VLAN opzetten

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Besturingssysteem
Fijnste
Office versie
Doen we nie aan
Hallo,
Ik ben bezig met een vlan netwerk op te zetten maar ik ben compleet nieuw op dit gebied.
Ik wil de vlan in een thuisnetwerk opzetten achter een fritzbox 7590 welke vlans niet ondersteund. Ik heb hierachter nu de tp link tl sg-1016pe staan (managed switch) om de vlans te maken. Ik wil graag 2-3 vlans in huis hebben voor thuisnetwerk, gasten en nas. Ik heb al wat opgezocht en mensen geraadpleegd maar kom er niet uit.
Ik heb in vlan 802.1Q vlan de vlan ingesteld zoals ik dacht dat het moest. Echter kreeg ik wel de vlan werkend maar kreeg ik op de 2e en 3e alleen intern netwerk en geen verbinding met internet. Hierna nog wat gezocht en wat gelezen dat een eigen kabel van router voor elke vlan nodig is. Ik heb dus 3 kabels vanuit fritzbox naar switch laten lopen en elk toegewezen aan de juiste vlan maar ook dit werkte niet. Ook met pvid wat geprobeerd maar ook niet gelukt. Zoals ik al zei vlan's zijn nieuw voor mij en heb al heel wat opgezocht maar kom hier niet helemaal uit.

In de afbeelding staat de opzet. Fritzbox gerest en 3 kabels vanuit daar naar switch (14, 15, 16) en in elk netwerk gezet. Poort 1 en 2 tagged omdat dat ubiquities zijn die ik een thuiswifi en gastenwifi wil laten uitzenden. Vlans krijgen geen ip adres toegewezen in deze stijl alleen de home netwerk. Weet dat ik bij ubiquities vlans moet toewijzen maar heb alle tests gedaan met lan direct aan switch dus geen tussenapparaten.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-06-22 at 13.34.33.jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-22 at 13.34.33.jpeg
    19,5 KB · Weergaven: 1
  • WhatsApp Image 2025-06-22 at 13.34.45.jpeg
    WhatsApp Image 2025-06-22 at 13.34.45.jpeg
    30,4 KB · Weergaven: 1
Je hebt een router nodig (of een layer 3 switch die kan routeren). De fritzbox kan dit niet voor dit netwerk.

Je hebt dan een IP segment tussen router en fritzbox. En dan de 3 interne netwerken.

Als je de op unifi meerdere VLANs wilt gaan gebruiken, moet je 1) niet aan je PVID komen. Unifi kan er niet tegen als dit niet VLAN 1 is. 2) Op je switch een trunkpoort instellen die de meerdere vlans doorgeeft.

Terug
Bovenaan Onderaan