• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Visual basics??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dr Oetker

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2010
Berichten
25
Hi,

Ik ben met een database bezig, maar moet nu heel veel 'monniken' werk verrichten en vraag me af of het ook sneller kan. Het gaat om het volgende; ik heb voor 1298 bedrijven de maandelijkse aandelenprijzen voor een periode van 3 jaar in een excel sheet. Elk bedrijf waarvoor de maandelijkse aandelenprijzen voor een periode van 3 jaar zijn verzameld verschillen per datum. Nu wil ik graag de return { (= prijs t - prijs t-1)/Prijs t-1 } (t is maand 1-12) per kalender maand van alle bedrijven onder elkaar krijgen. Ik heb een voorbeeld bijgevoegd dat een en al duidelijk zal maken.... Er springt ook steeds een venster open van visual basics, maar daar begrijp ik niets van...

Hopelijk kan iemand mij helpen... als ik zo door moet gaan ben ik nog wel een uur of 5 bezig :(

Gr.
 

Bijlagen

  • VisualBasics.xls
    37,5 KB · Weergaven: 29
Is dit de definitieve layout van de database? Waarom zitten er lege rijen tussen de data?

Waarom kies je ervoor om in dezelfde kolom de data van verschillende maanden te hebben? Voordeel is dat er geen lege cellen zijn, maar voor het overige geeft dit enkel nadelen...

5 uur bezig zijn is niet prettig, maar dit automatiseren zal ook geen kinderspel zijn.

Wigi
 
De lege rijen komen doordat ik die data door middel van een database heb verkregen (datastream). De data moet onder elkaar komen omdat ik de gemiddelde return per kalendermaand moet berekenen. De bedrijven betreffen bedrijven die fusies en overnames hebben gedaan. Jammer dat het niet geautomatiseerd kan worden... In ieder geval dank voor de reactie!

Gr.
 
Dát heb ik dan ook weer niet gezegd ;)

Begin eens met de lege rijen te verwijderen: selecteer kolom E, druk F5 > Speciaal > Lege cellen > OK.
Klik op een geselecteerde cel met rechtermuisknop, en verwijder de hele rij.

Vervolgens, heb je al eens naar de ingebouwde mogelijkheden van Excel gekeken? C.q. een draaitabel...
 
In bijlage een voorbeeld van een draaitabel die voor jou wel interessant gaat zijn.

Al bij al simpel op te zetten. Enige verschil: de layout van de database in mijn voorbeeld ;)

Wigi
 

Bijlagen

  • Copy of vb.xls
    54 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan