• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

visual basic foutboodschap in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

smits

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2002
Ik heb een groot excel bestand waarin een paar dagen werk zit.
Het is een voorraadwaardering waarover m'n accountant zich (morgen!!) wil buigen.
Vandaag heb ik het nog gebruikt en in het spreadsheet wat dingen aangepast. Het opslaan ging goed. Ik probeer het bestand te laden en krijg de foutboodschap:
Visual Basic
Kan het bestand niet vinden.
Het bestand staat er gewoon en is 1221 kb groot

Er zaten wat virtual lookups in, een som.als etc.
Met visual basic heb ik nooit (bewust) gewerkt.

Iemand een suggestie?
Een herstelprogramma oid?

Geplaatst door Ingrid B
Probeer eens of je via deze instructies het bestand kan openen: Google Groups

heb ik allemaal gedaan. Resultaat is een andere foutmelding:
er is een fout opgetreden tijdens de initialisatie van de VBA-bibliothelen (2)

Als het een .XLS bestand is, zou je erop kunnen dubbelklikken en EXCEL zou dan moeten opstarten met dat bestand geopend.
Joop

Geplaatst door jepewe
Als het een .XLS bestand is, zou je erop kunnen dubbelklikken en EXCEL zou dan moeten opstarten met dat bestand geopend.
Joop

helaas zelfde foutboodschap

Nog enkele mogelijkheden:
  • Maak de Windows Temp map leeg
    Hoe meer documenten hier staan des te meer fouten krijg je in Excel
  • Kopieer het document naar een andere map en tracht het van daaruit te openen
  • In Excel XP: open het document via Openen en herstellen
  • Zet in Extra/Opties/Berekenen de berekening op Handmatig en probeer dan het bestand te openen
  • Als er macro's in het document staan, zet dan in Extra/Macro's/Beveiliging het beveiligingsniveau op Laag
  • Open het document en druk onmiddellijk op [Ctrl]+[PageUp] of [Ctrl]+[PageDown] om een vorige/volgende werkblad te activeren, dit kan soms helpen
  • Probeer het document te openen met Internet Explorer ipv in Excel
Als dit allemaal niet lukt, kan je eens kijken of je hier iets mee kan doen:
http://www.officerecovery.com/excel/

Het enige wat er nu nog overschiet is het recupereren van de gegevens, zonder opmaak of formules. Dit kan als volgt:
  • open een nieuw, leeg document
  • plaats in cel A1 de formule
    ='C:\Mijn documenten\[Map1.xls]Blad1'!$A$1
    pas het pad, de documentnaam en de bladnaam aan
  • kopieer deze formule totdat je alle gegevens hebt overgenomen
  • herhaal deze handelingen voor alle werkbladen in het beschadigde document

Hartelijk dank voor jullie suggesties. Ik heb ze allemaal opgevolgd. De link naar office recovery heeft me op het goede spoor gezet. Dat laat als demeo het eerste stuk zien van het bestand dat ze recoveren. Daaruit bleek dat excel klaarblijkelijk de weg is kwijtgeraakt. Ik had 2 bestanden openstaan. Over het bestand dat ik kwijt was is klaarblijkelijk het andere bestand geschreven.

Toen kwam m'n GELUKJE. Een van m'n collega's had het bestand een paar dagen geleden nodig. Ik had het hem gemaild en er daarna nog maar een uurtje aan besteed. Ik kun het dus zo uit mijn mailbox vissen. Om daarop te komen had klaarblijkelijk nachtrust nodig. Bedankt allen voor de hulp. Het heeft zowieso weer voor een verdieping in mijn excel kennis verzorgd.

eind goed al goed

Om zulke problemen te voorkomen is het belangrijk om regelmatig een backup te maken. Ook het maken van een reservekopie via Bestand/Opslaan als/Extra/Algemene opties kan veel ergernis vermijden. Deze optie kan je eventueel standaard instellen in het sjabloon Map.xlt (voor een Engelse versie Book.xlt) zodat elk nieuw document automatisch een reservekopie aanmaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan