Vista -> XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smiddie

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2008
Hey,

Ik heb een laptop: Acer Aspire 5715Z-4A3G16Mi. Hier zit stanaard Windows Vista Home Basic op, maar nu wil ik naar XP. Ik heb hier een CD van Windows XP Professional SP3 liggen. Ik heb hierover een aantal vragen:

- Hoe moet ik nou XP instaleren?
- Ik heb ergens gelezen over een Dual boot. Hoe doe ik dit?
- Ik heb dan natuurlijk ook de drivers nodig voor XP. Ik heb er maar een paar kunnen vinden. Waar kan ik meer drivers vinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Smiddie ;)

ik bedoel eigenlijk waar ik ze kan downloaden :P. PC Wizard kende ik al. Weet je dan misschien hoe ik XP over Vista kan instaleren? Hoe kan ik eigenlijk de drivers vinden in PC Wizard?

Laatst bewerkt:
Downloaden altijd op de site van de fabrikant die door de driver-zoekprogramma's worden aangegeven. Ik kan je helaas niet helpen met hoe je XP over/naast Vista installeert, anders dan de boel formatteren en opnieuw beginnen.

xp kan je op 2 manieren installeren.

1. Opstarten van de xpinstallatie-cd en format C: doen op die partitie waar vista opstaat en er vervolgens xp opzetten.

2. de xpcd opstarten vanuit vista en vanuit vista windows xp installeren op een andere partitie.

Indien je een dualboot wilt heb je wel een tweede partitie nodig. Acer heeft dat meestal al standaard.
Dit kan op methode 2 zoals hierboven en dan moet je wel het bootmenu instellen met een bootprogramma zoals vistabootpro.

En op manier 1 kan ook en dan zet je daar weer vista naast. Heb je wel een vista-installatiecd nodig.

Als je dat op die manier doet is het soms handig om het meest gebruikte systeem op de fysiek eerste partitie te zetten.

xp kan je op 2 manieren installeren.

1. Opstarten van de xpinstallatie-cd en format C: doen op die partitie waar vista opstaat en er vervolgens xp opzetten.

2. de xpcd opstarten vanuit vista en vanuit vista windows xp installeren op een andere partitie.

Indien je een dualboot wilt heb je wel een tweede partitie nodig. Acer heeft dat meestal al standaard.
Dit kan op methode 2 zoals hierboven en dan moet je wel het bootmenu instellen met een bootprogramma zoals vistabootpro.

En op manier 1 kan ook en dan zet je daar weer vista naast. Heb je wel een vista-installatiecd nodig.

Als je dat op die manier doet is het soms handig om het meest gebruikte systeem op de fysiek eerste partitie te zetten.

Ok dankjewel. Maar ik heb nog een paar kleine vraagjes over jou post:

- Kan je ook ergens zien of je een tweede partietie hebt?
- Ik heb geen Vista CD dus moet ik perse Methode 2 doen?
- Als ik het via manier twee doe, kan ik dan wel gewoon terug naar Vista als XP niet goed werkt of als ik de drivers niet kan vinden?

Kijk even in "computer" daar staat bij acer meestal een extra partitie die ACERDATA heet. Als die leeg is kan je daar xp op zetten.

Een vistadvd kan je altijd van iemand lenen of downloaden.

Het grote voordeel van methode 2 is wel dat je de vista die je nu hebt gewoon kan houden en software die erbij zit en niet gratis is ook kan houden.

Bij methode 2 kan je inderdaad gebruik maken van zowel vista als xp.
Je kan dan tijdens het opstarten kiezen of je xp of vista wil opstarten. zit je dan bijvoorbeeld in xp en je wilt naar vista moet je wel je pc opnieuw opstarten.

Wat bij methode 2 mogelijk een nadeel is is dat je een extra programma moet gebruiken om beide te kunnen opstarten. Als je methode 1 zou gebruiken en je installeert xp eerst en vista daar opnieuw naast hoeft dat niet want zit het bootmenu automatisch door vista in orde, omdat vista recenter is dan xp.

Gebruik je methode 2 en je wilt terug naar de huidige situatie formatteer je vanuit vista de partitie waarop je xp hebt geïnstalleerd. Je verwijdert vervolgens het bootprogramma zodanig dat je niet telkens dat bootmenu weer ziet en je gewoon vista opstart als je je pc aanzet.

Kijk even in "computer" daar staat bij acer meestal een extra partitie die ACERDATA heet. Als die leeg is kan je daar xp op zetten.

Een vistadvd kan je altijd van iemand lenen of downloaden.

Het grote voordeel van methode 2 is wel dat je de vista die je nu hebt gewoon kan houden en software die erbij zit en niet gratis is ook kan houden.

Bij methode 2 kan je inderdaad gebruik maken van zowel vista als xp.
Je kan dan tijdens het opstarten kiezen of je xp of vista wil opstarten. zit je dan bijvoorbeeld in xp en je wilt naar vista moet je wel je pc opnieuw opstarten.

Wat bij methode 2 mogelijk een nadeel is is dat je een extra programma moet gebruiken om beide te kunnen opstarten. Als je methode 1 zou gebruiken en je installeert xp eerst en vista daar opnieuw naast hoeft dat niet want zit het bootmenu automatisch door vista in orde, omdat vista recenter is dan xp.

Gebruik je methode 2 en je wilt terug naar de huidige situatie formatteer je vanuit vista de partitie waarop je xp hebt geïnstalleerd. Je verwijdert vervolgens het bootprogramma zodanig dat je niet telkens dat bootmenu weer ziet en je gewoon vista opstart als je je pc aanzet.

Ok. Bedankt voor je hulp. Weet je de naam van dat programaatje toevallig ook? En als ik het goed begrijp is een partitie gewoon een Vasteschijf station? Ik heb geen lege vasteschijfstation :S

Nu heb ik alleen nog de drivers voor XP nodig. Weet je misschien een site waar ik die drivers kan downloaden voor íjn laptop?

Nog ff een vraagje: Moet ik Xp gewoon installeren via "Computer"? ant dat gaat namelijk niet, want dat staat in het grijs en als ik er op klik dat hoor ik zo'n piepje. Betekent dit dat Ik hem niet kan installeren op mijn laptop?

Laatst bewerkt:
ok ik heb de tutorial gevolgd, maar m'n laptop boot de XP CD niet. Hoe kan dit?

Ik heb eens op de site van acer gekeken en er staan geen xp-drivers voor jou laptop:S

Misschien dat je nog bij de fabrikanten van de aparte onderdelen terecht kunt of via windows update...

Ik heb zelf nooit windows xp geinstalleerd vanuit vista, omgekeerd wel. Het zou kunnen dat het in deze richting niet gaat.

Is het een originele cd?
Je moet even het bootmenu ingaan (enable dit in het bios indien het nog niet aanstaat) en kies daar om op te starten vanaf de cd/dvd-drive.

Je moet dan optijd op een toets drukken om van de cd op te starten wanneer dit op het scherm verschijnt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan