met alleen die 500gig. eraan, Linux installeren, daar komt dan ook de Grub op, na de install de andere weer aankoppelen, en dan kun je met die biosbootkey, F huppeldepup je opstartschijf kiezen, zo hebben ze beide een eigen bootloader.

Overigens zul je wel eerst ruimte moeten maken op die schijf, voor je root, je eventuele persoonlijke mappen, en de swap, te doen in Vista, of met Gparted, kun je ze gelijk aanmaken en formateren in ext3 en swap.
 
ik ben er zojuist wat mee bezig geweest maar ik kom niet verder dan:
errr.jpg

:confused: dus moet ik eerst kijken hoe ik dit oplos voor ik verder ga kijken.

p.s. ( deze screen is gemaakt met vmware maar als ik gewoon me pc vanaf de dvd opstart heb ik dezelfde melding. )
ah ik krijg t goede install scherm vanuit me master dvd speler niet de slave..
 
Laatst bewerkt: