vista 'ziet' sata hdds niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.

diquydiq

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 okt 2007
Recentelijk heb ik een extra interne-harde schijf en een interne ide-dvd writer vervangen door een interne sata-dvd writer. Nu wil mijn vista niet meer opstarten en geeft mij het advies om de installatie-dvd van vista in het systeem te plaatsen om mijn vista-systeem te repareren.
Hoewel de bios en ook 'partition commander' mijn sata-schijven netjes weten te vinden; geeft de installatie vista op dvd te kennen geen 'sata-schijven' te zien en vraagt om een 'sata mass storage driver' om dit mogelijk te doen zijn. Ik heb een intel-desktop board d975xbx2 en kan hiervoor geen juiste driver vinden. Hiervoor had ik een msi-bord en op de drivers-cd van msi stond een sata-driver die het mogelijk deed zijn om de sata-schijven 'zichtbaar' te doen worden voor de vista-installatie dvd; helaas heb ik de pech dat deze driver op het intel-moederbord niet werkt.

Microsoft is in deze zeer onkundig: bij xp werden sata-schijven ook niet 'gezien'; bij vista is hetzelfde probleem blijven bestaan...

Wie kent dit probleem met de vista-installatie dvd en wat is hier aan te doen?

Bedankt.

Tja, onkundig? Vista ziet alle SATA schijven, alleen is dat daar niet van afhankelijk, het is de controller waar de schijven aanhangen die gezien dient te worden, bij de meeste geen problemen alleen bij nVidia controllers soms.

Zet in de bios die controller op IDE modus en probeer het nogmaals, en zet ook gelijk de bootvolgorde goed dan kan vista gewoon van zijn eigen schijf opstarten, kan ook met het biosbootmenu die je oproept met een F toets.

Niets werkt: geen IDE, geen AHCI...

Bij wie kan ik dit probleem aankaarten? Ik heb een asus geforce 7900xfx-kaart, of dien ik bij nVidia te zijn?

Begrijp ik het goed dat de vista-installatie/reparatie op dvd de sata-schijven niet kan detecteren omdat er een driver voor de nVidia-controller ontbreekt of niet goed werkt?

This is how WinXP describes this problem: Windows setup could not determine
the type of one or more storage devices installed in your system.

In need of a special disk controller for use with Windows, including those
for which you have a device support disk for a mass storage device
manufacturer...

For WindowsXP a driver exists: 'WinXP Promise SATA IDE Controller', but I
can't find anything for Vista.

@digiding

Zou je dat engelse stukje willen vertalen in het Nederlands.
Wij zijn een nederlandse helpdesk....dus......

Drivers voor Vista en hoe je aan Promise komt is mij een raadsel, er zit een Marvel raidchip op.:rolleyes:

Hang de schijf aan de Intel controller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan